Aurinkokiven koulun mentorointityö palkittiin Tärkeissä töissä -gaalassa
Kymmeniä kunta- ja hyvinvointialan innostavimpia kehittämistekoja palkittiin 4.12.2023 Pörssitalolla Helsingissä. Yksi niistä oli vantaalaisen Aurinkokiven koulun uusien opettajien mentoroinnin kehityshanke. Aurinkokivessä uudet työntekijät oppivat sujuvasti tuntemaan työyhteisönsä ja sen toimintatavat mentorin avulla.
Oppilaanohjaaja Sanna ja rehtori Sari vastaanottivat palkinnon.
Aurinkokiven koulu on yli tuhannen oppilaan yhtenäiskoulu, jossa myös henkilökuntaa on paljon. Näin suuressa, kasvavassa yksikössä uuden henkilöstön tarve on ollut vuosittain kohtalaisen suurta. Koulun oppilaanohjaaja Sanna Puputti halusi lähteä ideoimaan toimintatapaa, jolla koulun henkilökunta voi auttaa uusia opettajia asettumaan työyhteisöön ja sitoutumaan sen osaksi.
Ratkaisuna oli mentorointitoiminta, jossa koulutuksen saanut mentori tukee valmentavalla otteella mentoroitavan henkilön työn tekemistä. Mentoroinnilla edistetään sekä mentoreiden että mentoroitavien työhyvinvointia, kun uudet työntekijät oppivat sujuvasti tuntemaan työyhteisönsä ja sen toimintatavat. Lisäksi mentorit saavat omaan työhönsä uutta näkökulmaa ja pääsevät kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
– Mielestäni tämä palkinto on hieno osoitus siitä, että mentoroinnin kehittäminen ei lopulta tarvitse suuria ponnistuksia siihen mukaan lähteviltä, kun on johdon tuki asialle ja se mahdollistetaan työajalla. Vertaismentorointi on verrattavissa ennaltaehkäisevään työnohjaukseen, kun se tehdään suunnitelmallisesti ja asiansa osaavien mentoreiden toimesta, kuten meillä Aurinkokivessä, sanoo Sanna.
Vantaan perusopetuksessa on lähdetty mahdollistamaan mentorointitoimintaa kaikissa kouluissa. Mentorointi on säännöllistä ja sille on sovittu kiinteät ajat. Mentoroinnin ei ole tarkoitus lisätä opettajan työtunteja tai kasvattaa ylityömäärää, vaan 1–2 vuosiviikkotuntia vaihdetaan mentorointiin.
Mentorointimallin kehittäminen Aurinkokivessä
Mentorointimallin kehittäminen Aurinkokivessä oli osa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n rahoittamaa työhyvinvointihanketta. Koulun yhteistyökumppanina hankkeessa toimi Openminds Oy, joka koulutti työyhteisöä, johtoryhmää ja mentoreita positiivisen psykologian menetelmillä. Koulun johto tuki kehittämisprojektia esimerkiksi tarjoamalla ys-aikoja (yhteissuunnitteluun varattu työaika) ryhmämentoroinnin järjestämiseen ja suunnitteluun.
Mukana kehittämisprojektissa oli seitsemän Aurinkokiven opettajaa ja ohjaajaa, jotka ideoivat ryhmämuotoista mentorointia sekä luokanopettajille että aineenopettajille. Mentorit valikoituivat tehtävään oman kiinnostuksensa pohjalta. Yhteinen suunnittelu oli tärkeää muun muassa mentoroinnin vuosikellon ideoinnissa.
Ryhmämentoroinnin tausta-ajatuksena oli vuonna 2019 päättynyt Osaava Verme -hanke, jossa opetushenkilöstöä koulutettiin vertaismentorointiin. Osaava Verme -hankkeen keskeiset ajatukset dialogisuudesta, narratiivisuudesta ja vertaisuudesta toteutuvat nyt Aurinkokiven koulun mentorointimallissa.
Työnhakijat kiinnittäneet huomiota mentorointimahdollisuuteen
Aurinkokivessä jatketaan edelleen mentorointia sekä ryhmä- että yksilömuotoisena, vaikka työhyvinvointihanke onkin jo päättynyt. Palaute on ollut pelkästään positiivista ja moni opettaja on toivonut mentorointia yhä enemmän, esimerkiksi silloin, kun aloittaa ensimmäistä kertaa työskentelyn luokanvalvojana.
Mentorointi on ollut kiinnostavaa myös työnhakijoiden keskuudessa. Koulun työpaikkailmoituksissa mainittiin alkuvuodesta 2023 ensimmäistä kertaa, että uusilla opettajilla on mahdollisuus päästä mentoroitaviksi. Koulu on saanut palautetta, että moni töitä hakenut opettaja oli kiinnittänyt positiivisella tavalla huomiota mentorointimahdollisuuteen.
Tärkeissä töissä -gaalassa annetaan tunnustusta nykyaikaiselle ja uudistuvalle julkiselle työlle
Tärkeissä töissä on Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen työelämän kehittämisen kokonaisuus. Heidän Tekojen tori –alustansa on työkalu, jonne kerätään kuntaorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden isoja ja pieniä kehittämistekoja. Tärkeissä töissä -gaalassa palkittiin tänä vuonna 56 innostavaa kehittämistekoa, jotka tuovat hienosti esiin kunta-alan ja hyvinvointialueiden alan moninaisuutta.
Vantaa ansaitsi toisenkin palkinnon, sillä Vantaan HR palkittiin robotiikkaratkaisustaan.