Myyrmäkeen rakennetaan kulttuuritalo asukkaita varten - lue selkosuomeksi
Tietoa selkosuomeksi:
Myyrmäen keskustaan aletaan rakentaa isoa kulttuuritaloa. Talo tulee kaikkien Vantaan asukkaiden käyttöön.
Myyrmäen kaupunkikulttuuritalo tulee Myyrmäen keskelle.
Kun talo on valmis, sinne voi tulla tapahtumiin ja harrastuksiin. Talossa voi viettää vapaa-aikaa ja tehdä asioita yhdessä muiden kanssa.
Talo rakennetaan Kilterin koulun ja kauppakeskus Myyrmannin viereen tyhjälle paikalle. Rakentaminen alkaa elokuussa 2026. Talo valmistuu vuonna 2029.
Harrastuksia lapsille ja aikuisille
Monet palvelut muuttavat uuteen taloon. Nyt ne ovat eri puolilla Myyrmäkeä. Kun talo on valmis, palvelut ovat samassa rakennuksessa. Silloin niihin on helppo tulla.
Taloon tulee Vantaa-info. Siellä neuvotaan asukkaita monissa asioissa. Vantaa-infon työntekijät kertovat Vantaan palveluista.
Lapsille ja nuorille taloon tulevat lastenkulttuurikeskus Toteemi, kuvataidekoulu, musiikkiopisto ja nuorisotilat.
Aikuisille taloon tulevat asukastila ja aikuisopisto. Asukastilassa voi viettää aikaa, harrastaa ja osallistua tapahtumiin.
Aikuisopistossa on monenlaisia kursseja. Siellä voi opiskella esimerkiksi suomen kieltä ja muita kieliä, taideaineita ja käsitöitä.
Taloon tulee myös elokuvasali.
Osa tapahtumista ja harrastuksista on ilmaisia. Osa on maksullisia.
Taloon tulee eri kokoisia huoneita ja saleja eri tapahtumia varten.
Taloon tulee kolme kerrosta. Sen alle rakennetaan parkkitalo ja kävelytunneli Myyrmanniin.
Myöhemmin rakennetaan vielä toinen talo. Siihen tulee isompi kirjasto ja isompi taidemuseo Artsi.
Rakennustyömaa pitää kiertää
Rakennustyömaan ohi pääsee kulkemaan turvallisesti. Työmaan ympärille tehdään aita. Siksi reitit muuttuvat.
Kyltit näyttävät, mistä voi ajaa ja kävellä turvallisesti. Kylttejä pitää noudattaa.
Rakennustyöstä tulee melua ja pölyä. Se voi haitata naapureita. Töitä tehdään tavallisesti maanantain ja perjantain välillä kello 7–16. Joskus töitä tehdään muuhun aikaan. Silloin naapureille kerrotaan etukäteen kirjeellä tai internetissä.
Lue lisää rakennustyöstä
Rakennustyöllä on oma sivu:
Myyrmäen kaupunkikulttuuritalo -hanke
Sivun tekstin voi kääntää monelle kielelle Google-kääntäjän avulla.
- Paina merkkiä sivun yläreunassa
- Valitse sopiva kieli ja paina uudestaan.
- Sivun teksti muuttuu valitulle kielelle.
Google-kääntäjä toimii tietokoneen ruudulla mutta ei puhelimessa.