Tunne- ja vuorovaikutustaidoista kokonaisvaltaista hyvinvointia

Artikkeli

Asiasanat

KoulutusLapsiperheetOppilaat

Vantaan peruskouluissa opetetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Jokaisella oppilaalla on vähintään kerran kuukaudessa oppitunti, jonka aikana teemaan liittyviä aiheita käsitellään monilla eri tavoilla.

Kolme oppilasta istuu pöydän ääressä piirtämässä.

Kuva: Sercan Alkan

Lasten ja nuorten sosiaalinen kehitys tapahtuu kotien lisäksi kouluissa. Kouluissa opetetaankin tunne- ja vuorovaikutustaitoja, jotta oppilaat oppivat kunnioittamaan työrauhaa, keskittymään ja olemaan läsnä. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opettamalla ei ainoastaan tueta oppituntien sujumista, vaan myös vahvistetaan lasten ja nuorten kaverisuhteiden luomista. Koulun aikuisten tuella on myös merkittävä rooli, sillä he auttavat lapsia kohtaamaan tunteensa ja käsittelemään niitä. 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan jokaisessa Vantaan koulussa vähintään kuukausittain, mutta osassa kouluista tunnit ovat jopa viikoittain oppilaiden lukujärjestyksessä. Tuntien aikana koulut käyttävät erilaisia materiaaleja: osa kouluista on kehittänyt oman materiaalinsa, mutta myös yhteistyökumppaneiden materiaaleja hyödynnetään. 

Rallirata apuna opettelussa  

Keimolanmäen koulussa tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä kaveri- ja itsesäätelytaitoja harjoitellaan aina keskiviikkoisin. Oppitunnit kantavat nimeä Keimola-tunti. 

- Keimola-tuntien teema vaihtuu kuukausittain. Syksyn ensimmäisenä teemana elokuussa oli ryhmäytyminen ja vuorovaikutustaidot. Nyt syyskuussa teemana on ollut tunnetaidot. Vuoden muita teemoja ovat esimerkiksi itsetuntemus ja omat vahvuudet, media ja hyvinvointi, itsetuntemus ja empatiataidot sekä rauhoittuminen ja rentoutuminen, kertoo laaja-alainen erityisopetta Emmi Katajamäki

Keimola-tuntien opetuksessa käytetään koulun omaa materiaalia. Oppilailla on Keimola-vihko, johon he voivat tehdä tehtäviä tuntien aikana. Vihon kannessa on Keimolan radan kartta, jota "ajetaan" vuoden aikana eteenpäin ja tietä väritetään sitä mukaa, kun teema on käsitelty. Samainen rallirata on koulun ala-aulan seinällä, josta kuukauden teeman voi tarkistaa. 

Niin kutsuttu Ruutulippu-tunti käynnistää jokaisen kuukauden ja virittää oppilaat teemaan.  

- Syyskuussa Ruutulippu-tunti pidettiin ulkona ja oppilaat jaettiin pienempiin ryhmiin luokkatasot sekoittaen. Ryhmät kiersivät koulun pihalla ja saivat tehtäväkseen etsiä yhdessä tunnetiloja esittäviä kuvia. Ryhmän piti kuvan löydettyään pohtia, mikä kolmesta annetusta vaihtoehdosta esitti kuvassa olevaa tunnetilaa, Emmi kuvailee. 

Ruutulippu-tuntia seuraavat Ralli- ja Varikko-tunnit. Ralli-tunnilla teemaa syvennetään ja oppilaat jatkavat työskentelyä ryhmissä, joissa on oppilaita eri luokka-asteilta. Varikko-tunti on jokaisen luokan oma tunti, jossa kuukauden teemaa voidaan syventää tai vaihtoehtoisesti työstää jotakin muuta luokalle ajankohtaista aihetta. 

Ilon kautta Ilolassa 

Ilolan koulun tunne- ja vuorovaikutustunnit kulkevat nimellä Ilon kautta Ilolassa. Tunti on jokaisen oppilaan lukujärjestyksessä maanantaisin. Oppilaat harjoittelevat tunneilla esimerkiksi ryhmässä toimimista, kohteliasta viestintää, erilaisuuden kunnioittamista, tunteiden tunnistamista ja rauhoittumista. 

- Rauhoittumista voi opettaa esimerkiksi erilaisilla mindfullness-harjoituksilla. Meillä osa opettajista on käynyt “Terve oppiva mieli, läsnäoleva kasvattaja”-koulutuksen. Itse kävin sen lisäksi vielä lyhyen lasten mindfullness ohjaajakurssin, sanoo Ilolan koulun apulaisrehtori Tanja Turkulainen

Myös ryhmäyttämisleikit ja erilaiset ryhmässä toimimiseen liittyvät harjoitukset liittyvät tuntien sisältöihin. Tunnit ovat koko koulun yhteisiä, mukavia tapahtumia: 

- Meillä on yhteisiä salihetkiä ja toisinaan myös rehtorin satuhetki. Ilon kautta Ilolassa - tunnit ovat siis monella tavalla yhteisöllisen hyvinvoinnin ja hyvinvoinnin tunteja, Tanja hymyilee. 

Kartanonkoskella suoritetaan Hyvän mielen taitomerkkejä 

Hyvän mielen taitomerkki on kaikille avoin, Mieli ry:n tuottama sähköinen oppimateriaali mielenterveystaitojen vahvistamiseen peruskoulussa. Kartanonkosken koulussa osa alakoulun luokista sekä 8. ja 9. luokat suorittavat taitomerkin. Materiaalia testattiin Kartanonkoskella viime vuonna ja positiivisen kokemuksen myötä se jäi koululle pysyvään käyttöön. 

- Pidän materiaalista kovasti, siinä on erinomaisesti otettu nuoret huomioon ja se sisältää paljon hyviä keskustelutehtäviä. Opettaja pystyy myös soveltamaan materiaalia juuri omalle ryhmälleen sopivaksi, kertoo erityisopettaja Pauliina Penttinen

Materiaalin avulla tunneilla käsitellään esimerkiksi tunne-, kaveri- ja turvataitoja sekä opetellaan arjen hallintaa ja omien vahvuuksien tunnistamista. Oppilaat ovat Pauliinan sanojen mukaan ottaneet aiheet hyvin vastaan: 

- Keskustelutehtävien kautta oppilaat käsittelevät aiheita luontevammin, kun aikuinen ei vain kaada heille ylhäältä päin tietoa ja ohjeita, hän kertoo innoissaan. 

Lue lisää

Artikkeli: Vantaan kouluissa panostetaan hyvään henkeen

Artikkeli: Vantaalla toimitaan aktiivisesti kiusaamisen ehkäisemiseksi