Kielitietoisuus helpottaa oppimista – Vantaalla Suomen ensimmäiset lukioiden kielikoordinaattorit

Uutinen

Roosa Väisänen ja Geo Goyi ovat Vantaan ja koko Suomen lukioiden ensimmäiset kielikoordinaattorit. He tukevat opiskelijoita ja opettajia, jotta käytetty kieli ei olisi este oppimiselle. Mutta mitä kielitietoisuus tarkoittaa?

kielikoordinaattorit Roosa ja Geo hymyilevät.

Roosa ja Geo auttavat lukioissa sekä opiskelijoita että henkilökuntaa. “Kielitietoisuuden avulla voimme edistää oppimisen lisäksi myös jokaisen lukioyhteisön jäsenen yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.” Kuva: Mirka Sarenius

− Kielitietoisuus rohkaisee opiskelijaa miettimään kriittisesti kielen käyttöä ja sen vaikutusta tiedon muodostamiseen, aloittaa Roosa.

Kielitietoinen pedagogiikka auttaa opiskelijoita ymmärtämään oppiaineiden sanastoa ja käsitteitä. Ymmärrys auttaa oppimista ja osallistumista. 

− Opettajalla on tärkeä rooli olla opetettavan oppiaineen kielenopettaja ja tukea opiskelijoita omaksumaan kyseisen tieteenalan kieltä ja tapoja ilmaista asioita, tiivistää Geo.   

Roosa ja Geo ovat toimineet 2023 syksystä Vantaan lukioissa kielitietoisuuden valmentajina ja tukijoina. Suomen ensimmäiset lukioiden kielikoordinaattorit ovat päässeet luomaan työnkuvaansa alusta asti itse. 

− Kielitietoisuus tarkoittaa myös kykyä ja uskallusta hyödyntää omaa kielitaitoa. Kaikista kielistä on hyötyä oppimisessa.  

  

- Opiskelijoilta kuulee usein, että esimerkiksi biologian opiskelu on vaikeaa. Syy löytyy kielestä: tunneilla ja oppimateriaaleissa käytetty termistö on tiedonalan kieltä. Se on kaukana puhekielestä..  

 

Kielitietoisuus auttaa oppimisessa 

Lukiossa taito käsitellä ja tulkita tekstiä korostuu opetuksessa. Akateeminen kieli sisältää monia tieteellisiä ja abstraktia hahmotusta vaativia käsitteitä. Kielikoordinaattorit auttavat, jotta haastava kieli ei vaikeuttaisi opiskelua ja oppiminen olisi helpompaa.

− Opiskelijoilta kuulee usein, että esimerkiksi biologian opiskelu on vaikeaa. Syy löytyy kielestä: tunneilla ja oppimateriaaleissa käytetty termistö on tiedonalan kieltä. Se on kaukana puhekielestä, selittää Roosa.  

Roosa ja Geo ovat seuranneet oppitunteja ja järjestäneet läksy- ja kielipajoja.

− Kannustamme opiskelijoita lukemaan ja käymme läpi luetun ymmärtämisen strategioita, kertoo Roosa.  

− Tarkoituksena ei ole vain lukea, vaan lukea niin, että opiskelija todella ymmärtää lukemansa sisällön.

Kielitietoisuus ei ole tarkoitettu vain suomea toisena kielenä opiskeleville opiskelijoille.

− Samojen kielellisten haasteiden kanssa painivat kaikki. Kielitietoisuus on tarkoitettu aivan kaikille, he korostavat yhteen ääneen.  

Työkaluja opettajille opetukseen 

Kielikoordinaattorit tukevat ja kouluttavat myös lukioiden opettajia, jotta lukio-opetus olisi kielellisesti vastuullista. Jo pienillä asioilla voidaan lisätä oppituntien kielitietoisuutta.

− Oppimista helpottaa, jos opettaja hyödyntää visuaalisia materiaaleja, kuten piirroksia tai animaatioita opetettavan asian tukena. Myös selkeästi puhuminen on tärkeää, kertoo Geo.  

Tavoitteena on, että opettaja osaisi avata oman oppiaineensa maailman opiskelijalle niin, että käytetty kieli ei estä opetettavan asian omaksumista.

Roosa ja Geo ovat tarjonneet opettajille materiaaleja ja menetelmiä kielitietoisen opetuksen tueksi. Vinkkejä ja tietoa on jaettu myös koulutuksissa ja työpajoissa.

Erityistä kiitosta Roosa ja Geo ovat saaneet tapaamisista, joissa eri aineenopettajat ovat kokoontuneet yhteen. Niissä on keskusteltu yhdessä kielellisistä haasteista, joita opettajat ovat havainneet eri oppiaineiden kohdalla. 

− Opettajat kaipaavat helposti käyttöön sovellettavia ja konkreettisia keinoja, joilla he voivat edistää kielitietoista opetusta, Roosa toteaa.  

Kielikoordinaattorien työlle on tilausta 

– Olemme saaneet positiivista palautetta opettajilta ja myös opiskelijoilta. On ollut arvokasta työskennellä merkityksellisen työn parissa, iloitsevat Roosa ja Geo. 

Vantaan lukiokoulutuksen toimintakulttuuria pyritään muokkaamaan kielitietoisemmaksi. Työ on kehittynyt kokeilemalla rohkeasti uutta.

– Harvoin on tullut vastaan kahta samanlaista päivää. Unohtumatonta, tiivistää Geo hymyillen.

Tämän 2024−2025 lukukauden suunnitelmissa on tarjota Vantaan lukioiden opettajille entistä enemmän oppiainekohtaista kielitietoisuusopetusta.