Varhaiskasvatuksen sosionomi osana moniammatillista tiimiä – lasten kehityksen tukemista Aurinkokiven päiväkodissa
Vantaan Aurinkokiven päiväkodissa moniammatillinen tiimiyhteistyö toimii viskari- ja eskariryhmässä. Varhaiskasvatuksen opettaja, sosionomi, lastenhoitaja ja avustaja luovat yhdessä lapsille kasvua ja kehitystä tukevaa ympäristöä.
Kuvassa vasemmalta oikealle: varhaiskasvatuksen opettaja Marja Eerikäinen, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Sanni Elomaa, varhaiskasvatuksen sosionomi Dilan Alabay ja varhaiskasvatuksen avustaja Kafaya Abdirahman Mahamud.
Varhaiskasvatuksen sosionomi Dilan Alabay, varhaiskasvatuksen opettaja Marja Eerikäinen, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Sanni Elomaa ja varhaiskasvatuksen avustaja Kafaya Abdirahman Mahamud työskentelevät Aurinkokiven päiväkodissa viisivuotiaiden ja esikoululaisten ryhmässä.
He aloittivat moniammatillisena tiiminä työskentelyn elokuun alussa 2024 ja yhteistyö lähti heti hyvin käyntiin.
– Tämä on uusi tilanne meille kaikille roolitusten osalta. Kahdessa kuukaudessa olemme saaneet toimintaan selkeyttä ja asiat ovat alkaneet sujumaan, kertoo Dilan.
Sanni pohtii, että moniammatillinen tiimityöskentely auttaa kehittämään toimintaa paremmaksi, kun eri osapuolet osaavat ottaa huomioon erilaisia näkemyksiä samasta aiheesta. Viikoittaiset tiimipalaverit mahdollistavat sen, että kaikki pääsevät osallistumaan suunnitteluun.
– Meillä on tosi hyvä ja avoin keskustelukulttuuri. Arvostamme ja osaamme ottaa huomioon toistemme näkökulmia, ja kykenemme asettumaan toistemme rooleihin.
Tiimityöskentelyn roolit ja vastuunjako
Tiimi on löytänyt yhteistyössä joustavia tapoja jakaa vastuita. Aamupäivät vietetään pääosin aina pienryhmissä, joissa jokainen aikuinen ohjaa yhtä ryhmää. Ryhmillä on lasten itsensä antamat nimet: Lohikäärmeet, Ruusunsalamat ja Tulihämähäkit. Aamun yhteisille metsäretkille lähdetään totta kai koko porukalla.
– Järjestely auttaa lapsia saamaan yksilöllisempää ohjausta ja antaa meille aikuisille mahdollisuuden syventyä lapsen yksilöllisiin tarpeisiin.
Koska varhaiskasvatuksen opettajalla on päävastuu toiminnan suunnittelusta ja siitä, että opetussuunnitelmien mukainen opetus toteutuu, tarvitsee opettaja erillistä SAK-suunnitteluaikaa. Se ei onnistuisi ilman loistavia apujoukkoja Sannia ja Kafayaa.
– Mä lastenhoitajana pystyn mahdollistamaan Kafayan kanssa Dilanille ja Marjalle suunnitteluajan. Meidän työmme keskittyy enemmän juuri leikkimiseen ja huolenpitoon, Sanni täsmentää.
Marja katsoo ongelmalliseksi sen, että sosionomeilta odotetaan esimerkiksi toiminnan suunnittelua, arviointia ja kehittämistä, mutta viralliseen työnkuvaan kuuluvaa viikoittaista SAK-kehittämisaikaa ei ole vielä kirjattu heidän sopimuksiinsa.
– Silloin, kun Dilan aloitti, tarkistimme yhdessä papereista, että mitä kaikkea hänen työnkuvaansa oli kirjattu. Aiemmin, kun mulla on ollut sosionomi tiimiparina, hän on tehnyt samoja asioita, kun mä, Marja avaa.
Tiimin jäsenet ovatkin yhdessä tarkastelleet Dilanin roolin mahdollisuuksia ja kartoittaneet, mitä sosionomin työnkuva voisi konkreettisesti sisältää.
– Ajattelen, että kaikesta voi sopia yhteisesti. Sosionomin aloittaessa päiväkodissa kannattaa tiimin aloituspalaverissa sopia, että mitä tässä ryhmässä sosionomin työnkuva voisi tarkoittaa, Dilan pohtii.
Sanni lisää, että tärkeintä olisi se, että tiimi katsotaan yhdessä kuntoon, eikä sosionomi jää yksin pohtimaan tehtäviään.
Sosionomi tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukena
Aurinkokivessä Dilanin rooli on ollut erityisen tärkeä juuri lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa. Suurin osa lapsista aloitti uutena ryhmässä, eivätkä monet tunteneet toisiaan entuudestaan.
– Dilan on suunnitelmallisesti ohjannut lapsia näissä taidoissa, ja olen puolestani voinut keskittyä akateemisten taitojen opetukseen, Marja iloitsee.
Dilan on tällä hetkellä ensimmäinen virallinen varhaiskasvatuksen sosionomi Aurinkokivessä ja hän tapaa muita sosionomikollegoja satunnaisesti järjestettävissä verkostoitumistapahtumissa.
– Toivon vielä tiiviimpää yhteistyötä muiden sosionomien kanssa ja sitä, että sosionomin työrooli saataisiin selkiytettyä ihan kunnallisella tasolla. Mielelläni osallistuisin myös laajemmin neuvolan ja koulun kanssa toteutettavaan verkostoyhteistyöhön.