Vantaan ratikka: Iso muutos, suuret mahdollisuudet – kaupunginjohtaja vastaa asukkaiden kysymyksiin
Uusi pikaraitiotie muuttaa Vantaata – se on iso askel kohti toimivampaa, elävämpää ja elinvoimaisempaa kaupunkia. Iso muutos tuo mukanaan myös paljon kysymyksiä. Moni asukas miettii, mitä ratikka tarkoittaa omalle arjelle. Kaupunginjohtaja Pekka Timonen kertoo, miksi ratikka on sijoitus koko kaupungin tulevaisuuteen.
Ratikka ei vie tilaa muilta liikennevälineiltä vaan tuo lisää vaihtoehtoja. Bussilinjat uudistuvat mutta eivät katoa. Yksi ratikka kuljettaa noin kolmen bussivuoron verran matkustajia, kertoo kaupunginjohtaja Pekka Timonen.
Vantaan ratikasta tulee lähes 18 kilometrin mittainen tulevaisuuden käytävä. Se ulottuu Mellunmäestä Aviapolikseen ja myöhemmin myös lentoasemalle.
Ratikan varrelle nousee uusia asuinalueita, työpaikkoja ja viihtyisiä katuympäristöjä.
– Ratikka luo edellytyksiä tulevaisuuden Vantaalle: paremmat yhteydet, lisää palveluja ja hallittua kasvua. Tavoitteena on, että koko Vantaa hyötyy ratikan vaikutuksista, sanoo kaupunginjohtaja Pekka Timonen.
Kaupunginjohtajan mukaan kyse ei ole vain liikennejärjestelmästä vaan myös tavasta rakentaa kestävämpää ja viihtyisämpää Vantaata. Nykyisten ja uusien asukkaiden tarpeita kuunnellaan ja ratkaistaan yhdessä.
Ratikka maksaa paljon. Ovatko rahat pois muista kaupungin menoista?
– Ratikka on pitkävaikutteinen investointi, joka maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa. Rakentaminen maksetaan lähivuosina ja tulot kertyvät tulevina vuosikymmeninä. Kaiken kaikkiaan taloudellisen vaikutuksen arvioidaan olevan positiivinen.
Pikaraitiotien varrella asukasmäärä voi yli kaksinkertaistua ja työpaikkojen määrä kasvaa yli 80 000:een.
Kun kaupunki kasvaa tasapainoisesti ja sen vetovoima kasvaa, myös kaupungin tulot lisääntyvät ja palveluja voidaan vahvistaa. Tietenkin jo rakentamisen aikana hanke työllistää suoraan tai välillisesti tuhansia ihmisiä.
Pikaraitiotien kokonaiskustannus on 750 miljoonaa euroa, josta Vantaan osuus on 541 miljoonaa. Ratikan on tarkoitus maksaa itsensä takaisin tuomalla verotuloja sekä kiinteistötaloudellisia tuloja mm. tonttikaupoista ja rakentamisesta.
Mites ne jotka eivät asu ratikan varrella – jäävätkö he paitsi ratikan hyödyistä?
– Eivät jää. Ratikka vahvistaa Vantaan elinvoimaa, ja se näkyy kaikkien vantaalaisten arjessa. Ratikka myös avaa monille asukkaille uusia yhteyksiä kehäradan vaihtomahdollisuuksien kautta.
Kun kaupunki on yleisesti houkutteleva ja vetovoimainen, myös kaupungin tulot kasvavat. Uusia yrityksiä ja asukkaita odotetaan erityisesti ratikkareitin varrelle.
Kun kaupunki on yleisesti houkutteleva ja vetovoimainen, myös kaupungin tulot kasvavat.
Vantaan ratikka täydentää koko pääkaupunkiseudun raideliikenneverkkoa ja tekee matkustamisesta helpompaa myös niille, jotka eivät asu reitin varrella. Tulevaisuudessa reitti voi jatkua myös Länsi-Vantaalle ja yhdistyä Helsingin mahdolliseen Viikin–Malmin pikaraitiotiehen.
