Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu onnistui hyvin Vantaalla
Kokeilussa mukana olleissa päiväkodeissa havaittiin, että viisi- ja kuusivuotiaiden tiivis yhteistyö kannattaa. Kokeilun tuloksia hyödynnetään jatkossakin Vantaan varhaiskasvatuksessa.
Keihäspuiston päiväkoti oli mukana kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa Vantaalla. Kokeilussa oli mukana Vantaalla 26 päiväkotia.
Vantaa oli mukana kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa, jossa osa lapsista aloitti esiopetuksen viisivuotiaana.
Valtakunnallinen kokeilu käynnistyi syksyllä 2021 ja päättyi keväällä 2024. Kokeiluun osallistui yhteensä noin 14 000 lasta, jotka ovat syntyneet vuosina 2016 ja 2017.
Päiväkotien havaintoja kokeilusta
Vantaalla kokeilussa oli mukana 26 päiväkotia.
– Kokeilu koettiin Vantaalla antoisaksi. Siitä on jäänyt päiväkodeille paljon hyviä kokemuksia ja havaintoja, projektiasiantuntija Sanna Hovi kertoo.
Vantaalla tehtiin kokeilun aikana seuraavia havaintoja:
- Kaksivuotisuus toi rauhaa esiopetukseen. Kaksi vuotta antaa enemmän aikaa tärkeiden taitojen harjoitteluun.
- Päiväkodeissa löydettiin uudenlaisia tapoja toimia 5–6-vuotiaiden ryhmissä. Lapsia ohjattiin toimimaan yhdessä ja erikseen tarpeiden mukaan. Näin tuettiin muun muassa vertaisoppimista.
- Yhdessä touhuaminen lisää ryhmähenkeä. Kokeilussa mukana olleissa päiväkodeissa lisättiin yhteistä tekemistä viisivuotiailla lapsilla järjestämällä lapsille esimerkiksi yhteisiä metsäviikkoja. Näin lapset pääsivät paremmin tutustumaan toisiinsa ennen toista eskarivuotta.
- Kokeilu antoi mahdollisuuksia hyödyntää rinnakkaisopettajuutta.
Kokeilun seuranta jatkuu syksyllä
Opetus- ja kulttuuriministeriön kokeilu päättyi keväällä 2024. Kokeiluun kuuluva seurantatutkimus jatkuu vielä syksyllä 2024 perusopetuksen ensimmäisellä luokalla.
Kokeilun lopulliset tulokset saadaan vuonna 2025, kun opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisee kokeilun loppuraportin. Sen jälkeen valtioneuvosto päättää, tuleeko kaksivuotisesta esiopetuksesta pysyvä käytäntö.
Kokeilu on ollut Vantaalla onnistunut.
– Kokeilussa saatiin kehitettyä viisivuotiaiden lasten toimintaa sellaiseen suuntaan, joka edistää heidän kouluun siirtymistään ja myöhempää oppimistaan, varhaiskasvatuksen johtaja Mikko Mäkelä sanoo.
Päiväkodeissa pidettiin hyvänä sitä, että viisi- ja kuusivuotiaat ovat yhteisissä ryhmissä, projektiasiantuntija Sanna Hovi kertoo.
– 5–6-vuotiaiden tiiviimpi yhteistyö koettiin niin hyödyllisenä, että sitä varmasti jatketaan monessa päiväkodissa kokeilun jälkeenkin, Hovi sanoo.
Lasten osallisuus on tärkeää
Lasten osallisuuden vahvistamisesta saatiin päiväkodeissa myös hyviä kokemuksia.
– Kokeilu vahvisti ajatusta lasten ideoiden ja ajatusten vahvemmasta hyödyntämistä toiminnan suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä, projektiasiantuntija Sanna Hovi kertoo.
– Olemme pohtineet päiväkotien kanssa yhdessä sitä, mitä kokeilussa saatuja oppeja ja hyviä toimintamuotoja voidaan hyödyntää myös yksivuotisessa esiopetuksessa Vantaalla, Hovi kertoo.
Vantaalla varhaiskasvatukseen osallistui jo ennen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua yli 95 % viisivuotiaista.
– Kokeilun ja kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää viisivuotiaiden toiminnassa myös jatkossa riippumatta siitä, tuleeko kaksivuotinen esiopetus vakituiseksi käytännöksi, varhaiskasvatuksen johtaja Mikko Mäkelä sanoo.