Lue käyttövedestä ja jätteistä selkokielellä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut eli HSY kuljettaa Vantaan asukkaille vettä käyttöön. HSY myös vie roska-astioista pois asukkaiden roskat ja jätteet.

Vesi

Pääkaupunkiseudun koteihin tuleva vesi on erittäin puhdasta. Hanasta tulevaa vettä voi juoda ja käyttää ruoanlaitossa.

HSY puhdistaa veden puhdistuslaitoksillaan, ennen kuin vesi tulee koteihin. HSY puhdistaa vettä kahdella vedenpuhdistuslaitoksella. Ne ovat

  • Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitos
  • Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitos.

Puhdistettava vesi tulee Pitkäkosken ja Vanhankaupungin puhdistuslaitokseen Päijänteestä tunnelia pitkin.

Lisäksi HSY kuljettaa vettä Kuninkaanlähteen pohjavedenottamosta noin kuudelle prosentille vantaalaisista.

Juomavesi

Vettä kuluu päivittäin esimerkiksi wc:n huuhteluun, astioiden pesuun ja pyykinpesuun.

Suomessa ei ole pulaa juomavedestä, mutta vettä kannattaa kuitenkin käyttää järkevästi. Jokainen voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon vettä kuluttaa.

Näin säästät vettä

  • Pese täysiä koneellisia pyykkiä ja astioita.
  • Käytä pesukoneissa säästö- ja vajaatäyttöohjelmia. Näin säästät myös sähköä.
  • Jos peset astiat käsin, laita pesuvesi tiskialtaaseen. Älä pese tai huuhtele astioita juoksevan veden alla.
  • Sulje suihku saippuoinnin ja hiusten pesun ajaksi.
  • Sulje vesihana hampaiden harjauksen ajaksi.
  • Käytä kasvimaan ja nurmikon kasteluun sadevettä.
  • Korjauta vuotavat hanat ja viallinen vessanpöntön huuhtelusäiliö heti.

Veden kovuus ja pesuaineen annostelu

Pyykinpesussa pesuaine pitää annostella veden kovuuden mukaan. Veden kovuudella tarkoitetaan veden sisältämän kalsiumin ja magnesiumin määrää.

Pääkaupunkiseudulla talousvesi on pehmeää. Käytä siis pyykinpesuainetta pehmeälle vedelle annetun ohjeistuksen mukaan. Pehmeään veteen tarvitaan vähemmän pesuainetta kuin kovaan veteen. Annosteluohjeet voit lukea pesuainepaketista.

Veden laatu

Pääkaupunkiseudun juomaveden puhtautta valvovat HSY ja kunnan terveydensuojelun asiantuntijat.

Jos vesi on sameaa, oudon väristä tai havaitset jotain muuta vikaa vedessä, valuta vettä runsaasti hanasta noin kymmenen minuuttia. Katso, muuttuuko veden laatu.

Jos veden valuttaminen ei paranna veden laatua, ota yhteyttä huoltoyhtiöön tai isännöitsijään. Jos asut omakotitalossa, ota yhteyttä HSY:hyn: www.hsy.fi.

Käyttökatkot

Joskus vesijohtoverkko joudutaan sulkemaan jollakin alueella, jos

  • putkistoja uusitaan
  • vuotokohtia korjataan
  • verkostoa huuhdellaan.

Käyttökatkoista ilmoitetaan aina etukäteen, jos se on mahdollista.

Korjausten jälkeen vesijohtovesi saattaa hetken aikaa näyttää samealta tai ruskealta. Katkon jälkeen anna veden valua, kunnes vesi on väritöntä ja kirkasta.

Roskat ja jätteet

HSY kerää Helsingin seudun asukkaiden jätteet. HSY neuvoo, miten jätteet lajitellaan. Lisäksi HSY tarkkailee kaupunkien ilmanlaatua ja kertoo siitä.

Näillä sivuilla on tietoa vesihuollosta, jätteiden lajittelusta sekä Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Voit lukea yleiskielellä lisää vesihuollosta ja jätehuollosta tästä

• Helsingin seudun ympäristöpalvelujen verkkosivusto (www.hsy.fi)

Jätevedet

Jätevedet valuvat viemäriverkostoa pitkin käsiteltäväksi. Ne puhdistetaan, ennen kuin ne lasketaan mereen.

