Kyllä vai ei Vantaan ratikalle? Katso päättäjien gallup

Artikkeli

Asiasanat

KaupunginvaltuustoVantaa-kanavaAsukkaat

Vantaan kaupunginvaltuusto päättää 22.5. kokouksessaan ratikasta. Tulisiko Vantaalle rakentaa ratikka? Katso gallup!

Vastaajina videolla ovat Vantaan suurimpien valtuustoryhmien puheenjohtajat eli kokoomuksen Sakari Rokkanen, SDP:n Minna Räsänen, perussuomalaisten Niilo Kärki, vihreiden Eve Rämö ja vasemmistoliiton Antero Eerola.

Gallup kuvattiin 24. huhtikuuta.

Oma kanta, perustelut sekä ryhmälle tärkeät kysymykset

Videolla kuultavissa vastauksissa painottuu vastaajien oma kanta. Lisäksi kuullaan kannalle perusteluja. Vastaajilta kysyttiin myös, mitkä ratikkaan liittyvät kysymykset ovat valtuustoryhmällenne tärkeitä.

Kaikille kokoomuslaisille näihin kuuluvat ratikan toteuttaminen aikataulussa sekä mahdollisimman taloudellisesti ja fiksusti, Sakari Rokkanen kertoi.

- Kokoomuksen valtuustoryhmässä osa on ratikan puolesta, osa on ratikkaa vastaan ja osa on siltä väliltä. Se tärkein kysymys ehkä liittyy siihen, miten arvelee ratikan potentiaalin suhtautuvan ratikkaan liittyviin riskeihin.

SDP:n Minna Räsänen muistutti, että ratikkapäätöksessä tehdään tulevaisuuden ratkaisua.

­ - Ollaan tässä valmistelun aikana painotettu koko ajan kestävyyttä: niin koko hankkeen taloudellista kestävyyttä kuin sen vaikutuksia Vantaan kaupungin elinvoimalle ja kehittymiselle tulevaisuudessa.

5. toukokuuta demarien valtuustoryhmä tiedotti kannattavansa ratikan rakentamista.

Perussuomalaiset kannattaa rakentamista ja pyöräteitä runkolinjan alueelle, mutta kumpikaan ei Niilo Kärjen mukaan edellytä ratikan rakentamista.

Olennaista on, että kuntalaisten palvelut saadaan sujumaan jatkossakin helposti ja hyvin ja että tämä on Vantaan talouden kanssa tasapainossa. Ei lähdetä tekemään isoja investointeja, joille itse asiassa nytkään talouden laskelmat eivät anna tukea, Kärki sanoi.

Vihreät on perinteisesti raidemyönteinen ryhmä, mutta ryhmälle on tärkeää, että jokainen jäsen saa tutustua uusimpaan tietoon aiheesta, totesi Eve Rämö.

- Näin ollen meidän päätökset perustuvat myöskin tutkittuun ja perusteltuun tietoon, Rämö sanoi.

Vasemmistoliitto on korostanut muun muassa rakennusaikaisten haittojen minimoimista, kertoi Antero Eerola.

- Ennen kaikkea tämä ei saa vaikuttaa kielteisesti kaupungin palveluihin eli palveluiden pitää säilyä.

Taustatietoa ratikkasuunnitelmista

Vantaalle suunnitellun ratikan reitti kulkisi Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen suuralueilla. Ratikka yhdistäisi lentoaseman ja Helsingin puolella Mellunmäen metroaseman toisiinsa. Koko linjan pituus olisi 19 kilometriä. Ratikka voitaisiin ottaa käyttöön vuonna 2029.

Keväällä valmistuneen, tarkentuneen laskelman mukaan ratikka maksaisi Vantaalle 414 miljoonaa euroa. Kustannusarvio kattaa raitiotien rakentamisen lisäksi ajokaistojen, pyöräteiden, jalkakäytävien ja viheralueiden rakentamisen ratikan reitin varrella.

Vantaan ratikan hankesuunnitelmassa ratikan vaikutuksia verrataan runkobussilinjaan. Lisäksi on selvitetty superbussia, joka olisi omalla kaistalla kulkeviin kaksinivelsähköbusseihin perustuva järjestelmä.

Lue lisää

Kaupunginhallitus hyväksyi Vantaan ratikan hankesuunnitelman ja rakentamispäätöksen

Kaupunkitilalautakunta päätti esittää Vantaan ratikan toteuttamista

Vantaan ratikka

Avainsanat

RatikkaInnovaatio