Varhaiskasvatus, koulut, ammatillinen koulutus ja lukio-opetus
Vantaan kaupunki järjestää perheille kasvatuksen ja opetuksen palveluja. Hae lapsellesi paikkaa varhaiskasvatuksesta tai ilmoita lapsesi kouluun. Nuori voi hakea peruskoulun jälkeen ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Järjestämme opetusta myös aikuisille.
Varhaiskasvatus
Jos lapsesi on alle kouluikäinen, voit hakea hänelle paikkaa varhaiskasvatuksesta.
Lapsi voi saada varhaiskasvatusta
- päiväkodissa
- perhepäivähoidossa
- kerhossa.
Varhaiskasvatuksessa lapsi oppii monenlaisia taitoja ja tietoja. Ne auttavat häntä oppimaan lisää ja helpottavat esimerkiksi koulun aloittamista.
Varhaiskasvatus on hyödyllistä kaikille lapsille.
Jos lapsella on erityisiä tarpeita, lapsi saa varhaiskasvatuksessa niihin sopivaa tukea.
Varhaiskasvatuksessa lapsi oppii myös opetuskieltä.
Päiväkodit ovat tavallisesti auki aamusta iltaan.
Jotkut päiväkodit ovat auki koko vuorokauden ja viikonloppuina. Ne on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat ovat iltaisin tai öisin töissä.
Varhaiskasvatus päiväkodissa tai perhepäivähoidossa on maksullista palvelua.
Maksuihin vaikuttavat esimerkiksi
- perheen koko
- perheen tulot
- lapsen hoitoaika.
Kaupunki järjestää myös kerhoja. Ne on tarkoitettu 2–5-vuotiaille lapsille, jotka ovat kotihoidossa.
Kerhot ovat maksuttomia.
Voit hakea verkossa lapsellesi varhaiskasvatus- tai kerhopaikkaa. Saat lisää tietoa varhaiskasvatukseen hakemisesta palveluohjaajilta.
Voit käydä lastesi kanssa myös kaupungin asukaspuistoissa, avoimissa kohtaamispaikoissa tai leikkipuistoissa. Niihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen.
Lue lisää kerhoista ja lapsiperheiden palveluista
Lue lisää varhaiskasvatuksen kerhoista Vantaan palveluhakemistosta (ei selkokielinen)
Hae lapsellesi paikkaa varhaiskasvatukseen tai kerhoon (ei selkokielinen)
Katso miten voit kysyä neuvoa palveluohjaajilta (ei selkokielinen)
Lue lisää lapsiperheiden palveluista, puistoista ja tapaamispaikoista (ei selkokielinen)
Esiopetus
Suomessa on oppivelvollisuus. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 6 vuotta.
Kaikki lapset osallistuvat esiopetukseen ennen kuin aloittavat peruskoulun.
Esiopetuksessa lapset opettelevat uusia taitoja. Leikkiminen, liikkuminen ja kokeileminen auttavat lapsia kehittymään.
Esiopetus kestää neljä tuntia päivässä. Esiopetuksen lisäksi lapsi voi osallistua myös täydentävään varhaiskasvatukseen.
Esiopetus on maksutonta. Siihen kuuluu ateria. Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus on maksullista.
Perusopetus
Suomessa on oppivelvollisuus. Kaikkien lasten täytyy osallistua perusopetukseen.
Lapset aloittavat peruskoulun yleensä sen vuoden syksyllä, jolloin he täyttävät 7 vuotta.
Peruskoulua kutsutaan perusopetukseksi. Perusopetuksessa opitaan kaikille tärkeitä tietoja ja taitoja.
Perusopetus kestää yhdeksän vuotta. Perusopetus on maksutonta ja siihen kuuluu ateria.
Jos lapsi tarvitsee oppimisessa tai koulunkäynnissä tukea, sitä annetaan hänelle.
Perusopetukseen pitää ilmoittautua.
Kaikille esikoululaisille lähetetään tammikuussa kirje, jossa annetaan tarkat ohjeet kouluun ilmoittautumisesta.
Jos muutat Vantaalle myöhemmin, saat kouluun ilmoittautumisesta tietoa verkkosivuilta.
Koulussa pitää osata kieltä, jota opettaja käyttää opetuksessa.
