Vantaan ratikan luontoselvitys: Luonto säilyy reitin varrella pääosin ennallaan

Uutinen

Vantaan ratikan kaavarungon luontoselvitys on valmistunut. Kaupungin metsät ja viheralueet sijaitsevat pääosin muualla kuin ratikan reitin varrella, joten suuria vaikutuksia vantaalaisten lähiluontoon ei ratikan rakentamisella kokonaisuudessaan ole. Luontoselvitys on osa ratikan vaikutustenarviointia ja se on julkaistu Vantaan ratikan verkkosivuilla.

Vantaan ratikan havainnekuva Rälssitieltä.

Kaupungin metsät ja viheralueet sijaitsevat pääosin muualla kuin ratikan reitin varrella, joten suuria vaikutuksia vantaalaisten lähiluontoon ei ratikan rakentamisella kokonaisuudessaan ole.

Vantaan ratikan kaavarungon luontoselvitys on valmistunut. Luontoselvityksessä on selvitetty, mitä luontoarvoja Vantaan ratikan reitillä ja kaavarungon alueella on. Ratikan reittiä tarkastellaan selvityksessä 50 metrin etäisyydeltä ratikan linjasta ja kaavarunkoalue kattaa linjasta noin 800 metrin säteellä muodostuvan vyöhykkeen. ​Kaupungin metsät ja viheralueet sijaitsevat pääosin muualla kuin ratikan reitin varrella, joten suuria vaikutuksia vantaalaisten lähiluontoon ei ratikan rakentamisella kokonaisuudessaan ole.

Eläinten olosuhteet säilyvät pääosin ennallaan

Selvityksen mukaan ekologiset yhteydet eli eläinten reitit ja kasvien elinympäristöt säilyvät pääosin ennallaan, ja niitä vahvistetaan ratikan suunnittelussa. Erityisesti Fazerilan alueella sijaitseva maakunnallinen ekologinen runkoyhteys ja sen jatkuvuus katualueen ylitse turvataan suunnitelmaratkaisuissa. Selvityksessä ei havaittu liito-oravia eikä viitasammakoita ratikan reitillä 50 metrin etäisyydeltä ratikan linjasta. Lepakoita havaittiin 50 m etäisyydellä ratikan linjasta vähän, ja hieman runsaammin Kylmäojan kohdalla. Koska ratikka rakennetaan osaksi jo olemassa olevaa Tikkurilantietä, ei raitiotien rakentamisen arvioida muuttavan olosuhteita lepakoiden kannalta. Valaistuksen suunnittelulla tuetaan lepakoiden elinympäristöä. Lisäksi Keravanjoessa havaittiin vuollejokisimpukoita, jotka siirretään suositusten mukaan ylemmäs Keravanjokea.



Kaavarungon alueelta ei löytynyt luonnonsuojelulain suojeltavan luontotyypin kriteereitä täyttäviä luontotyyppejä. Kuussillan ja Länsimäen alueelta 50 m etäisyydellä ratikan linjasta löytyi edustavia lahokaviosammalen esiintymiä, mutta lajin suotuisaan suojelutasoon niillä ei ole merkitystä. Varikko rakennetaan Vaaralassa alueelle, joka on tällä hetkellä metsää. Varikkoalueen suunnittelu on käynnissä. Arviolta metsää kaadetaan 3,9 hehtaaria. Suunnittelussa selvitetään, miten puustoa voidaan säästää mahdollisimman paljon. Myös varikon rakentamisen vaikutuksia pohjavesialueeseen on selvitetty erikseen.

Tiivistys raportista:

  1. Ratikka rakennetaan olemassa olevaan katuverkkoon, minkä johdosta lähiluontoalueet säilyvät Vantaalla pääosin ennallaan.
  2. Ekologiset yhteydet säilyvät pääsin ennallaan ja niitä vahvistetaan ratikan suunnittelussa
  3. Liito-oravia eikä viitasammakoita havaittu ratikan reitillä 50 m etäisyydellä
  4. Vuollejokisimpukat Keravanjoessa siirretään turvallisempaan paikkaan
  5. Lahokaviosammalesiintymät ratikan reitin varrella eivät ole merkittäviä; ratikka ei vaikuta lahokaviosammaleen elinvoimaan Vantaalla



Luontoselvitys on osa ratikan vaikutustenarviointia ja se on julkaistu Vantaan ratikan verkkosivuilla. Vaikutustenarviointia tehdään rakentamispäätöstä varten. Luontoraportin lisäksi on julkaistu myös Vantaan ratikan itäisen osuuden tärinä- ja runkomeluraportti. Selvityksiä tullaan julkaisemaan pitkin vuotta ratikan verkkosivuilla uusien selvityksien valmistuttua.

Avainsanat

RatikkaKaupunkikehitysKaupunki rakentaaYmpäristö