Miten kouluruokailusta voisi tehdä kestävämpää tulevaisuudessa?

Uutinen

Lasten ja aikuisten mielestä esimerkiksi uusien ruokien esittely, keittiön henkilökunnan tutuksi tekeminen ja rauhalliset ruokailuhetket voisivat tehdä kouluruokailun tulevaisuudesta kirkkaamman.

Oppilaat ottavat ruokaa linjastolta. Tarjolla on muun muassa omenaa ja ruisleipää.

Vantaan kaupungintalolla järjestettiin marraskuussa 2024 dialogitilaisuus, jossa käsiteltiin kouluruokailun merkitystä ja sen ekologista kestävyyttä. Tilaisuuteen osallistui muun muassa vantaalaisia 6.-luokkalaisia, ekopedagogeja ja ateriapalvelujen edustajia. Keskustelun keskiössä oli se, miten kouluruokailusta voitaisiin tehdä houkuttelevampaa ja ekologisesti entistä kestävämpää. 

Lasten ja aikuisten yhteisessä keskustelussa nousi esiin useita oivalluksia, joiden avulla voitaisiin edistää kouluruuan maistuvuutta. Muutama keino korostui:

  • Ruokien esittely: Kun opettaja tai keittiön henkilökunta esittelisi tarjolla olevat ruuat, oppilaiden ennakkoluulot todennäköisesti pienenevät. 
  • Esimerkin näyttäminen: Kun opettaja maistaa uutta tai tuttuakin ruokaa, oppilaat voivat seurata esimerkkiä. 
  • Keittiöhenkilöstön tekeminen tutuksi: Kun ruuanlaittaja esittäytyy, hän saa kasvot, mikä lisää mitä todennäköisimmin kunnioitusta tehtyä ruokaa kohtaan.  
  • Rauhallinen ja viihtyisä ruokailuhetki: Kun ruokasali on viihtyisä ja se ei ole täynnä hälyä, ruokailu on miellyttävä tapahtuma, josta ei ole kiire pois. Tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi akustiikkalevyillä ja oppilaiden keskuudesta valittavilla järjestäjillä.

Tilaisuudessa esiin nousseita ideoita hyödynnetään kouluruokailun kehittämisessä ympäristövastuullisempaan suuntaan. Myös kouluruuan kehittämishanke MUMS (2024-2025) hyödyntää näitä ideoita, kun hankkeeseen valitaan toteutettavia toimenpiteitä. 

Avainsanat

Ruokailu Hiilineutraalius Osallisuus