Lapsi tai nuori voi opiskella kieltä valmistavassa opetuksessa, jos hän ei vielä osaa kieltä.
Lapsi tai nuori voi opiskella valmistavassa opetuksessa suomen kieltä ja muita kouluaineita.
Koulut järjestävät ylimääräistä oman äidinkielen opetusta monella kielellä.
Jos lapsen tai nuoren äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi, hän voi osallistua myös oman äidinkielen opetukseen.
Ilmoita lapsesi oman äidinkielen opetukseen samalla, kun ilmoitat lapsen kouluun.
Lapsi tai nuori voi hakea perusopetuksen lisäksi taiteen perusopetukseen. Taiteen perusopetusta tarjotaan Vantaalla monessa taiteen lajissa.
Lue lisää perusopetuksen palveluista
Katso lisätietoa valmistavasta opetuksesta
Katso lisätietoa kouluun ilmoittautumisesta kesken kouluvuoden
Katso lisätietoa taiteen perusopetuksesta (ei selkokielinen)
Toisen asteen koulutus
Oppivelvollisuus päättyy vasta, kun nuori
- täyttää 18 vuotta tai
- on suorittanut toisen asteen tutkinnon.
Perusopetuksen jälkeen jokaisen alle 18-vuotiaan pitää hakeutua toisen asteen koulutukseen. Voit opiskella ammatillisessa koulutuksessa tai lukiokoulutuksessa.
Toisen asteen koulutus on maksutonta oppivelvollisille.
Jos et ole saanut päättötodistusta tai et osaa tarpeeksi opetuskieltä, voit hakea aikuisten perusopetukseen tai tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen.
Lue lisää aikuisten perusopetuksesta ja valmentavasta koulutuksesta
Katso miten voit hakea aikuisten perusopetukseen
Hae tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen
Ammatillinen koulutus
Jos haluat opiskella itsellesi ammatin, hae ammatilliseen oppilaitokseen yhteishaussa tai jatkuvassa haussa.
Voit hakea yhteishaussa yhdellä hakulomakkeella useisiin oppilaitoksiin eri puolelle Suomea.
Opiskelijat valitaan oppilaitoksiin valintapisteiden perusteella.
Saat valintapisteitä esimerkiksi perusopetuksen päättötodistuksen keskiarvosta.
Ammattikoulutukseen kuuluu opiskelua koulussa ja työpaikalla.
Ammatillinen koulutus kestää noin kolme vuotta.
Saat apua, jos tarvitset opintoihisi erityistä tukea esimerkiksi vamman tai oppimisvaikeuksien takia. Sinulle tehdään suunnitelma tuesta.
Ammatillisen koulutuksen jälkeen olet suorittanut tutkinnon. Voit mennä töihin tai jatkaa opintoja korkeakoulussa.
Lue lisää ammatilliseen koulutukseen jatkuvasta hausta
Hae ammatilliseen koulutukseen jatkuvassa haussa.
Lukiokoulutus
Lukioon haetaan yhteishaussa. Voit hakea lukioon myös muualle kuin Vantaalle.
Opiskelijat valitaan lukioon peruskoulun päättötodistuksen keskiarvon perusteella.
Jos olet suorittanut perusopetuksen ulkomailla, voit hakea lukiopaikkaa harkinnanvaraisen haun kautta.
Lukiossa opit tietoja ja taitoja, jotka auttavat jatko-opinnoissa.
Lukiossa sinun pitää osata opetuskieltä hyvin. Sinun pitää myös pystyä opiskelemaan itsenäisesti.
Opiskelu kestää noin kolme vuotta. Lopuksi suoritat ylioppilastutkinnon.
Kun olet suorittanut ylioppilastutkinnon, voit hakea yliopistoon tai ammattikorkeakouluun.
Lue lisää harkinnanvaraisesta hausta
Hae lukiopaikkaa harkinnanvaraisen haun kautta
Opiskelu aikuisena
Aikuisena voit hakea aikuisten perusopetukseen, ammatillisen koulutukseen tai lukiokoulutukseen.
Sotungin etälukiossa aikuiset voivat suorittaa lukio-opintoja verkossa.
Voit opiskella myös opintoja, jotka eivät johda tutkintoon.
Vantaan aikuisopisto tarjoaa monenlaisia kursseja, esimerkiksi kieliä, taideaineita, käsityötä ja viestintää.