Rakennettua perintöä Tikkurilan vanhalla asemalla – luentoja ja opastuksia kaupunginmuseolla 30.8.

Uutinen

Tänä vuonna Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemana on rakennettu perintömme. Vantaan kaupunginmuseossa kuullaan lauantaina 30. elokuuta luentoja ja opastuksia teemaan liittyen.

Ihmisiä katselemassa lentokonetta ja siihen nousevia ihmisiä.

Olympialaisten kisakone lähdössä Seutulan lentokentällä. Kuva Viljo Immonen, 1952, Vantaan kaupunginmuseo, Finna

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät lisäävät yleisön ja päättäjien tietoisuutta kulttuuriperinnön suojelun merkityksestä sekä maanosan kulttuurisesta monimuotoisuudesta. Suomessa korostetaan lisäksi arkisen lähiympäristön arvoja ja niistä nauttimista.  

– Myös kulkuyhteydet ovat osa rakennettua perintöämme, ja museon tapahtumassa tarkastellaankin erityisesti rautatien ja lentokenttien merkitystä osana rakennettua perintöämme, Vantaan kaupunginmuseon museoamanuenssi Saana Martin kertoo.  

Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä juhlittiin ensimmäisen kerran syksyllä 1992. Vuoteen 2013 saakka päiviä vietettiin nimellä Euroopan rakennusperintöpäivät.

Ohjelma 30.8.2025

Klo 11 Tikkurilan aseman historia ja arkkitehtuuri -opastus
Klo 12 Luento: Martinlaakson rata 50 vuotta
Klo 13 Yleisöopastus Ratajätkät-näyttelyyn
Klo 13–14 Kahvitarjoilu Odotussalissa
Klo 14 Luento: Helsinki-Vantaan lentoasema. Maailmalle ja takaisin vuodesta 1952

*muutokset mahdollisia

Osoite: Vantaan kaupunginmuseo, Hertaksentie 1, Vantaa

Martinlaakson rata 50 vuotta  

Martinlaakson rata oli Suomen ensimmäinen vain paikallisliikenteelle rakennettu rautatie, joka avattiin liikenteen 50 vuotta sitten 1975. Tietokirjailija ja maantieteilijä Jussi Iltasen luennolla tutustutaan rataa edeltäneisiin metrosuunnitelmiin sekä Martinlaakson radan suunnitteluun, rakentamiseen ja liikennöintiin sekä radan merkitykseen Länsi-Vantaan kehittymisessä.

Helsinki-Vantaan lentoasema, maailmalle ja takaisin vuodesta 1952

Miksi ja miten lentoasema rakennettiin Vantaalle? Mikä sai Helsingin maalaiskunnan osoittamaan aluksi yli 600 hehtaarin maa-alueen ilmaliikenteen käyttöön? Päätösten taustalla vaikutti teknillisiä, poliittisia ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Uuden ilmailumuseon hankkeen arkistotutkija Panu Nykäsen luennolla kuvataan niitä syitä, jotka johtivat päätökseen lentoaseman rakentamisesta, ja niitä tekijöitä, jotka antoivat muodon kaikkien tuntemalle maamerkille.

Ratajätkät-näyttely – vielä ehdit!

Ratajätkät-näyttely on esillä viimeistä viikonloppua ja lauantaina 29.8. kuullaan näyttelyn viimeinen yleisöopastus. Ratajätkät-näyttely kertoo rujoista radanrakentajista ja armottomasta työstä erämaita halkovilla ratalinjoilla. Nostalgisessa näyttelyssä on esillä historiallisia valokuvia, työkaluja ja tarinoita ratatyömaiden arjesta ympäri Suomea. Toimintapisteellä kiskoliikenteen kiehtovaan historiaan ja tekniikkaan tutustuvat niin isot kuin pienet museokävijät. Lopuksi selviää, miten rautatiet tekivät Helsingin pitäjästä Vantaan kaupungin.

Tikkurilan aseman historia ja arkkitehtuuri -opastus  

Tikkurilan asema on kulttuurihistoriallisesti merkittävä rakennus, sillä se rakennettiin vuonna 1862 Suomen ensimmäisen rautatien valmistuessa Helsinki-Hämeenlinna välille. Rakennus on Suomen vanhin säilynyt tiilinen asemarakennus. Tapahtumapäivän 30.8. teemaopastuksella kuullaan aseman arkkitehtuurista ja sen suunnittelijasta Carl Albert Edelfeltistä, aseman rakentamisen jännittävistä vaiheista ja tarkastellaan rakennuksen mielenkiintoisia arkkitehtuurisia yksityiskohtia.

Lisätietoa

Vantaan tapahtumakalenteri 

Kuvat: Viljo Immonen, Sakari Manninen, Mira Ahlstedt, Vantaan kaupunginmuseo / Vantaan kaupunki

Lentoasema ja rautatieasemat ennen ja nyt

1) Olympialaisten kisakone lähdössä Seutulan lentokentällä 1952
2) Lennonjohtotornit 2024
3) Martinlaakson radan avajaistilaisuus 1.6.1975. Oikealta kaupunginjohtaja Lauri Lairala ja teknisten asioiden hallintojohtaja Seppo Heinänen. Vasemmalla on Klaus Pihkala.
4) Tikkurilan rautatieasema 2025

Avainsanat

Museot