Aktiiviset oppimisympäristöt -projekteilla lisätään viihtyisyyttä ja aktiivisuutta päiväkodeissa ja kouluissa
Vantaan Liikkuva päiväkoti ja Liikkuva koulu toteuttavat vuosittain Aktiiviset oppimisympäristöt -projekteja yhteistyössä kasvatuksen ja oppimisen toimialan sekä toimitilajohtamisen kanssa. Projekteissa yksiköiden henkilöstö sekä lapset ja nuoret pääsevät mukaan vaikuttamaan tilamuutoksiin. Tavoitteena ovat viihtyisät ja aktiivisuutta sekä toiminnallisuutta edistävät sisäoppimisympäristöt, jotka vastaavat erilaisten oppijoiden tarpeisiin.
Perinteinen luokkatila istumapaikkoineen ei välttämättä innosta lapsia liikkumaan, mahdollista asennonvaihtoa ja kannusta kasvattajaa toiminnallisiin tuokioihin tai opetukseen. Pienillä muutoksilla voi kuitenkin saada aikaan merkittäviä ja aktivoivia muutoksia, jotka lisäävät vireyttä ja keskittymiskykyä, edistävät oppimista ja vähentävät istumisen terveyshaittoja.
Toiminnallisen opetuksen, tauottamisen ja aktivoivia virikkeitä tarjoavan ympäristön huomioiminen on perusteltua. Vuoden 2022 Move! -mittaustuloksissa havaittiin, että valtakunnallisesti noin 40 prosentilla mittauksiin osallistuneilla 5.- ja 8.-luokan oppilailla fyysinen toimintakyky on sellaisella tasolla, joka voi vaikeuttaa arjessa jaksamista.
Aktiiviset oppimisympäristöt -projektit aloitettiin Vantaalla hankekokeiluna, joista ne ovat muotoutuneet onnistuneiden kokemusten myötä vakiintuneiksi toimintamalleiksi. Päiväkoteihin projekteja toteutetaan vuosittain kahdesta kuuteen ja kouluihin kaksi vuodessa.
Päiväkodit ja koulut osallistetaan suunnitteluun, jotta henkilöstön sekä lasten ja nuorten tarpeet ja toiveet tulevat kuulluiksi. Itse ideoitu ympäristö lisää intoa ja mielenkiintoa oppimiseen ja työskentelyyn. Tilojen suunnittelussa huomioidaan myös ekologinen ajattelu esimerkiksi hyödyntämällä tiloissa jo olemassa olevia elementtejä tai muokkaamalla niitä.
Muutoskohteiksi valikoituvat usein luokka-, ryhmätyö-, käytävä- ja aulatilat tai käyttämättömät varastotilat. Kouluille ja päiväkodeille projekteihin mukaanpääsy on yleensä iloinen uutinen, ja palaute projekteista on ollut varsin myönteistä.
Opetuksen tauottaminen ja toiminnallinen opetus edistävät oppimista
Koulupäivän aikaisella liikunnalla kuten tauottamisella ja toiminnallisella opetuksella on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia oppimistuloksiin. Liikunta ja liike päivän aikana vaikuttavat muun muassa keskittymiseen, käyttäytymiseen sekä sosiaaliseen toimintaan kouluympäristöissä. Uudet opiskelutilat tai tilamuutoksen mahdollistavat projektit eivät siis yksin riitä saamaan oppimisympäristöistä niiden koko potentiaalia irti, vaan apuun tarvitaan kasvattajia. Pienet toistuvat arkiset toimintamallit vievät kohti onnistunutta toimintakulttuurin muutosta.
Tauottamisen ja toiminnallisen opetuksen edistäminen on mahdollista myös ilman uusia tiloja tai projekteja – eivätkä ratkaisut ole kalliita. Esimerkiksi metsän käyttäminen oppimisympäristönä on ilmaista ja taukojumpan vetämiseen voi osallistaa lapsia ja nuoria.
Myös pienillä muutoksilla kuten lattiateippauksilla tai leuanveto- ja roikkumistangoilla voidaan tehdä tilasta liikkumiseen kannustava. Fyysisen ympäristön ohella vähintään yhtä tärkeää on panostaa psyykkiseen ympäristöön – minkälainen toiminta on sallittua oppimisympäristössä ja miksi.
Lue lisää Liikkuvasta koulusta ja Liikkuvasta päiväkodista.