Nyt on siis kyse vasta uuden aikakauden alusta – tässä rakennetaan koko pääkaupunkiseudun tulevaisuuden toimivuutta ja houkuttavuutta.
Rakentaminen kestää vuosia – tuleeko Vantaasta yksi iso työmaa? Häiritseekö melu, kun ratikka on valmis?
– Rakentaminen on iso projekti, mutta se tehdään hallitusti ja vaiheittain. Työmaat etenevät alue kerrallaan, jotta koko kaupunki ei ole kerralla myllerryksessä.
Jokaiselle alueelle laaditaan oma aikataulu ja tiedotus hoidetaan hyvissä ajoin, jotta arki sujuisi mahdollisimman normaalisti.
Valmiina ratikka on huomattavasti äänettömämpi kuin autot tai bussit.
Rakentamisen aikana varmistetaan, että kulkeminen onnistuu ja yritykset pysyvät saavutettavina. Kun työt valmistuvat, alueiden kadut, puistot ja pyörätiet saavat samalla uuden, viihtyisämmän ilmeen.
Valmiina ratikka on hiljainen ja tasaisesti kulkeva – huomattavasti äänettömämpi kuin autot tai bussit. Nurmipintaiset raiteet vaimentavat ääntä entisestään ja tekevät ympäristöstä vihreämmän.
Miten käy nykyisten bussiyhteyksien? Ruuhkautuvatko autotiet?
– Ratikka ei vie tilaa muilta vaan tuo lisää vaihtoehtoja. Bussilinjat uudistuvat mutta eivät katoa.
Bussit kulkevat jatkossakin alueilla, joihin ratikka ei yllä, sekä toimivat ratikan tukena: tuovat matkustajat pysäkeille ja täydentävät verkkoa.
Yksi ratikka kuljettaa noin kolmen bussivuoron verran matkustajia, joten kapasiteetti kasvaa huomattavasti. Kun osa autoilijoista toivottavasti siirtyy raiteille, myös autoteiden ruuhkat vähenevät.
Ratikka kulkee pääosin omilla kaistoillaan, mikä tekee liikenteestä ennakoitavaa ja sujuvaa kaikille.
Miten käy luonnon ja viheralueiden, kun ratikalle raivataan tilaa?
– Ratikka rakennetaan osaksi vehreämpää ja viihtyisämpää Vantaata. Reitti on suunniteltu niin, että arvokkaimmat luontoalueet säästyvät ja kaupungin viherrakenne vahvistuu.
Raiteet toteutetaan pääosin nurmipintaisina. Niiden varrelle istutetaan puurivejä, jotka tekevät katukuvasta vehreän ja miellyttävän.
Reitti on suunniteltu niin, että arvokkaimmat luontoalueet säästyvät ja kaupungin viherrakenne vahvistuu.
Rakentamisen yhteydessä myös ympäröiviä viheralueita parannetaan, puistoja kehitetään ja eläinten liikkuminen turvataan ekologisilla yhteyksillä.
Ratikan pysäkkien ympäristöt kehittyvät eläväksi osaksi kaupunkia – alueiksi, joissa asuminen, työpaikat, palvelut, elämykset ja vapaa-aika kohtaavat.
Ratikka vie Vantaan tulevaisuuteen
Vantaan ratikka kuljettaa kaupunkia kohti uutta tulevaisuutta, pysäkki pysäkiltä.
Pekka Timonen muistuttaa, että ratikka on yhteinen projekti, joka tekee kaupungista elävämmän, kestävämmän ja helpomman asua.
– Tämä hanke tehdään vantaalaisille ja vantaalaisten kanssa. Jokainen askel vie meitä kohti kaupunkia, jossa ympäristö on viihtyisä, liikkuminen helppoa ja arki sujuvaa. Tavoitteena on parempi Vantaa.