Helsingin seudun ympäristöpalveluilla on kaksi jätevedenpuhdistamoa

  • Viikinmäen jätevedenpuhdistamo Helsingissä
  • Blominmäen jätevedenpuhdistamo Espoossa.

Älä laita roskia vessanpönttöön

Jos pönttöön heittää roskia, viemäri saattaa tukkeutua. Vessanpönttöön saa laittaa vain vessapaperia.

Jos viemäri tukkeutuu, likainen ja pahanhajuinen vesi nousee nopeasti asuntoon lattiakaivoista, pesualtaista ja pöntöstä. Roskat viemärissä voivat tukkia pumppaamon verkoston. Silloin jätevettä voi päästä luontoon.

Viemärin tukkeutuminen voi tulla kalliiksi. Kulut maksaa se, joka on aiheuttanut tukoksen.

Vessanpönttöön laitetut roskat aiheuttavat myös lisätyötä jätevedenpuhdistamoilla. Ylimääräisen jätteen kuljettaminen jätevedenpuhdistamolta jätevoimalaan on kallista. Se saattaa vaikuttaa vesimaksuihin.

Älä heitä vessanpönttöön hygieniatuotteita

Hygieniatuotteita ovat

  • terveyssiteet ja tamponit
  • terveyssiteiden muovikääreet
  • vaipat
  • vanupuikot ja vanutyynyt
  • kondomit.

Älä heitä vessanpönttöön kiinteitä roskia

Kiinteitä roskia ovat

  • hiekka, esimerkiksi kissanhiekka tai muu kotieläinten häkkien siivousjäte
  • tupakantumpit
  • tulitikut
  • talouspaperit ja lautasliinat.

Älä heitä vessanpönttöön biojätteitä

Biojätteitä ovat

  • hedelmien, vihannesten, juuresten tai kananmunien kuoret
  • ruoan tähteet
  • kahvin tai teen porot
  • kukkamulta
  • kukat ja muut kasvit
  • paistorasvat ja ruokaöljyt.

Älä heitä vessanpönttöön ongelmajätteitä

Ongelmajätteitä eli vaarallisia jätteitä ovat

  • lääkkeet
  • maalit, liimat ja lakat
  • liuotinaineet, esimerkiksi kynsilakanpoistoaine
  • öljyt ja rasvat
  • kasvinsuojeluaineet ja torjunta-aineet
  • erilaiset hapot, kuten akkuhappo tai muurahaishappo.

Jätehuolto

HSY hoitaa jätteiden keräyksen ja antaa lajittelua koskevat määräykset. Jätteiden lajitteleminen säästää luontoa ja rahaa.

Lajittele kotona erikseen

  • biojäte
  • muovipakkaukset
  • paperijäte eli lehdet ja mainokset
  • kartongit ja pahvit
  • lasipullot ja lasipurkit
  • metallijäte
  • vaarallinen jäte
  • sekajäte
  • vaatteet ja tekstiilit

Vie jätteet niille varattuihin jätesäiliöihin ja keräyspisteisiin.

Vie vaaralliset jätteet niille tarkoitettuihin keräyskontteihin. Näin ne päätyvät oikeaan käsittelyyn.

Lue yleiskielellä lisää jätteiden lajittelusta täältä

HSY:n Jäteopas auttaa jätteiden lajittelussa. Jäteopas on HSY:n verkkosivuilla. Voit hakea sieltä tietoa jätteiden ja tavaroiden lajittelusta ja kierrätyksestä.

Sivuston ohjeiden avulla voit vähentää jätteen määrää kotona. Sivuston ohjeet auttavat sinua esimerkiksi vähentämään ruokajätteen määrää.

Biojäte

Biojätettä on eloperäinen, maatuva ja kiinteä jäte eli esimerkiksi ruuantähteet ja kahvinporot.

