Asuminen ja rakentaminen

Asiasanat

Asuminen Rakentaminen Asukkaat

Vantaalla on paljon erilaisia asuinalueita. Voit valita, haluatko asua kerrostalossa. Pientaloalueilla on omakotitaloja ja rivitaloja.

Vantaalla voit sekä vuokrata että ostaa asunnon. Myös asumisoikeusasuntoja on Vantaalla paljon.

Vantaalaisista asunnoista yli puolet on kerrostaloissa. Täällä on myös pientaloja tai rivitaloja.

Kaupunki haluaa rakentaa viihtyisiä asuinalueita. Eri puolella Vantaata on paljon viheralueita, kuten metsiä, niittyjä ja puistoja.

Vuokra-asunnot

Vantaalla on sekä pieniä että suuria vuokra-asuntoja.

Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiö VAV omistaa noin 11 500 vuokra-asuntoa. Voit hakea kaupungin vuokra-asuntoa VAV:sta.

Vantaalla on myös vuokra-asuntoja, joiden rakentamiseen valtio osallistuu. Voit hakea sellaista asuntoa, jos sinulla on pienet tulot tai tarvitset kiireellisesti asunnon.

Myös yhteisöt, yritykset ja tavalliset ihmiset vuokraavat asuntoja. Yhteisö voi olla esimerkiksi kirkko, järjestö tai säätiö. Säätiön tehtävänä voi olla edullisten asuntojen vuokraaminen.

Vuokra-asuntoa haetaan suoraan vuokranantajalta eli asunnon omistajalta. Vuokranantaja päättää itse, kenelle hän vuokraa.

Asumisoikeusasunnot

Asumisoikeusasunto on omistusasunnon ja vuokra-asunnon välimuoto.

Pääset asumisoikeusasunnon asukkaaksi maksamalla asumisoikeusmaksun. Maksat asumisesta lisäksi joka kuukausi käyttövastiketta. Se muistuttaa vuokran maksamista.

Asumisoikeusasunto pysyy asukkaalla niin kauan kuin hän haluaa.

Erityisryhmien asuminen

Esteetön asunto ja ympäristö auttavat selviytymään arjessa.

Erityisryhmille tarkoitetuissa asunnoissa saa myös apua ja palveluja.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tarjoaa erityisryhmien asumiseen useita vaihtoehtoja.

Omakotitalon rakentaminen

Vantaan kaupunki myy ja vuokraa pientalotontteja omakotitalojen rakentamiseen. Lisäksi yksityiset maanomistajat myyvät ja vuokraavat omistamiaan tontteja.

Ennen omakotitalon rakentamista täytyy selvittää, mitä tontille saa rakentaa. Tarvitset rakentamiseen luvan, jos aiot rakentaa uuden talon tai laajentaa vanhaa taloa.

Myös rakennuksen purkamiseen tarvitset luvan. Yleensä myös suuriin korjauksiin tarvitaan lupa.

Rakentamislupaa voi hakea valtakunnallisessa Lupapiste-palvelussa.

Asuntoalueiden kaavoitus

Kaupunki vastaa kaavoituksesta. Kaavoitus tarkoittaa alueiden rakentamisen, maisemien ja palvelujen suunnittelua.

Kaupunki tekee yhteistyötä rakentajien kanssa, jotta asukkaat haluaisivat asua Vantaalla. Asuntojen pitää myös olla kestäviä ja kuluttaa vähän energiaa.

Avainsanat

Selkosuomi