Vaskivuoren lukiossa keskusteltiin opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksista
Vaskivuoren lukiossa aloitettiin joulukuun alussa uusi perinne, yleisön edessä käytävä ryhmäkeskustelutapahtuma eli jaksopaneeli. Paneeli järjestetään lukion jokaisen periodin alussa eli viidesti vuodessa. Opiskelijat ehdottavat paneelikeskustelun aiheen ja ovat itse mukana myös panelisteina keskustelemassa. Ensimmäisenä aiheena torstaina 1.12. oli vaikuttaminen.
Vaikuttaminen ja opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuudet valikoitui keskusteluaiheeksi, koska Vaskivuoren lukiossa tehdyssä kyselyissä selvisi, että opiskelijoiden kokemus vaikuttamisesta on laskenut. Koettiin, että joko ei voida vaikuttaa riittävästi tai ei tiedetä eri vaikutusmahdollisuuksista. Opiskelijoiden mielestä erityisesti on tärkeää voida vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin ja viihtyvyyteen. Samoin opetukseen vaikuttamista pidetään tärkeänä.
Panelisteina oli mukana kolme Vaskivuoren opiskelijaa, rockmusiikin opettaja Pekka Rautio, opinto-ohjaaja Minna Herranen ja kuraattori Nelli Kainiemi. Paneelin puheenjohtajana toimi opiskelija Silva.
- Koetteko, että opiskelija pääsevät halutessaan vaikuttamaan? Miten?
Mahdollisuuksia panelistien mielestä on:
- Esimerkiksi opiskelijakunnan hallitustoiminta (OPKH-toiminta), luottamusopiskelijat, ympäristötiimi.
- Lähtökohtaisesti opettajat pyrkivät sanomaan kyllä opiskelijoiden ehdotuksiin. Monet tapahtumat ovatkin lähteneet opiskelijoiden ideoista ja opettajat toimivat ainoastaan mahdollistajina .
- Helppo tapa vaikuttaa on myös tutortoiminta, joka on kaikille avointa. Siinä pääsee vaikuttamaan koulun arkeen ja markkinoimaan myös omaa koulua yseille.
- Miten opiskelijat saataisiin tietoisiksi vaikutusmahdollisuuksista?
- Hankalampi kysymys. Lisää ideoita kaivataan opiskelijoilta, kertokaa meille! Tähän asti opiskelijakunnan hallitus (OPKH) on hyödyntänyt paljon somea ja wilma-viestejä. pohti Saana, opiskelijakunnan hallituksen jäsen.
- Ja esimerkiksi tämä paneeli on juuri sellainen, jonka OPKH on järjestänyt. Tarve lähtenyt opiskelijoista ja nyt tehdään sen pohjalta demokratiaa koulussa, Pekka jatkoi.
- Tulevatko opiskelijat kuulluksi päätöksenteossa?
- Tietyt opiskelijat tulevat, mutta kuten ehkä kyselytkin ovat osoittaneet, että koko opiskelijajoukko ei.
Turvallisemman tilan periaatteet ovat myös nousseet Vaskiksessa pinnalle ja niitä käsiteltiin syksyn aikana laajasti. Turvallisemman tilan periaatteiden laatiminen tehtiin opiskelijoiden ajatuksia ja näkemyksiä painottaen. Tässä pari erinomaista nostoa lopullisista periaatteista: ”Kohdataan jokainen avomielin.” ”Heittäytyminen ja mokaaminen johtaa oppimiseen."
Vantaan kaupunki on mukana UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -työssä. Tavoitteena on jokaisen lapsen ja nuoren hyvä elämä. Turvallisemman tilan periaatteiden käyttöönotto on yksi Lapsiystävällinen Vantaa -toimintasuunnitelman toimenpiteistä.
Lue lisää turvallisemman tilan periaatteiden käyttöönotosta
Lue lisää Vantaan Lapsiystävällinen kunta -työstä
Rehtori Elina Arokannas kävi keskustelun lopuksi pitämässä lyhyen puheenvuoron. Hän korosti, että OPKH ei voi yksin vastata kaikkiin aloitteisiin, joten vuoropuhelu johdon ja OPKH:n välillä on tärkeää. Vaikuttamisesimerkkeinä hän kertoi, että opiskelijoiden toiveista on muun muassa hankittu bingispöytiä ja järjestetty hiljaisen työn tiloja. Info-TV on tulossa.
-Jos toiveita ei sanota, niistä ei myöskään tiedetä, eikä niitä voi viedä eteenpäin. Rehtori kannustaakin opiskeljoita esittämään rohkeasti toiveita ja ideoita.