Selkokieli auttaa yhä useampaa vantaalaista

Uutinen

Kansainvälistä selkokielen päivää vietetään 28. toukokuuta. Selkokieli on suomen kieltä, jota on helppo lukea ja ymmärtää. Selkokielessä käytetään lyhyitä lauseita ja tuttuja sanoja.

Useita eläkeläisiä askartelemassa

Selkokieli auttaa ihmisiä saamaan tietoa ja hoitamaan omia asioitaan. Tiesitkö, että joka seitsemäs ihminen tarvitsee selkokieltä?

Selkokieli auttaa monia ihmisiä

Vantaalla on monia ihmisiä, jotka tarvitsevat selkokieltä. Selkokieltä tarvitsevat esimerkiksi ihmiset,

  • joilla on oppimisvaikeuksia
  • joilla on kehitysvamma
  • joilla on muistisairaus.

Selkokielestä hyötyvät myös monet vanhat ihmiset.

Jotkut ihmiset osaavat lukea, mutta tavallinen teksti on heille vaikeaa.
Selkokieli helpottaa tekstin ymmärtämistä.

Selkokieli auttaa myös ihmisiä, jotka opettelevat suomea. Se auttaa maahan muuttaneita käyttämään palveluja ja ymmärtämään suomalaista arkea.

Selkeä kieli helpottaa kaikkien elämää. Kun tieto on selkeää, asioiden hoitaminen on helpompaa.

Selkosuomi on Vantaan virallinen viestintäkieli

Selkosuomi tuli Vantaan kaupungin viralliseksi viestintäkieleksi vuonna 2023. Kaupunki haluaa, että mahdollisimman moni asukas ymmärtää kaupungin viestintää. Selkokieli auttaa ihmisiä ymmärtämään palveluja, päätöksiä ja ohjeita.

Millaista selkokieli on?

Selkokielessä käytetään

  • tuttuja sanoja
  • lyhyitä lauseita
  • selkeitä otsikoita.

Tärkeät asiat kerrotaan ensin. Kuvat voivat auttaa tekstin ymmärtämisessä. Kaupunki haluaa, että selkokieliset tekstit löytyvät helposti verkkosivuilta ja muista viestintäkanavista.

Kaupunki kouluttaa työntekijöitä

Vantaan kaupunki järjestää työntekijöille koulutuksia selkokielestä.

Vuonna 2025 kaupunki järjesti

  • neljä kirjoituskoulutusta
  • yhden puhekoulutuksen.

Koulutuksiin on osallistunut yli 150 työntekijää.

Koulutuksissa opetellaan kirjoittamaan ja puhumaan selkokielellä. Tavoitteena on, että asukkaat saavat helposti ymmärrettävää palvelua.

Jokainen voi kirjoittaa selkeästi

Kaikki voivat kirjoittaa selkeämmin. Selkeä teksti auttaa lukijaa löytämään tärkeän tiedon helposti.

Hyvässä selkokielessä

  • käytetään tavallisia sanoja
  • kirjoitetaan lyhyitä lauseita
  • joka lauseessa on yksi asia
  • kerrotaan tärkein asia ensin
  • käytetään väliotsikoita
  • vältetään vaikeita sanoja ja lyhenteitä
  • kirjoitetaan selkeitä ohjeita.

Myös tekstin ulkoasu on tärkeä. Lyhyet kappaleet, selkeät otsikot ja kuvat helpottavat lukemista.

Selkokieli ei tarkoita liian yksinkertaista tekstiä. Tärkeintä on, että mahdollisimman moni ymmärtää tekstin.

Selkokielen tarve kasvaa

Yhä useampi ihminen tarvitsee selkokieltä Suomessa. Yksi syy on se, että vanhoja ihmisiä on enemmän kuin ennen. Monilla vanhoilla ihmisillä on muistisairaus tai afasia. Afasia vaikeuttaa puhumista ja ymmärtämistä.

Myös maahan muuttaneiden määrä kasvaa. Monen äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi. Selkokieli auttaa heitä ymmärtämään tietoa ja palveluja.

Nuorten lukutaito on heikentynyt. Osa nuorista tarvitsee enemmän tukea lukemiseen ja tekstien ymmärtämiseen.

Työ jatkuu joka päivä

Vantaan kaupunki kehittää jatkuvasti selkokielistä viestintää. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni asukas löytää tarvitsemansa tiedon ja ymmärtää sen.

Kansainvälinen selkokielen päivä muistuttaa tärkeästä asiasta. Ymmärrettävä tieto kuuluu kaikille. 

Haaste

Haastamme kaikkia kokeilemaan selkokieltä yhden päivän ajan. Voit esimerkiksi kirjoittaa viestin tai ohjeen selkokielellä. Lue tästä Selkokeskuksen pikaohje selkokielellä kirjoittamiseen.

 

Avainsanat

Selkosuomi