Biojätteeseen saa laittaa

  • ruuantähteet ja pilaantuneet elintarvikkeet
  • hedelmien, vihannesten, juuresten ja kananmunien kuoret
  • kalojen perkausjätteet
  • kiinteät rasvat
  • kahvin ja teen porot, teepussit ja suodatinpaperit
  • talouspaperit, lautasliinat ja nenäliinat
  • kukat ja muut kasvit
  • lemmikkieläinten puupohjaiset kuivikkeet, esimerkiksi purut ja pelletit.

Valuta ruoantähteistä nesteet ja liemet viemäriin. Jäte ei saa olla liian märkää.

Biojätteeseen ei saa laittaa

  • ruokaöljyjä ja muita nestemäisiä rasvoja
  • nesteitä, liemiä
  • vaippoja, terveyssiteitä ja muita vastaavia hygieniatuotteita, vaikka ne olisivat biohajoavia
  • muovikasseja ja -pusseja
  • maito- ja mehutölkkejä
  • lääkkeitä
  • kissanhiekkaa
  • kissan tai koiran ulosteita
  • purukumia
  • tuhkaa
  • tupakantumppeja.

Pakkaa biojäte pakkaukseen, joka maatuu eli hajoaa luonnossa. Maatuvaa ainesta on esimerkiksi sanomalehtipaperi tai paperipussi. Se suojaa myös biojäteastiaa likaantumiselta. Astia ei myöskään ala haista.

Pakkaamiseen soveltuu esimerkiksi

  • sanomalehtipaperi
  • paperipussi
  • kaupasta ostettava biojätepussi.

Paperi

Keräyspaperia on kaikki postista tuleva paperi sekä kirjoitus- ja tulostuspaperi. Keräyspaperi laitetaan paperinkeräykseen. Sitä ei saa laittaa sekajätteeseen.

Paperinkeräykseen saa laittaa

  • sanoma- ja aikakauslehdet
  • mainospostit, esitteet ja muut vastaavat painotuotteet
  • puhelin- ja tuoteluettelot
  • pehmeäkantiset kirjat
  • kopiopaperit ja tulosteet
  • valkoiset piirustus- ja lehtiöpaperit
  • kirjekuoret (myös ikkunalliset).

Keräyspaperin tulee olla puhdasta ja kuivaa. Niittejä ja paperiliittimiä ei tarvitse poistaa.

Paperinkeräykseen ei saa laittaa

  • märkää tai likaista paperia
  • pahvia tai kartonkia
  • ruskeaa paperia tai paperikasseja
  • muovia
  • alumiini- tai vahapaperia.

Kartonki ja pahvi

Keräyskartonkia ovat kaikki kodissa kertyvät paperi-, kartonki- ja pahvipakkaukset. Niittejä, paperiliittimiä tai pakkausteippejä ei tarvitse poistaa.

Kartonkikeräykseen saa laittaa

  • kartonkiset nestepakkaukset, esimerkiksi maito- ja mehutölkit, myös alumiinivuoratut
  • kartonki-, pahvi- ja paperipakkaukset, esimerkiksi muropakkaukset, jauhopussit ja munakennot
  • pizzalaatikot, myös hieman rasvaiset
  • vessapaperirullien ja talouspaperirullien pahvihylsyt eli pahvinen keskiosa
  • kaikki paperikassit
  • aaltopahvilaatikot.

Huuhtele likaiset maito- ja mehutölkit ja valuta ne kuiviksi. Litistä pakkaukset ja pakkaa ne sisäkkäin.

Kartonkikeräykseen ei saa laittaa

  • likaisia ja huuhtelemattomia pakkauksia
  • märkää pahvia
  • muovikasseja ja -rasioita
  • styroksia
  • lahjapapereita.

Lasi

Lasinkeräykseen saa laittaa tyhjiä lasipulloja ja lasipurkkeja. Panttipullot voi viedä kauppaan tai Alkoon.

Huuhtele pakkaukset ennen kuin viet ne kierrätykseen. Poista korkit ja kannet. Kaulusrenkaita ei tarvitse poistaa.

