Pikaratikka 15 valloitti matkustajien sydämet

Artikkeli

Asiasanat

Liikenne Rakentaminen

Helsingissä raitiovaunut ovat kolistelleet yli 100 vuotta, mutta ensimmäinen pikaraitiotie aloitti toimintansa vasta lokakuussa 2023 – ja ilman sitä kolinaa.

Pikaratikka on pysäkillä.

Pikaratikka Otaniemen ja Leppävaaran välillä syyskuussa 2024. Kuva: HSL.

Poikittainen raitiolinja 15, eli Raidejokerina rakennusvaiheessa tunnettu linja, saavutti heti suuren suosion: tammi-maaliskuussa 2024 sillä tehtiin hieman alle 3 miljoonaa matkaa.

Vuorovälit ovat tihentyneet, ja linjasta on tullut yksi HSL:n käytetyimmistä. Asiakastyytyväisyys on raitiolinjoista korkein: peräti 97 % matkustajista oli tyytyväisiä.

“Olin mukana ensimmäisellä pikaratikan lähdöllä Otaniemestä. Vaunu oli niin täynnä, ettei kaikki halukkaat mahtuneet mukaan. Se oli heti alusta asti tosi toivottu yhteys”, muistelee myös HSL:n viestinnän asiantuntija Johannes Laitila.

Rakennusvaiheessa palautetta tuli luonnollisesti Raidejokerin poikkeusjärjestelyistä, mutta avautumisen jälkeen ilmapiiri muuttui nopeasti.

“Nyt palaute on ollut hyvin positiivista. Pikaratikkaa pidetään luotettavana ja mukavana. Siinä missä bussit saattoivat ruuhkassa ketjuuntua, ratikka kulkee täsmällisesti ja tasaisesti.”

Laitilan mukaan raidelinja 15 teki näkyväksi sen, että pikaraitiotie voi olla nopea ja mukava – nopeimmillaanhan se kulkee metron vauhtia.

“Tämä ei ole mikään hidas perinneratikka, vaan moderni yhteys, joka pysähtyy vain pysäkeillä. Monelle se on ollut uusi, positiivinen kokemus.”

Raitiolinja 15 on vaikuttanut Helsingissä ja Espoossa huomattavasti myös aluekehitykseen. Se on tuonut mukanaan uusia pyöräbaanoja, vauhdittanut rakentamista ja muuttanut alueiden imagoa.

“Kun katsoo vaikka Maunulaa, Oulunkylää tai Perkkaata, näkee muutoksen. Ratikka nostaa alueiden profiilia ja houkuttelee yrityksiä ja asukkaita”, Laitila uskoo.

Teksti: Booming Strategies

 

Avainsanat

Ratikka Asukaslehti 4/2025