Tämä sivu on yli 2 vuotta vanha

Kaupunkitilalautakunta päätti esittää Vantaan ratikan toteuttamista

Tiedote

Kaupunkitilalautakunta päätti 19.4. esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Vantaan ratikan hankesuunnitelman hyväksymistä ja ratikan toteuttamista. Lopullisen päätöksen ratikan toteuttamisesta tekee kaupunginvaltuusto.

Vantaan ratikan havainnekuva Rälssitieltä.

Ratikka havainnekuvassa Rälssitiellä Aviapoliksessa.

Vantaalle suunnitellun ratikkalinjan pituus on 19 km ja se kulkee Mellunmäen metroasemalta Helsingin puolelta Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Aviapoliksen kautta lentoasemalle. 

Nyt päätettävänä oleva ratikan hankesuunnitelma kokoaa yhteen ratikan koko kolmivuotisen jatkosuunnittelutyön tulokset ja ratikan vaikutukset Vantaalle. Vantaan ratikka on osa pääkaupunkiseudun pikaraitiotieverkostoa, ja se sujuvoittaisi poikittaista liikennettä. Ratikka on myös kaupunkikehityshanke: sen reitin varsi on Vantaan uudessa yleiskaavassa kaupungin merkittävin kasvusuunta tuleville vuosikymmenille. Ratikkahankkeessa ei toteutettaisi vain kiskoja, vaan uudistettaisiin merkittävästi katuympäristöä sen koko reitin varrella: kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä, pyöräpysäköintiä, valaistusta, liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä. 

Vantaan ratikan rakentamisen kokonaiskustannus on 606 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus on 414 miljoonaa euroa. Valtion MAL-avustuksen osuus olisi 30 prosenttia kustannuksista, eli noin 177 miljoonaa euroa. Ratikkalinjan Helsingin puolelle ulottuvan osuuden kustannukset Helsingin kaupungille ovat 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) toteuttaa reitin varrelle vesihuoltoa 53 miljoonalla eurolla. Kaupunkikehityksestä saatavien tulojen kuten maanmyynti- ja vuokraustulojen ja maankäytön sopimuskorvausten arvioidaan kattavan rakentamisesta aiheutuvat kustannukset pitkällä aikavälillä.

Kaupunkitilalautakunnan päätösesityksessä todetaan, että Vantaan ratikan rakentaminen voidaan aloittaa sitten, kun tulevan MAL-sopimuksen mukainen valtion investointirahoitus on varmistunut. Lisäksi, jotta rakentaminen voi vuonna 2024 alkaa, siihen tulee osoittaa määrärahat tulevan vuoden talousarviossa. Ratikkainvestointi on suunniteltu katettavaksi lainalla, joten kustannukset jakautuvat 25 vuoden ajalle. Ratikan rakentaminen on Vantaan muista rakentamisinvestoinneista erillinen hanke, jonka toteuttamiseksi rekrytoidaan oma projektiorganisaationsa. Ratikan rakentamisen lisäksi Vantaa jatkaa vuotuisia investointejaan niin katuihin, puistoihin, kouluihin kuin päiväkoteihinkin eri puolilla kaupunkia.

Ratikan hankesuunnitelman ja toteutuksen jättämisestä pöydälle äänestettiin. Äänin 11–3 pöytäämisesitystä ei hyväksytty. Perussuomalaiset jättivät asiaan eriävän mielipiteen.

Asiaan jätettiin myös vasemmistoliiton esittämä pöytäkirjalausuma, johon yhtyivät kokoomuksen, keskustan, sosialidemokraattien ja vihreiden lautakunnan jäsenet. Lausumassa ratikan rakentamista ohjaaviksi periaatteiksi esitetään:

  • Hankkeen aikataulussa ja kustannusarviossa pysymiseen kiinnitetään erityistä huomiota hankkeen kaikissa vaiheissa.
  • Ratikan rakentaminen ei talousarviovaikutusten kautta heikennä kaupungin palveluita.
  • Rakentamisen kaikissa vaiheissa jatketaan hankkeen avointa, oikea-aikaista sekä moni- ja selkokielistä viestintää.
  • Rakennusaikaiset haitat ympäristön asukkaille ja muulle liikenteelle minimoidaan.
  • Ratikan reitille toteutettavassa taiteessa huomioidaan erityisesti nuoret vantaalaiset taiteilijat.
  • Rakentamisen aikaiset haittavaikutukset erityisesti pienyritysten toimintaan, kuten liikkeisiin pääsyn vaikeutuminen, on minimoitava.
  • Huolehditaan raitiotien esteettömyydestä koko sen reitin osalta.

Kohti valtuuston päätöksentekoa

Vantaan ratikan hankesuunnitelma ja ratikan toteuttaminen tulevat seuraavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn 8.5.2023, minkä jälkeen ratikan toteuttaminen voi edetä kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Kaupunginvaltuustolle hankesuunnitelmaa esitellään selostustilaisuudessa 20.4. klo 17.00 alkaen. Valtuuston selostustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä verkossa osoitteessa www.vantaa.fi/live. Selostustilaisuudessa ei vielä tehdä päätöksiä, vaan siinä valtuutetut esittävät kysymyksiä ratikasta.

Tutustu ratikan hankesuunnitelmaan ja sen taustaselvityksiin

Lue lisää ratikan tuloista ja menoista

Kaupunkitilalautakunta päätti myös muun muassa:

  • Simonkallion koulun peruskorjauksen tarveselvitys-hankesuunnitelmasta (asia 7)
  • Kuusijärven palvelurakennusten hankesuunnitelmasta (asia 8)
  • Vantaan hulevesiohjelman päivityksen hyväksymisestä (asia 15)
  • Rivieranraition (asia 17) ja Tilustien (asia 18) katusuunnitelmien hyväksymisestä.

Vantaan ratikan toteutusmalli (asia 6) jätettiin pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaikki muut kokouksen asiat päätettiin esitysten mukaisesti.

Esityslista kokonaisuudessaan: http://paatokset.vantaa.fi

Avainsanat

Päätökset Ratikka Kaupunkikehitys