Lasinkeräykseen ei saa laittaa

  • posliinia ja keramiikkaa, kuten astioita
  • ikkunalasia
  • peililasia
  • autonlasia
  • kuumuutta kestävää lasia, kuten uunivuokia, kahvipannuja tai juomalaseja
  • kristallia
  • hehkulamppuja.

Metalli

Pienmetallia ovat metalliset pakkaukset, esimerkiksi säilyketölkit.

Pienmetallin keräykseen saa laittaa

  • säilyke- ja juomatölkit
  • alumiinivuoat ja alumiinifoliot
  • metallikannet ja metallikorkit
  • tuikkukynttilöiden metallikuoret
  • tyhjät ja kuivat maalipurkit
  • tyhjät aerosolipurkit, jotka eivät hölsky tai pihise.

Huuhtele ruokapakkaukset, ennen kuin viet ne keräykseen.

Metalliromuun kuuluvat isot metalliset esineet, kuten polkupyörät. Metalliromua vastaanotetaan Sortti-asemilla.

Metalliromun keräykseen saa laittaa

  • polkupyörät
  • huonekalujen metalliosat
  • metalliputket ja metallikaapelit
  • puulämmitteiset kiukaat
  • metalliset koneet ja laitteet, joista on poistettu polttoaineet ja öljyt
  • puhtaat ja avonaiset tynnyrit
  • pellit ja räystäskourut.

Metallinkeräykseen ei saa laittaa

  • vaarallista jätettä, kuten akkuja
  • maalipurkkeja, joissa on maalia
  • sähköromua ja elektroniikkaromua, kuten pesukoneita, sähköliesiä, kylmälaitteita, televisioita ja tietokoneita.

Muovipakkaukset

Muovipakkauksia ovat esimerkiksi ruokien muoviset pakkaukset. Laita ne muovipakkausten keräysastiaan. Laita muut muovit kiinteistön omaan sekajäteastiaan.

Tyhjennä muovipakkaukset. Puhdista ne tarvittaessa ja anna niiden kuivahtaa. Laita korkit ja kannet keräysastiaan erikseen.

Muovipakkausten keräysastian väri on keltainen.

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa

  • jogurttipurkit, voirasiat, leikkelepakkaukset, juustopakkaukset sekä muoviset valmisruokapakkaukset
  • muovikassit, muovipussit ja muovikääreet
  • muovipullot, muovikanisterit ja muoviset purkit
  • solumuovipakkaukset eli styroksista valmistetut pakkaukset.

Muovipakkausten keräysastiaan ei saa laittaa

  • muita jätteitä kuin muovipakkauksia.
  • purkkeja ja tölkkejä, jotka sisältävät vaarallisten aineiden jäämiä kuten maalia, kemikaaleja, öljyä tai lääkkeitä. 

Vie lääkkeet apteekkiin ja muut vaaralliset jätteet vaarallisten jätteiden keräykseen.

Vaarallinen jäte

Vaarallista jätettä ovat käytöstä poistetut aineet tai esineet, jotka voivat aiheuttaa vaaraa terveydelle tai ympäristölle.

Vaarallisia jätteitä ovat muun muassa

  • energiansäästölamput ja loisteputket
  • elohopeakuumemittarit
  • käyttämättä jääneet lääkkeet
  • akut
  • jäteöljyt, öljynsuodattimet ja muut öljyiset jätteet
  • liuottimet, kuten tärpätti, tinneri, asetoni ja liuotinpitoiset pesuaineet
  • maalit, liimat ja lakat
  • puunsuoja-aineet ja kyllästysaineet
  • aerosolipurkit, joissa on vielä ainetta sisällä
  • painekyllästetty puu
  • emäksiset pesuaineet ja puhdistusaineet
  • torjunta-aineet
  • desinfiointiaineet
  • voimakkaat hapot, kuten rikkihappo
  • kaasupullot ja muut painepakkaukset.

Kodin vaaralliset jätteet voit viedä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella maksutta

  • huoltoasemien ja kauppojen pihalla sijaitseviin Sortti-kontteihin
  • Sortti-asemille
  • keväisin kiertäviin HSY:n Sortti-keräysautoihin.

