Ensimmäinen koulupäivä ei jännitä, sillä koulu on tuttu jo eskarista
Koulun aloitti Vantaalla elokuussa yli 2 600 ekaluokkalaista. Keimolanmäessä eskarit eli esikoululaiset tuntevat jo uuden koulun ja myös opettajia.
Torstai 10. elokuuta oli tärkeä päivä monille lapsille ja heidän perheilleen. Silloin alkoi ekaluokkalaisten koulu. Vantaalla on yli 2 600 ekaluokkalaista.
Heille moni asia koulussa on uutta – mutta ei ihan kaikki. Monille ekaluokkalaisille koulu ja opettajat ovat tuttuja jo eskarista. Keimolanmäessä ekaluokan lapset ovat tutustuneet kouluun ja opettajiin jo eskarissa. Keimolanmäen eskarit ovat olleet koulussa yhdessä eka- ja tokaluokkalaisten kanssa joka viikko. Tätä kutsutaan joustavaksi esi- ja alkuopetukseksi.
Päiväkotilapset ja koululaiset samalla pihalla
Keimolanmäessä eskarit ja pienet koululaiset opettelevat yhdessä monia asioita. He opettelevat matematiikkaa, musiikkia, ilmiöoppimista ja suomen kieltä.
– Yhdessä myös leikitään ja liikutaan pihalla, varhaiskasvatuksen opettaja Santra Jäkälä kertoo.
Keimolanmäessä päiväkoti ja koulu sijaitsevat samassa pihassa.
– Meillä on koulun kanssa myös yhteinen ravintola, Keimolanmäen päiväkodin johtaja Johanna Ahokas kertoo.
Yhdessä tekeminen kehittää monia taitoja, joita koulussa tarvitaan. Sellaisia taitoja ovat esimerkiksi tunnetaidot ja taito olla kaverina.
– Lapset oppivat toimimaan ryhmässä, Santra Jäkälä sanoo.
”Koulussa on kivaa”
Joustavaa esi- ja alkuopetusta on kokeiltu Vantaalla ensin seitsemällä alueella. Kokemukset ovat hyviä.
– Eskarit ovat innoissaan, kun he ovat tutustuneet kouluun.
He ovat kertoneet kotona, että koulussa on kivaa, Santra Jäkälä sanoo.
– Ensimmäinen oikea koulupäivä ei jännittänyt niin paljon, koska koulu oli tuttu.
Eskarista kouluun oli helpompi siirtyä. Kun eskarit tutustuivat kouluun, he tunsivat siellä tuttuja opettajia, Johanna Ahokas kertoo.
Uudet ekaluokkalaiset opastavat uusia eskareita
Vantaan kaupunki lisää esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä koko kaupungissa. Kaupunki hyödyntää hyviä kokemuksia, joita on saatu joustavan esi- ja alkuopetuksen kokeiluissa.
Johanna Ahokas kertoo hyvistä kokemuksista näin:
– Lapset hyötyvät selvästi joustavasta esi- ja alkuopetuksesta. Myös kasvattajat ja johtajat hyötyvät yhteistyöstä.
On helpompaa ymmärtää toisen työtä, kun pääsee näkemään sitä käytännössä.
Elokuun 10. päivän aamuna Keimolanmäen koulun pihalle saapui uusia ekaluokkalaisia. He aloittivat peruskoulun, joka kestää yhdeksän vuotta. Heillä on myös toinen tärkeä tehtävä.
Samana päivänä pihan toisella puolella joukko lapsia aloitti eskarin. Uudet ekaluokkalaiset opastavat heitä koulun tiloihin ja tavoille – samalla tavalla kuin heitäkin on opastettu.
Eskari eli esikoulu
Eskari tarkoittaa esiopetusta, jota annetaan lapsille ennen kuin peruskoulu alkaa.
Sitä kutsutaan myös esikouluksi.
Ilmiöoppiminen
Ilmiöoppimisessa oppilaat käsittelevät jotain tuttua ilmiötä tai teemaa. Ilmiöt voivat olla esimerkiksi luonnon tai yhteiskunnan ilmiöitä.
Oppilaat tutkivat ilmiöitä yhdessä. Oppilaat tutkivat ilmiöitä monien oppiaineiden näkökulmista. Opettaja tukee heitä.
Tunnetaidot
Tunnetaidot tarkoittavat kykyä ymmärtää omia tunteita.
Kun ihmisellä on hyvät tunnetaidot, hän osaa havaita, ilmaista ja säädellä omia tunteitaan.