Uudenlainen walk in-palvelu auttaa asunnottomia Vantaalla

Artikkeli

Asiasanat

AsuminenHyvinvointi ja yhteisöllisyys

Asunnottomuus tulee harvoin yksinään. Useimmat asunnottomuutta kokevista ihmisistä tarvitsevat haastavassa elämäntilanteessa monipuolista tukea. Vantaan kaupungin Asunnottomuuden ehkäisyhanke ja Kela aloittivat maaliskuussa 2022 uuden walk in-palvelun, jossa samalla käynnillä asiakasta voidaan auttaa monipuolisesti ja ilman ajanvarausta. Otetaan selvää, mitä pilotti on tähän mennessä opettanut.

Walk in-palvelussa on paikalla moniammatillinen tiimi: sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja ja Kelan edustaja. He auttavat asiakkaita ratkomaan asumisen ja elämisen pulmia, joita asiakkaalla on juuri silloin menossa. Tarvittaessa tilanteen etenemistä seurataan.

Pitkittyneet poikkeusolot näkyvät myös asunnottomuudessa

Poikkeuksellinen aika on näkynyt palvelussa; moni on pärjännyt pitkään ilman sosiaalityötä, mutta nyt tilanne on kriisiytynyt. Palvelun käyttäjissä ollut esimerkiksi yrittäjiä, jotka ovat menettäneet toimentulonsa. Rahaongelmat vaikuttavat nopeasti asumiseen, terveydentilaan ja jaksamiseen. 

Asiakkaat ovat löytäneet uuden palvelun hyvin. Suurin osa palveluun hakeutuneista on ollut ihmisiä, joita on uhannut häätö nykyisestä asunnosta.

”Tämä kokeilu on osoittanut hyvin nopeasti, että tällaiselle matalan kynnyksen moniammatilliselle ohjaus- ja neuvontapalvelulle on tarvetta”, toteaa sosiaalityöntekijä Jussi Kaijala.

Idea walk in-palvelusta syntyi sairaanhoitaja Teija Rajalan mielessä kolmikantatyöpajan jälkimainingeissa. Uuden toiminnan pilotointi saatiin nopeasti käyntiin. Mutta eniten yllätti, miten nopeasti asiakkaat löysivät uuden palvelun.

Hae apua ajoissa

Walk in- palvelulla kynnys saada apua halutaan pitää mahdollisimman matalana. Paikalle on viisasta tulla, kun asunnottomuuden uhka alkaa painaa. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita, vaan riittää, että asiakas ilmoittautuu Verson vahtimestarille. 

Moniammatillisessa tiimissä jokaisella työntekijällä on selkeä rooli. Liikkeelle lähdetään asiakkaan tarpeesta. 

”Yhteistyö on sujunut todella hyvin. Iloisesti on myös yllättänyt se, kuinka paljon jo yhdellä tapaamisella on voitu useimpien asiakkaiden tilannetta helpottaa. Asiakas, joka on saattanut tulla paikalla vähän häpeillen, on lähtenyt helpottuneena ulos. Eräs asiakas ihmetteli sitä ääneen, että kuinka paljon asiat voivat muuttua vuorokaudessa”, Kelan palveluohjaaja Laura Korjula iloitsee.

Laura Korjula, Jussi Kaijala ja Teija Rajala auttavat yhdessä asunnottomia Vantaalla.

Laura Korjula, Jussi Kaijala ja Teija Rajala auttavat yhdessä asunnottomia Vantaalla.

Lisätietoja

Asunnottomuuden ehkäisyhanke auttaa asunnottomia ja asunnottomuusuhan alla olevia vantaalaisia. Hankkeessa tehdään jalkautuvaa työtä ja pilotoidaan uusia asiakaslähtöisiä toimintatapoja, joista tämä on yksi. Hankkeen työn tarkoitus on vähentää asunnottomuutta ja auttaa ihmisiä oikeiden palveluiden luo.

Walk in-piste palvelee Tikkurilan sosiaaliasema Versossa (os. Vernissakatu 8C) tiistaisin kello 12–15. Palvelua pilotoidaan koko kevään ajan: 01.03.–31.05.2022.

Avainsanat

AsunnottomuusHankkeet