Opettajana Vantaan Aurinkokiven koulussa – yhteisöllisyys teki vaikutuksen Lauraan
Oulussa kasvatustieteiden maisteriksi valmistunut Laura Varjo päätyi Vantaalle ystävän suosituksesta – ja löysi työpaikan, jossa viihtyy erinomaisesti.
Kuvassa Laura Varjo.
Laura Varjo valmistui kasvatustieteiden maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2021, pääaineenaan musiikkikasvatus. Opintojensa aikana hän suoritti myös luokanopettajan kelpoisuuden antavat opinnot. Ennen muuttoaan Vantaalle Laura työskenteli erilaisissa opettajan sijaisuuksissa Oulun seudulla.
Elokuussa 2024 Laura aloitti työnsä Vantaan Aurinkokiven koulussa kuudennen luokan opettajana. Tällä hetkellä hän työskentelee vielä määräaikaisessa työsuhteessa, mutta syksyllä hän aloittaa vakituisena opettajana.
– Asuin kahdeksan vuotta Oulussa, mutta alkoi tulla tunne, että haluaisin lähemmäs kotiseutua. Kaverini työskenteli Vantaalla ja suositteli lämpimästi hakemaan tänne – hänen hyvä kokemuksensa rohkaisi minuakin, Laura kertoo.
Yhteisopettajuus tuo työhön tukea ja iloa
Laura kuvailee Aurinkokiven koulun ilmapiiriä rennoksi ja kannustavaksi. Koulussa yhteisöllisyys on keskeinen arvo, joka näkyy arjessa konkreettisesti.
– Meillä on täällä tosi hyvä meininki ja hauskaa töissä. Yksi tärkeä syy, miksi hain juuri tänne, on vahva yhteisopettajuuden kulttuuri. Työtä ei tarvitse tehdä yksin, vaan meillä on tiivis yhteistyö oman tiimin ja rinnakkaisluokan opettajien kanssa, Laura kertoo.
Oppitunnit suunnitellaan yhdessä muiden saman vuosiluokan opettajien kanssa, mikä tuo työhön uusia näkökulmia ja keventää työtaakkaa. Yhteistyötä tukee myös koulunkäynnin avustaja, joka toimii joustavasti koko kuudennen luokan apuna.
Erityisen iloisena Laura puhuu Aurinkokiven koulun panostuksesta mentorointiin.
– Kun tulin tänne, minut otettiin heti mukaan mentoritoimintaan. Se toi rauhaa ja varmuutta heti alkuun. Meillä on koulutetut mentorit, jotka tapaavat uusia opettajia säännöllisesti ja tarjoavat tukea ja vinkkejä. Se kertoo paljon siitä, että työnantaja todella haluaa tukea uusia työntekijöitä, Laura kiittää.
Työhyvinvointi syntyy tauoista ja työn rajaamisesta
Opehuoneessa pidetään kiinni tauoista ja yhdessäolosta. Työpäivän aikana vaihdetaan kuulumisia ja jaetaan myös omaa elämää, mikä luo vahvaa yhteishenkeä. Laura on tietoisesti pitänyt huolta jaksamisestaan.
– Tauot päivän aikana ovat ykkösasia. Kun oppilaat ovat tauolla, menen itsekin tauolle. Lisäksi olen tehnyt päätöksen, että en tee töitä kotona, Laura kertoo.
Hän kokee, että Aurinkokiven koulussa työhyvinvointia tuetaan aidosti ja kollegat ovat helposti lähestyttäviä, mikä madaltaa kynnystä pyytää apua.
– Kyllä opettajan työ on ihan parasta, Laura tiivistää hymyillen.