Vantaalla rakennetaan ratikkaa – lue selkosuomeksi

Uutinen

Vantaan ratikan rakentaminen aloitettiin vuonna 2025. Raitiotien rakentaminen kestää monta vuotta.

Rakentajat asentavat Vantaan ratikan ensimmäisiä ratakiskoja Muuran alueella.

Kuvassa rakentajat asentavat Vantaan ratikan ensimmäisiä ratakiskoja.

Vantaan ratikka alkaa kulkea vuonna 2029. Sen reitti alkaa Mellunmäestä ja päättyy Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Ohita ratikan työmaa varovaisesti

Raitiotien kiskot rakennetaan nykyisille kaduille. Kun kadulla on työmaa, siellä ei voi pyöräillä, kävellä tai ajaa autolla. Sen takia asukkaiden tavalliset kulkureitit muuttuvat.

Rakentajat varmistavat, että työmaan viereisten talojen asukkaat pääsevät aina kulkemaan kotiin.

Katso opastekyltistä, mistä työmaan voi kiertää. Käytä  kiertoreittejä siihen asti, kunnes rakennustyö on valmistunut.

Bussien reitit ja bussipysäkkien paikat voivat muuttua. Ennen muutoksia HSL kertoo, mistä bussit kulkevat.

Ohita työmaa varovaisesti. Työmaan kohdalla nopeusrajoitus on yleensä 30 kilometriä tunnissa.

Kaikkien pitää noudattaa rajoituksia turvallisuuden takia.

Ratikkaa rakennetaan Aviapoliksessa, Tikkurilassa ja Hakunilassa

Vantaan ratikan rakennustyömaita on tänä kesänä monessa paikassa.

Länsimäessä raitiotie rakennetaan Länsimäentielle. Työmaita on Länsimäentiellä Porvoonväylälle asti. Kiertoreitti kulkee Pallastunturintietä pitkin.

Myös Vaaralassa ja Hakunilassa on työmaita. Hakunilantiellä on työmaa, jonka vieressä täytyy ajaa hitaasti.

Kuninkaalassa on työmaita Kyytitiellä. Kanervantien ja Heidehofin liikenneympyrän välisellä alueella ei voi ajaa autolla. Autoille on kiertoreitti.

Tikkurilan keskustassa on paljon työmaita ja kiertoreittejä. Tikkurilan juna-aseman alle rakennetaan tunneli, johon tulee ratikan pysäkki.

Tulevaisuudessa ratikka kulkee tunnelia pitkin Tikkurilan keskustasta Jokiniemeen.

Tunnelin rakentamisen takia Kielotiellä on iso työmaa. Katu on suljettu autoilta Lummekujan ja Neilikkatien välillä.

Myös Kirjastopuistossa tehdään rakennustöitä. Ratatietä pitkin ei saa ajaa autolla Dixin kohdalla.

Osa Tikkurilantiestä on suljettu lokakuuhun tai marraskuuhun asti. Tikkurilantietä pitkin ei voi ajaa autolla Kielotien ja Puutarhatien välillä.

Aviapoliksen juna-aseman vieressä on Aviabulevardi-niminen katu. Se on suljettu työmaan takia.

Täältä saat tietoa ratikan rakentamisesta

Tilaa ratikan uutiskirje!

Katso kartalta ratikan työmaat ja kiertoreitit kävelijöille, pyöräilijöille ja autoille.

Lisätietoa bussiliikenteestä HSL:n sivuilta.

Seuraa Vantaan ratikkaa sosiaalisessa mediassa

Voit seurata tiliä @vantaanratikka Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä.

Paperitiedotteet ja asukasinfot

Jaamme työmaiden lähialueille tiedotteita sähköpostitse ja paperilla. Järjestämme infotilaisuuksia ainakin ennen suurten uusien työvaiheiden aloitusta.

Lisätietoja

Ratikkatiimi

ratikka@vantaa.fi

Jos sinulla on kysyttävää tai palautetta Vantaan ratikasta, laita sähköpostia ratikkatiimille.

Avainsanat

Selkosuomi Ratikka Asukaslehti 2/2026