Vantaa vastaa kouluterveyskyselyn tuloksiin – kahdeksasluokkalaisille lisättiin tunne- ja vuorovaikutustunteja

Uutinen

Vantaalla oppilaat saavat joka kuukausi opetusta tunne- ja vuorovaikutustaidoissa, mikä parantaa esimerkiksi ryhmähenkeä ja ehkäisee kiusaamista. Syksyllä 2023 tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta lisättiin onnistuneesti puoli vuosiviikkotuntia vantaalaisille seitsemäsluokkalaisille. Nyt, syksyllä 2024, “tuta-tuntien” määrää lisättiin myös kahdeksasluokkalaisille.

Joukko oppilaita kävelee koulun käytävällä.

Kuvituskuva: Vantaan kaupunki/Sercan Alkan

Tunne- ja vuorovaikutustunnit vahvistavat oppilaiden hyvinvointia kouluympäristössä sekä kouluun kiinnittymistä, eli oppilaan tunnetta siitä, että koulu on tärkeä osa elämää. Opetuksen tarkoituksena on vahvistaa oppilaiden kykyä ilmaista ja tunnistaa omia tunteitaan sekä ymmärtää luokkatovereiden käyttäytymistä vuorovaikutteisessa suhteessa.  

Tuta-tunneilla käsittelemme ja harjoittelemme kaverisuhteita, ryhmässä toimimista, omia vahvuuksia, tunteiden tunnistamista ja vallassa olevan tunnetilan kanssa toimimista, erilaisia arjen taitoja sekä turvataitoja, listaa Outi Palkama, joka työskentelee Martinlaakson koulussa.

Mikkolan koulussa työskentelevä Tiina Holopainen on tehnyt useita havaintoja tunne- ja vuorovaikutustuntien hyödyistä:

– Oppilaat ovat selkeästi saaneet ahaa-elämyksiä tuta-tunneilta ja oppineet, että kaveri saattaakin ajatella joistain asioista eri tavalla. Olen huomannut myös, että oppilaiden keskustelutaidot ovat parantuneet, kun tunne- ja vuorovaikutustaitoja on opeteltu alakoulusta asti. 

Oppilaat harjoittelevat tunneilla lisäksi läsnäoloa ja rauhoittumista, jotka ovat tärkeitä taitoja koulun kiireisessä arjessa.  

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksella kiusaamista vastaan

Hyvää arkea ja luokan välisiä suhteita edistävän opetuksen on todettu parantavan työrauhaa ja koulussa viihtymistä. Tunne- ja vuorovaikutustuntien hyöty on tunnistettu etenkin kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä. Oppilas, jolla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä, kiusaa harvemmin.  

Tunnit vähentävät lisäksi oppilaiden riskiä keskeyttää opintonsa. Kun oma paikka on löytynyt luokasta, ei sitä tarvitse etsiä muualta ja kouluun meneminen tuntuu mielekkäältä. 

Alakouluissa tunne- ja vuorovaikutustaitoja opettaa usein luokanopettaja ja yläkouluissa puolestaan luokanvalvoja. Tunne- ja vuorovaikutustunteja voidaan järjestää monin eri tavoin koulusta riippuen. 

– Mikkolan koulun tuta-tunneilla ollaan käsitelty esimerkiksi kiusaamiseen ja seksuaalisuuteen liittyviä teemoja. Työtapoina ovat esimerkiksi pariporinat, ajatuskartat, videoiden katsominen tai omien mielipiteiden merkitseminen janalle, jossa on kaksi ääripäätä, Tiina sanoo. 

Outi kertoo, että Martinlaaksossa tuta-tunneilla käsitellään eri teemoja esimerkiksi pelejä pelaten ja purkamalla ajatuksia esimerkiksi post-it -lapuille.

Harjoitukset toteutetaan pari- ja ryhmätehtävinä niin, että jokainen oppilas tulisi nähdyksi ja kuulluksi, hän selittää.

Kouluterveyskyselyn tulokset tuntien lisäämisen taustalla 

Jokaisella vantaalaisella oppilaalla on vähintään yksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta sisältävä oppitunti kuukaudessa.

Vantaan seitsemäsluokkalaisten lukujärjestyksiin lisättiin syksyllä 2023 puoli tuntia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta. Vuoden 2024 elokuusta alkaen myös kahdeksasluokkalaiset saavat tunne- ja vuorovaikutusopetusta puoli vuosiviikkotuntia enemmän kuin aiemmin.  

Tuntien lisäämisen taustalla vaikuttavat kouluterveyskyselyn tulokset, joiden mukaan yläkoululaiset tarvitsevat tukea ryhmäytymisen kanssa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisäämisellä pyritään ennaltaehkäisemään kiusaamista sekä edistämään kahdeksasluokkalaisten ryhmäytymistä ja kouluhyvinvointia. 

– Tuta tunnit ovat mielestäni erittäin tärkeä osa koulun rakennetta. Kohtaan luokkani kerran viikossa rauhassa ja voin nostaa esille asioita, jotka ovat luokassani juuri sillä hetkellä tärkeitä. Koen, että luokassa uskalletaan ottaa myös vaikeita asioita esille ja jokainen tunnetila on sallittu, Outi kertoo.

Oppilaidenkin keskuudessa tunne- ja vuorovaikutustunnit ovat pidettyjä.

– Oppilaat ovat tykänneet tuta-tunneista ja hyviä keskusteluja on saatu aikaan, Tiina summaa.

– En ole vielä koskaan kuullut, että "ääh, miksi tämä tunti", Outi hymyilee.