Yllä mainitut paikat eivät kuitenkaan ota vastaan vanhentuneita lääkkeitä. Vie siis apteekkiin

  • vanhentuneet lääkkeet
  • neulat
  • ruiskut
  • elohopeakuumemittarit.

Sekajäte

Sekajäte on jätettä, jota ei voi kierrättää.

Sekajätettä ei enää viedä kaatopaikalle. Se kuljetetaan Vantaan Energian jätevoimalaan, jossa siitä tehdään energiaa polttamalla.

Sekajätettä ovat muun muassa

  • kertakäyttövaipat ja terveyssiteet
  • posliini
  • nahka ja kumi
  • pölynimuripussit
  • hehku- ja halogeenilamput
  • sulakkeet
  • tuhka
  • tupakantumpit
  • muovitavarat kuten rikkinäiset lelut ja muoviastiat.

Kierrätyspisteet

Kaikkia jätteitä ei voi jättää kotitalon roska-astioihin. Näitä ovat esimerkiksi vaaralliset jätteet, huonekalut ja muut isot tavarat ja sähkölaitteet.

HSY vastaanottaa jätteitä keräyspisteissä eri puolilla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea.

Keräyspisteitä ovat

  • jätteiden vastaanottoasemat eli Sortti-asemat
  • Sortti-keräysautot, jotka kiertävät keväisin.
  • Sortti-kontit vaaralliselle jätteelle.

Lisäksi on Rinki-ekopisteitä. Niihin voi viedä pakkausjätteitä ja paperia. Rinki-ekopisteistä huolehtii Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy.

Sortti-asemilla on henkilökuntaa, mutta Rinki-ekopisteissä ei.

Sortti-asemat

Sortti-asemille voit tuoda melkein kaikkea jätettä, esimerkiksi

  • huonekaluja
  • sähkölaitteita
  • remonttijätettä
  • muuta jätettä, jonka voi kierrättää
  • sekajätettä
  • vaarallista jätettä.

Sortti-asemat palvelevat maanantaista perjantaihin klo 7–21. Ruskeasannan ja Konalan Sortti-asemat sekä Koivukylän Sortti-pienasema ovat auki viikonloppuisin klo 10–18.

Lue yleiskielellä lisää kierrätyspisteistä täältä:

• Katso Sortti-asemien ja muiden Sortti-kierrätyspalveluiden yhteystiedot. (www.hsy.fi).
• Etsi lähin kierrätyspiste. Kierrätys.info-palvelun avulla voit etsiä lähimmän kierrätyspisteen. (www.kivo.fi).

Sortti-keräysautot

Jätehuollon keräysautot kiertävät joka kevät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Voit jättää keräysautoon

  • vaarallisia jätteitä
  • sähkölaitteita
  • metalliromua.

Sortti-keräysautot ottavat kotitalouksien jätettä vastaan maksutta. Isot jätemäärät pitää viedä suoraan Sortti-asemalle.

Lue yleiskielellä lisää keräysautoista täältä:

• Katso lisää Sortti-keräysautoista. (www.hsy.fi)

Sortti-nouto

Sortti-nouto on maksullinen noutopalvelu kotitalouksien isoille esineille. Voit tilata Sortti-noudon esimerkiksi tarpeettomalle

  • jääkaapille
  • pakastimelle
  • hellalle
  • sohvalle.

Noutopalvelun voit tilata HSY:n nettisivuilta tai asiakaspalvelusta, numerosta 09 1561 2110. Näet asiakaspalvelun aukioloajat verkkosivuilta.

Lue yleiskielellä lisää Sortti-noudosta tai tilaa palvelu täältä:

• Sortti-nouto (www.hsy.fi)

Rinki-ekopisteet

Rinki-ekopisteitä on esimerkiksi kauppojen läheisyydessä.

Rinki-ekopisteissä kerätään

  • lasipulloja ja lasipurkkeja
  • paperia
  • kartonkipakkauksia
  • pienmetallia.

Joissakin Rinki-ekopisteissä kerätään myös muovipakkauksia tai käyttökelpoisia vaatteita.

Avainsanat

Selkosuomi Ympäristö