Työelämäpainotteinen perusopetus (TEPPO) tutustuttaa oppilaan työelämään jo peruskoulussa

Artikkeli

Asiasanat

KoulutusOppilaat

TEPPO tarkoittaa 8.- ja 9.-luokkalaisten työelämäpainotteista perusopetusta. Työssäoppimisjaksot työpaikoilla ja koululla tapahtuva perinteinen opetus vuorottelevat opinnoissa. TEPPO sopii monenlaisille oppilaille: sekä tekijätyypeille että niille, jotka haluavat haastaa itsensä ja koulussa oppimansa taidot työelämässä.

Helmi ja Gideon seisovat keltaisen seinän edessä. Seinällä on taulu sinisistä taloista ja köynnösmuraali.

TEPPO-opiskelu on antanut Gideonille ja Helmille työelämätaitoja ja selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia.

- TEPPO auttaa pohtimaan tulevaisuutta, kun saa nähä millaisia eri ammatteja on. Siinä pääsee myös ite miettimään, oisko tää sellaista mitä haluun tehä, sanoo Lehtikuusen koulun yhdeksäsluokkalainen Helmi.

Työssäoppimisjaksoja voikin suorittaa monessa paikassa: 

- Oon ollu Hakunilan kirjastossa ja kirkossa, Helsinki Outletissa, Hoplopissa, koulun keittiössä, vaatekaupassa ja isän firmassa, luettelee Gideon, joka käy myös yhdeksättä luokkaa Lehtikuusessa.

Viikon kestäviä työssäoppimisjaksoja on noin 5-7 kertaa lukuvuoden aikana. Muun ajan TEPPO-oppilas opiskelee omassa koulussaan kuten muutkin ja suorittaa yläkoulun opintoja lukujärjestyksen mukaisesti.  

Jokainen TEPPO-oppilas saa tehostettua oppilaanohjausta. TEPPO-opo tapaa heitä paljon kahden kesken ja jatko-opintosuunnitelmien lisäksi he pohtivat yhdessä myös esimerkiksi elämänhallintaan, jaksamiseen ja omiin vahvuuksiin liittyviä asioita. Lisäksi oppilaat osallistuvat TEPPO-valinnaisaineeseen, jossa he voivat yhdessä jakaa työelämäkokemuksiaan ja saavat pienryhmäohjausta. 

Myös toisen asteen koulutuksen kanssa tehtävällä yhteistyöllä on merkittävä rooli TEPPO-opinnoissa. Ammattiopisto Variassa, kauppaoppilaitos Mercuriassa ja Vantaan lukioissa järjestettävät tutustumisviikot antavat oppilaalle aidon kuvan siitä, millaista arki näissä oppilaitoksissa on, ja voisiko kyseinen koulutus sopia juuri hänelle. 

TEPPO sopii kenelle tahansa oppilaalle riippumatta siitä, onko hänen tavoitteenaan siirtyä lukioon tai ammatillisiin opintoihin. Tulevaisuuden suunnitelmat voivat olla myös täysin avoinna. Parhaassa tapauksessa työssäoppimisjaksot ja tutustumisviikot toisen asteen oppilatoksissa voivat selkeyttää oppilaan tulevaisuuden suunnitelmia: 

- TEPPO on vahvistanut mulle, että haluan autoalalle. Se on ollu mulla seiskasta asti mielessä ja nyt ku pääsin työskentelemään autokorjaamolla ja VDL:llä, niin kyllä mä nyt tiedän varmasti, että se on se, mitä mä haluan tehdä, Helmi iloitsee. 

Lehtikuusen koulun TEPPO-opo Hanne Kariniemi näkee työssäoppimisjaksot merkityksellisinä, vaikka oppilas ei välttämättä löytäisikään juuri sitä unelma-alaansa: 

- Työssäoppimisjaksoilla voi tehdä myös poissulkutekniikkaa. Joskus oppilas menee ihan liekeissä työssäoppimisjaksolle esimerkiksi vaatekauppaan, mutta toteaakin sen jälkeen, ettei työ sovikaan hänelle. Myös tällainen päinvastainen kokemus on erittäin arvokasta, hän sanoo. 

