Tulevaisuus kulkee raiteilla – ratikka valloitti sydämet Tampereella ja Helsingissä
Kun Tampereen ja Helsingin ratikkalinjat käynnistyivät, moni seurasi uteliaana vaikutuksia. Tampereella ratikan käyttö ylitti odotukset, ja Helsingistä pikaraitiotie lunasti nopeasti paikkansa kaupunkilaisten arjessa.
Pikaratikka Otaniemen ja Leppävaaran välillä syyskuussa 2024. Kuva: HSL.
Muiden kaupunkien kokemukset lupaavat hyvää myös Vantaalle. Raitiotie ei ole vain liikenneväline, vaan kaupunkien kehityksen moottori ja aidosti arkea helpottava tekijä.
Tampereella ratikka on ylittänyt odotukset
Tampereen ensimmäinen ratikka starttasi elokuussa 2021. Raitiotien vaikutuksia on seurattu tarkasti ennen ja jälkeen rakentamisen.
Vuonna 2024 valmistunut selvitys ja vertailu tilanteesta ennen ja jälkeen kertoo, että ratikka on ylittänyt odotukset.
- Päivittäiset matkustajamäärät nousivat heti ensimmäisten vuosien aikana 50 000:sta yli 65 000:een (2022–24).
- Ratikkareitin laajentumisen jälkeen (1/2025) kasvu on jatkunut ja alkuvuonna 2025 tehtiin 25 % enemmän matkoja kuin vuotta aiemmin.
- Joukkoliikennematkat kasvoivat Tampereella 61 % vuodesta 2017 vuoteen 2023.
- Liikenneturvallisuus on parantunut: henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet neljänneksen.
Raitiotie on muuttanut myös liikkumisen kulttuuria. Lähes 70 % tamperelaisista lapsista ja nuorista koki, että ratikka helpotti heidän liikkumistaan. Ikäihmisistä ja liikuntarajoitteisista suurin osa kertoo sen lisänneen omaa liikkumisen vapautta.
Kaupunkikuva on uudistunut, ja ratikkareitin varrella jalankulku ja pyöräily ovat lisääntyneet samalla kun keskustan autoliikenne on vähentynyt. Tampereella ratikka on jo arkea – ja kaupunkilaisten ylpeydenaihe.
Helsingin pikaraitiotie muutti mielikuvat ratikasta
Helsingissä raitiovaunut ovat kolistelleet yli 100 vuotta, mutta ensimmäinen pikaraitiotie aloitti toimintansa vasta lokakuussa 2023 – ilman sitä kolinaa.
Poikittainen raitiolinja 15 saavutti heti suuren suosion. Tammi-maaliskuussa 2024 sillä tehtiin hieman alle 3 miljoonaa matkaa. Linja tunnettiin rakennusvaiheessa Raidejokerina.
Vuorovälit ovat tihentyneet, ja linjasta on tullut yksi HSL:n käytetyimmistä.
Pikaratikka oli alusta asti tosi toivottu yhteys
Asiakastyytyväisyys on raitiolinjoista korkein: peräti 97 % matkustajista oli tyytyväisiä.
– Olin mukana ensimmäisellä pikaratikan lähdöllä Otaniemestä. Vaunu oli niin täynnä, ettei kaikki halukkaat mahtuneet mukaan. Se oli heti alusta asti tosi toivottu yhteys, muistelee HSL:n viestinnän asiantuntija Johannes Laitila.
Pikaratikkaa pidetään luotettavana ja mukavana
Rakennusvaiheessa palautetta tuli luonnollisesti Raidejokerin poikkeusjärjestelyistä, mutta avautumisen jälkeen ilmapiiri muuttui nopeasti.
– Nyt palaute on ollut hyvin positiivista. Pikaratikkaa pidetään luotettavana ja mukavana. Siinä missä bussit saattavat ruuhkassa ketjuuntua, ratikka kulkee täsmällisesti ja tasaisesti.
Tämä ei ole mikään hidas perinneratikka, vaan moderni yhteys, joka pysähtyy vain pysäkeillä. Monelle se on ollut uusi, positiivinen kokemus.
Laitilan mukaan raidelinja 15 teki näkyväksi sen, että pikaraitiotie voi olla nopea ja mukava – nopeimmillaanhan se kulkee metron vauhtia.
– Tämä ei ole mikään hidas perinneratikka, vaan moderni yhteys, joka pysähtyy vain pysäkeillä. Monelle se on ollut uusi, positiivinen kokemus.
Ratikka toi mukanaan pyöräbaanoja ja rakentamista
Raitiolinja 15 on vaikuttanut Helsingissä ja Espoossa huomattavasti myös aluekehitykseen. Se on tuonut mukanaan uusia pyöräbaanoja, vauhdittanut rakentamista ja muuttanut alueiden imagoa.
– Kun katsoo vaikka Maunulaa, Oulunkylää tai Perkkaata, näkee muutoksen. Ratikka nostaa alueiden profiilia ja houkuttelee yrityksiä ja asukkaita, Laitila sanoo.
Pikaraitiotie sujuvoittaa arkea ja lisää elinvoimaa
Tampereen ja Helsingin kokemukset osoittavat, että pikaraitiolinja on tuonut muun muassa seuraavia hyötyjä.
- Parempaa arkea – sujuvampi, luotettava ja esteetön liikkuminen kaikille.
- Kaupunkikehitystä – uusia koteja, palveluita ja työpaikkoja raiteiden varteen.
- Ympäristöhyötyjä – päästöjen ja autoilun vähenemistä sekä viihtyisämpiä ympäristöjä.
Tampereen ratikka yhdistää alueet Lentäväniemestä Hervantaan – ja tulevaisuudessa myös Pirkkalaan ja Linnainmaalle. Raide-Jokeri taas yhdisti Espoon ja Helsingin alueita aina Keilaniemestä Itäkeskukseen. Seuraavaksi Vantaan ratikka yhdistää Aviapoliksen, Tikkurilan, Jumbon, Hakunilan ja Länsimäen.
Ratikka on konkreettinen osoitus siitä, että Vantaa uskaltaa kasvaa rohkeasti – ihmisen kokoiseksi kaupungiksi, joka kulkee raiteilla kohti tulevaisuutta.
Artikkeliin on 11.12.2025 päivitetty Tampereen osuus sekä yhteenveto.