Päiväkodinjohtajille järjestetään kuukausittain aikaa pedagogiikan johtamisen kehittämiseen
Vantaalaiset päiväkodin johtajat ovat osallistuneet pedagogiikan johtamisen kehittämisen kokonaisuuteen toimintavuoden 2023–2024 aikana. PedaJokeksi nimetyssä valmennuskokonaisuudessa pohditaan yhdessä pedagogiikan johtamista ja jaetaan osaamista. Mukana ajattelua tukemassa on myös valmentajia ja luennoitsijoita.
Päiväkodin johtaja Heidi Kivimäki arvostaa etenkin valmennuskokonaisuuden aikana kollegoilta saatuja oppeja.
Johtajat kokoontuvat kuukausittain. Tapaamisten välissä he hyödyntävät opittua käytännön työssään. Ensimmäinen kokoontuminen järjestettiin elokuussa 2023 ja kehittämiskokonaisuus saadaan päätökseen toukokuussa 2024.
– PedaJokessa on aikaa pedagogiikan johtamiselle ja siitä puhumiselle. Se on tosi tärkeää! Arki vie helposti mennessään ilman tällaista erityistä aikaa. Suurin osa meistä on kuitenkin tullut tekemään pedagogiikan johtamista, ja työn ytimessä on lasten hyvinvointi. Me kaikki halutaan, että lapsilla on mahdollisimman hyvä olla, sanoo päiväkodinjohtaja Heidi Kiviranta Kuusikkotien toimintayksiköstä.
Heidi on työskennellyt 2,5 vuotta Kuusikkotien ja Kuusikon päiväkotien johtajana.
– Johtajauran alussa on tuonut varmuutta, kun on tapaamisissa kuullut, että muutkin tekevät asioita samalla tavalla. Muita tavatessa saa myös paljon ideoita muilta ja voi itse jakaa omia ideoitaan, kertoo Heidi.
Vantaalainen kokonaisuus vantaalaisista lähtökohdista
– PedaJoke-nimi koostuu lyhenteinä pedagogiikasta, johtamisesta ja kehittämisestä. Joke sanana viittaa myös iloon ja hassutteluun. Johtaminen saa olla hauskaa ja huumori voi myös auttaa jaksamaan haastavissa hetkissä, projektiasiantuntijan roolissa PedaJoke-matkaan osallistunut Tiina-Liisa Åkerfelt kertoo.
Koko pedagogiikan johtamisen kehittämiskokonaisuus on rakennettu vantaalaisvoimin, eikä se ole ulkopuolelta ostettu koulutusohjelma. Päiväkodinjohtajat ovat itse olleet mukana suunnittelemassa sisältöjä. Heidi on ollut mukana myös PedaJoken suunnittelu- ja ohjausryhmässä.
– Ensimmäisessä tehtävässä pohdittiin paljon, millaista yksikköä kukin johtaa. Vantaallakin on hyvin erilaisia yksiköitä: toisissa esimerkiksi tosi paljon moninaisuutta, toisissa ei juuri ollenkaan. Myös henkilöstötilanne vaihtelee. On tärkeää, että tunnistetaan se, että meillä on erilaisia yksiköitä, Heidi miettii.
PedaJoke-prosessin aikana on luotu yhteistä ymmärrystä siitä, millaista johtamista ja johtamistekoja laadukkaan pedagogiikan johtaminen vaatii.
– Päiväkodinjohtajilla on ollut mahdollisuus jakaa hiljaista tietoa ja osaamista vertaisryhmässä. He ovat myös saaneet valmennusta muun muassa oppivan työyhteisön toimintakulttuurin luomiseen. Uskon, että prosessin myötä varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden mukainen pedagogiikan johtaminen vahvistuu Vantaalla entisestään. Huomioimme jatkossa tämän prosessin keskeisimmät opit varhaiskasvatuksen johtamisen eri rakenteissa, sanoo varhaiskasvatuspäällikkö Lena Karlsson.
Kollegoiden vinkit ovat kullanarvoisia
Jokainen päiväkodinjohtaja on asettanut PedaJokessa itselleen tavoitteen, eli jokainen on saanut osallistua koulutuskokonaisuuteen omista lähtökohdistaan.
– Mietimme, missä kunkin ammatillinen polku menee. On ollut pakko jäsentää omia ajatuksiaan. Se on ollut yksi PedaJoken anti. Periaatteessa kaikkihan on pedagogiikan johtamista: miten me toimitaan ruokailussa, miten kohdataan lapset, miten oppimisympäristö luodaan. Tärkeää on asioista keskustelu ja yhteisen näkemyksen rakentaminen. Mutta myös työvuorot, tiimien muodostaminen tai jopa talouden johtaminen on lopulta pedagogiikan johtamista, Heidi toteaa.
On tärkeää, että pedagogiikan johtamiseen panostetaan.
PedaJoke-kokonaisuus on saanut hyvää palautetta päiväkodinjohtajilta. Heidi kertoo, että säännölliset tapaamiset kollegoiden kanssa ovat olleet antoisia.
– On tärkeää, että pedagogiikan johtamiseen panostetaan ja sitä käsitellään koko Vantaan tasoisesti. Se tuo tasalaatuisuutta. Meillä on ollut asiantuntijaluentoja, joista on jäänyt elämään hyviä ajatuksia. Voima ja viisaus on kuitenkin kollegoissa, joilta saa parhaita vinkkejä kokeiltavaksi. Olen muokannut esimerkiksi oman päiväkodin kokousrakenteita muiden vinkkien avulla.
Kehittämiskokonaisuus elää jatkuvasti
Vuoden mittaisen kehittämiskokonaisuuden sisältöjä ei lyöty lukkoon suunnitteluvaiheessa, vaan sille on annettu mahdollisuus elää tarpeen mukaan.
– On tärkeää, että tällaisissa asioissa on päiväkodinjohtajien edustus mukana, eikä ylhäältä ole päätetty etukäteen, mitä päiväkodinjohtajat tarvitsevat, Heidi kiittää.
PedaJoke on rakennettu Vantaalla olemassa olevien rakenteiden päälle.
– Meillä on ennestään ollut olemassa palveluyksikköpäivät, joissa on kokoonnuttu alueittain puhumaan ajankohtaisista asioista. PedaJoke on tullut osaksi niitä, eikä sitä varten ole tarvinnut luoda uutta rakennetta, jossa tulisi lisää palavereja. Vaikka meillä on aiemmin ollut palveluyksikköpäivät, niissä ei ole ollut ennen samalla tavalla aikaa pedagogiikan johtamisesta puhumiseen kuin nyt, Heidi kertoo.