Vantaan ratikka herättää asukkaissa toiveita arjen helpottumisesta – yritykset odottavat uusia asiakkaita
Vantaan ratikka on iso askel kohti modernimpaa ja elävämpää kaupunkia – sujuvampaa liikkumista, uusia palveluja ja vetovoimaa koko Vantaalle. Kesällä 2025 tehdyssä kyselyssä asukkaat ja vantaalaisyritysten edustajat näkivät pikaraitiotiessä paljon mahdollisuuksia. Ratikka tulee helpottamaan arkea ja tuo kaupunkiin modernia ilmettä. Rakentamisen aiheuttamat häiriöt sekä investoinnin kustannukset mietityttävät.
Yrityksissä lasketaan, että ratikka tuo lisää asiakkaita ja parantaa sijainnin houkuttelevuutta. Moni asukas arvioi, että työmatkat, kauppareissut ja vapaa-aika sujuvat ilman omaa autoa.
Puolet yrittäjistä uskoi kyselyssä, että ratikalla tulee olemaan erittäin tärkeä tai tärkeä vaikutus heidän liiketoimintaansa.
Ratikka on tärkeä vantaalaisyrityksille ja asukkaille: ”Vantaasta tulee oikea kaupunki”
Vantaalaisten yritysten keskuudessa ratikan tulo herättää isoja odotuksia.
”Ratikka kasvattaa suuresti ihmisten liikkuvuutta ja tarjoaa paljon potentiaalia niin asiakasmäärien kasvamisen kuin työntekijöiden saatavuuden näkökulmasta.”
”Vantaa nostaa kasvonsa suurkaupunkien joukkoon.”
”Yritystoiminta perustuu pitkälti mielikuviin. Vantaa ratikkakaupunkina on mielikuvaltaan paljon parempi kuin ilman ratikkaa.”
Myös asukkaista moni kokee ratikan isoksi mahdollisuudeksi kaupungin imagon ja kehityksen kannalta.
”Vantaasta tulee oikea kaupunki.”
”Ratikka ei ole vain julkinen kulkuneuvo – se on kaupunkikehityshanke, joka mahdollistaa paremman tulevaisuuden Vantaalle.”
Mitä asukkaat ja yritykset ratikalta toivovat?
Pikaraitiotie on Vantaan historian suurin investointi, joten siihen ymmärrettävästi tiivistyy paljon toiveita ja odotuksia.
1. Sujuvammat liikenneyhteydet
40 % yrityksistä uskoi ratikan parantavan saavutettavuutta. Moni asukas uskoi ratikan
helpottavan liikkumista: työmatkat, kauppareissut ja vapaa-aika sujuvat ilman omaa autoa.
- ”Arjen toiminnot hoituvat joutuisasti julkisilla, autoa ei juuri tarvitse.”
- ”Helpottaa esim. illanviettoa Jumbossa ilman autoa.”
- “Asiakkaiden on helpompi kulkea ratikalla.”
2. Uusia palveluja ja elinvoimaa
Yli puolet yrityksistä odottaa asiakasvirran kasvua ja sijainnin houkuttelevuuden paranemista. Asukkaat haaveilevat lähikaupoista, kahviloista ja uusista palveluista pysäkkien ympärille.
- ”Odotettu lähikauppa Silkkitehtaan alueelle – ja kahvila.”
- ”Enemmän palveluita ja kaupunkia, vähemmän autoja ja asfalttia.”
3. Viihtyisämpi ympäristö
Asukkaiden toiveissa korostuu se, miten ratikan rakentamisen yhteydessä myös kävely- ja pyöräteiden sekä viheralueiden parantamiseen kiinnitetään huomiota.
- ”Lisää puita ja vihreyttä. Vähemmän autoja ja liikenteen melua.”
- ”Amsterdamissa pyöräilijät juttelevat iloisesti – meilläkin voisi olla pyöräteitä ja kukkaistutuksia asemilla.”
- ”Enemmän palveluita, tiiviimpi keskusta, puhtaampaa, paremmat kävely- ja pyöräilymahdollisuudet.”
Huolia ei voi sivuuttaa
Vaikka myönteisiä näkemyksiä löytyy paljon, kaupunkilaisten huolia ei voi sivuuttaa. Niitäkin iso investointi luonnollisesti herättää.
Yleisin huoli liittyi hankkeen kustannuksiin. Moni pelkää, ettei budjetti pysy kurissa ja että rahat ovat pois muusta tärkeästä.
”Kustannukset eivät varmasti pysy suunnitelluissa raameissa”, epäili eräs vastaaja.
Myös rakentamisen pitkä kesto ja sen aiheuttamat häiriöt herättivät huolta. Yritysten edustajat kertoivat pelkäävänsä, että vuosien työmaat karkottavat asiakkaat ja vaikeuttavat arkea.
Sama pelko kuului joissakin asukkaiden kommenteissa: ”Taas koko Tikkurilan keskusta on pölyävä rakennustyömaa.”
Lisäksi monia askarrutti joukkoliikenteen kokonaisuus: mitä tapahtuu nykyisille bussilinjoille, jos ratikka vie niiden tilan?
”Uskon, että heikentää julkista liikennettä asuinalueeltani ennestään”, pohtii eräs asukas.
Yhteistä huolestuneille kommenteille on epävarmuus: miten kauan rakentaminen kestää, mitä se maksaa ja millainen joukkoliikenne lopulta on?
Samalla niistä välittyy toive, että huolia kuunnellaan ja ratkaistaan ajoissa – vain sillä tavalla ratikasta tulee Vantaan ylpeyden aihe.
Näin pyritään tekemään. Kaupunkilaisten huolia halutaan kuulla, ennakoida ja ratkoa parhaalla mahdollisella tavalla.
Lue täältä, mitä kaupunginjohtaja vastaa asukkaiden huoliin.
Yhteisellä matkalla kohti sujuvampaa arkea
Kyselyn tulokset osoittavat, että Vantaan ratikkaan ladataan paljon odotuksia, mutta myös jonkin verran huolia. Ratikka tulee varmasti nostamaan Vantaan profiilia ja tekemään arjesta sujuvampaa – etenkin kun kaupunkilaisten toiveita ja huolia kuunnellaan rakentamisen joka vaiheessa.
Lisätietoja
Kysely tehtiin Vantaan kaupungin Osallistuva Vantaa -sivuston kautta ajalla 23.6-31.8.2025. Kyselyyn vastasi 73 vantaalaisyritystä ja 566 Vantaan kaupungin asukasta