Työssäoppimisjaksot eivät ainoastaan avarra oppilaan käsitystä siitä, mitä työpaikkoja maailmasta löytyy ja mikä jatko-opintopaikka olisi se sopivin, vaan ne antavat myös hyödyllisiä työelämätaitoja: 

- Mä oon oppinut tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Joskus täytyy myös pystyä tekemään itsenäisesti töitä. Oon päässyt käyttämään englannin kieltä, koska kaikki ei työpaikoilla aina puhu suomea. Tää valmistaa mua myös kesätöitä varten, kun oon heti alussa jo valmis työskentelemään enkä joudu harjoitella niin paljon, Gideon pohtii. 

- Oon oppinut sen, että kaikki työ on tärkeetä. Oon oppinut myös käytännön asioita, kuten vaihtamaan auton renkaat ja jarrusatulat, Helmi jatkaa. 

Hanne kertoo, että työssäoppimisjaksot ovat selkeästi yhteydessä myös koulumotivaatioon: 

- Työssäoppimisjaksoilla oppilas monesti ymmärtääkin käytännössä sen, mitä kaikkia taitoja työelämässä tarvitaan! 

Kuka voi hakea TEPPO-oppilaaksi? 

TEPPO-opiskelussa on mukana oppilaita laidasta laitaan ja heistä jokainen hyötyy työelämäpainotuksesta syystä tai toisesta. Hannen mukaan yksi yhteinen nimittäjä TEPPO-oppilaissa on se, että he ovat tekijätyyppejä, ja että heillä on halu päästä tekemään töitä käytännössä. 

- Oppilaat voivat olla sellaisia, jotka eivät ole akateemisesti niitä kaikkein pärjäävimpiä. Mukana on myös sellaisia oppilaita, joille tavallinen koulympäristö ei tuo tarpeeksi haasteita. He pääsevät sitten työelämässä esimerkiksi käyttämään kieliä tai saamaan sellaista vastuuta, mitä koulussa ei voi saada. Työpaikoilla heitä kohdellaa vastuullisina työntekijöinä ja usein he tekevät aikalailla samoja tehtäviä kuin muutkin siellä, hän kertoo. 

Mukaan voi hakea siis, jos kokee hyötyvänsä erilaisiin työympäristöihin tutustumisesta ja varhaisista työelämäkontakteista esimerkiksi jatko-opintoja pohtiessa, tai jos kaipaa tukea tai vastaavasti lisähaastetta opintoihinsa. Työelämäpainotus voi toimia myös sopivana kotoutumisen tai suomen kielen oppimisen tukena. 

Tärkeintä on, että oppilas on itse kiinnostunut työelämäpainotuksesta ja että hän on valmis kokeilemaan erilaisia työpaikkoja. Oppilaan oman kiinnostuksen lisäksi tärkeää on myös se, että hänen perheensä on sitoutunut työelämäpainotteisen opiskelun tukemiseen. 

Syksystä 2023 alkaen TEPPO-opiskelu on mahdollista kaikissa Vantaan yläkouluissa. Haku tapahtuu Wilma-järjestelmän kautta 9.1.–19.3. Jokainen hakija ja huoltaja haastatellaan. Lue lisää TEPPO-opinnoista ja hakemisesta täältä. 

TEPPO-info järjestetään keskiviikkona 8.2.2023 klo 18-19 Teamsissa. Tervetuloa kuulolle! Liity kokoukseen napsauttamalla tästä.

TEPPO lyhyesti 

  • 8.- ja 9.-luokkalaisille  
  • 5-7 työssäoppimisjaksoa lukuvuoden aikana, muu aika opiskellaan normaalisti omassa luokassa 
  • Tutustumisviikko toisen asteen oppilaitoksessa kuuluu ohjelmaan 
  • Yksilö- ja pienryhmäohjausta 
  • TEPPO on oppilaan valinnaisaine 
  • Haku Wilmassa ajalla 9.1.-19.3.2023, jokainen hakija huoltajineen haastatellaan 
  • Sopii kaikille, tärkeintä oma motivaatio työssäoppimisjaksoja kohtaan 
  • TEPPO-opiskelu on mahdollista kaikissa Vantaan yläkouluissa syksystä 2023 alkaen 
  • Vantaalainen innovaatio! 

Avainsanat

PeruskoulutKoulutOppiminenTyössäkäynti