Vantaalla jo eskarit saavat uimaopetusta: ”Opitaan leikin varjolla”

Artikkeli

Vantaan kaupunki järjestää uimaopetusta jo esiopetusikäisille lapsille. Varhaisesta aloituksesta on etua. Uimisen opettelu on helpompaa, kun lapsi tottuu veteen jo varhaisessa iässä.

Hämeenkylän päiväkodin esiopetusryhmä harjoittelee uintia Martinlaakson uimahallissa.

Hämeenkylän esiopetusryhmä harjoittelee uimista Vantaan Martinlaakson uimahallissa. Riemastuneet kiljahdukset kajahtelevat siellä täällä ja uintiryhmä säntäilee lasten altaan päästä päähän ”kapteeni käskee” -leikin sävyttämänä eri tyyleillä.

– Osasin kyllä uida ja sukeltaa jo ennen uimakouluun tuloa. Tänne tulo ei jännittänyt, kertoo eskaria käyvä Voitto.
Samaa ryhmää käyvä Neela kertoo, ettei osannut uida ennen uimakouluun tuloa.

– Opin uimaan täällä uimakoulussa. Tänne tulo jännitti kyllä, kun luulin että täällä pitäisi osata tehdä voltti veden alla. Uimisen lisäksi olen oppinut täällä liukumaan veden päällä, Neela kuvailee.

Theo kertoo harjoitelleensa uimista ennen uimakoulua.

– Osaan kyllä uida jo eikä tänne tulo jännittänyt. Olen tehnyt täällä esimerkiksi kuperkeikkoja veden alla.

Opetuksessa edetään vaihe kerrallaan

Vantaan kaupungin liikuntapalvelut ovat järjestäneet uimakouluja esiopetusikäisille jo noin kymmenen vuotta. Perusopetuslaki ei velvoita järjestämään uimakouluja esiopetusikäisille, mutta Vantaalla tähän on haluttu panostaa ja eskareiden uintiopetus kuuluu Vantaan esiopetuksen opetussuunnitelmaan. Vantaalla on todettu että veteen meno on helpompaa kun sen aloittaa nuorella iällä.

– Mitä nuorempana lapset pääsevät tutustumaan uimahalliympäristöön ja vedessä toimimiseen, sen helpommalla päästään tavoitteisiin kouluikäisinä. Jos esimerkiksi nelosluokkalainen on vesipelkoinen, niin häntä on todella haastavaa enää houkutella sinne mukaan. Nuorena tullaan ennakkoluulottomasti uimaan, kertoo liikunnanohjaaja Ville Viljanen.


Liikuntapalveluiden uimaopettajat opettavat esiopetusikäisiä ja 1.–4.-luokkalaisia lapsia uimaan. Siitä eteenpäin opetus on luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien vastuulla. Esiopetusryhmät käyvät uimassa 2–3 kertaa lukuvuoden aikana ja 1.–4.-luokkalaiset neljä kertaa.

– Lähdemme siitä, että lapsi oppisi uimaan, mutta pyrimme menemään kuitenkin vaihe kerrallaan, Viljanen lisää.

Esiopetusikäiset harjoittelevat kellumista ja sukeltelua. Kouluikäisten kanssa harjoitellaan erilaisia uintitekniikoita ja heitä pyritään ohjeistamaan yksilöllisesti.

– Eskari-ikäisenä veteen totutellaan vielä leikin varjolla. Uimahalliympäristöön tottuminen helpottaa lapsen kehittymistä uimarina silloin kun hän on pienestä asti vedessä. Uimataitoja opetellaan pikkuhiljaa eteenpäin.

Uimiseen kannustetaan

Uimakouluissa otetaan kattavasti huomioon lasten erilaiset tarpeet uimaan opettelussa. Niille, jotka osaavat jo uida, mahdollistetaan pääsy isompaan matkauintialtaaseen. Enemmän tukea tarvitsevat puolestaan käyttävät lasten allasta. Erityisryhmät voivat käydä vielä hallin aukioloaikojen ulkopuolella harjoittelemassa uimista erikseen pienemmissä ryhmissä.

Kaikille esiopetusikäisille lapsille jaetaan kolmen uimakerran päätteeksi ilmainen perheuimakortti, jolla perheitä kannustetaan myös omaehtoiseen uintiharjoitteluun vapaa-ajalla.

– Kaikenlainen uintiharjoittelu on hyödyllistä ja tärkeää. Suosittelemme lapselle uimaopetukseen osallistumista, mutta kannustamme myös perheitä omatoimiseen uimahallissa käyntiin ja erilaisiin vesileikkeihin kotona. Vantaa mahdollistaa uintia laajalti ja on olemassa myös esimerkiksi naisten omia uintiryhmiä, Viljanen kertoo.

Viime vuosina sattuneet hukkumistapaukset ovat lisänneet halukkuutta tuoda lapsia uimakouluihin.

– Se on näkynyt myönteisyytenä uimakouluja kohtaan. Oppilaat ja opettajat myös varhaiskasvatuksen puolelta tuovat mielellään lapsia tänne uimaan. He ymmärtävät kuinka tärkeä asia tämä on.
 

Avainsanat

Ohjattu liikunta Uimahalli Asukaslehti