Pikaraitiotie liikennemuotona

Havainnekuva, jossa Vantaan ratikka ajaa Tasetiellä, kauppakeskus Jumbon vieressä iltahämärässä valot päällä. Etualalla kadun toinen tyhjä kaista. Kuva: WSP Finland Oy.

Vantaan ratikka on muodoltaan pikaraitiotie. Se eroaa monella tavalla perinteisestä kaupunkiraitiotiestä, joka löytyy muun muassa Helsingistä.

Nopeus

Pikaraitiotie on nopeampi kuin kaupunkiraitiotie. Vantaan ratikan huippunopeus on 70 km/h ja keskinopeus on 25 km/h. Keskinopeus lasketaan jakamalla reitin pituus sen ajamiseen käytetyllä ajalla pysähdyksineen. Todellinen matkanopeus vaihtelee aina reittiosuuden mukaan: keskusta-alueiden välillä voidaan ajaa lähempänä huippunopeutta kuin niiden sisällä. Helsingin kaupunkiratikoihin verrattuna Vantaan ratikka kulkee lähes kaksi kertaa nopeammin, sillä niiden keskinopeus on vain 14 km/h.

Vantaan ratikka käyttää lähes koko matkan muusta liikenteestä erotettuja kaistoja. Näin sen kulku on täsmällistä myös ruuhka-aikaan eikä se jää kiinni muun liikenteen sekaan. Myös pysäkkejä on määrällisesti vähemmän ja harvemmin kuin kaupunkiratikoilla, jotta matkanteko on nopeampaa. Tässä mielessä pikaraitiotie muistuttaa enemmän metroa tai lähijunaa kuin kaupunkiratikkaa.

Vaunut

Vantaan pikaraitiovaunut ovat kooltaan tilavia ja väljiä. Niiden pituus on 34 metriä pitkä ja niihin mahtuu mukavasti kerralla 150 matkustajaa. Se vastaa noin kahden bussin matkustajamäärää. Vaunuja voidaan myös pidentää 45 metriin, jos matkustajamäärät kasvavat. Silloin kyytiin mahtuu yhden bussin verran lisää matkustajia.

Vantaan ratikan vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, jolloin ne eivät tarvitse kääntösilmukoita reittinsä päissä, kuten kaupunkiratikat. Tästä syystä vaunuissa on myös ovet molemmilla sivuilla. Lisäksi vaunun lattia on samalla tasolla pysäkkien kanssa, jolloin kyytiin pääsee helposti ja esteettömästi myös pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa.

Pikaraitiotienä Vantaan ratikan reitti on myös suorempi ja käännöksiltään loivempi kuin kaupunkiraitiotien. Tämä lisää matkanteon tasaisuutta, mukavuutta ja nopeutta. Liikennevaloissa ratikalle annetaan etuus, jotta sen tarvitsee pysähtyä mahdollisimman vähän pysäkkien välillä.

Pikaraitiotiet pääkaupunkiseudulla

Vantaan ratikka kuuluu Helsingin seudun raideliikenneverkkoon, jota kehitetään muun muassa seudun kuntien, valtion sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) solmimilla maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksilla (MAL). Tämänhetkisen MAL-sopimuksen mukaan seudulle suunnitellaan kattavaa pikaraitioteiden verkostoa.

Verkoston ensimmäinen osuus, Raide-Jokeri, on jo rakenteilla Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välille. Se korvaa ruuhkaisen runkobussilinjan 550. Arvioitu valmistumisaika on vuonna 2024.

Seuraava rakenteille tuleva pikaraitiotie on Helsingin keskustasta Kruunusiltojen kautta Laajasaloon kulkeva linja. Muita suunniteltuja yhteyksiä ovat Helsingissä Vihdintien, Tuusulanväylän ja Viikin-Malmin pikaraitiotiet sekä Espoossa Matinkylän-Leppävaaran pikaraitiotie.

Myös Vantaalla varaudutaan seuraaviin pikaraitioteihin. Yleiskaavaluonnokseen on merkitty yhteydet Jumbolta Tammiston kautta Helsinkiin sekä Pakkalasta Myyrmäkeen kulkeville pikaraitioteille. Lisäksi runkobussilinjan 560 muuttamiseen pikaraitiotieksi varaudutaan.

Ajankohtaista