Vantaalle tulee raitiovaunuja eli ratikoita
Vantaan ratikan rakentaminen alkaa tänä vuonna. Ratikka eli raitiovaunu kulkee vuonna 2029.
Valmistelevat työt ovat jo käynnissä. Ratikan reitti alkaa Mellunmäen metroasemalta. Reitti kulkee Hakunilan, Tikkurilan ja Jumbon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
Ratikka on Vantaan kaupungin tärkeä hanke. Tavoite on tarjota asukkaille sujuva tapa liikkua. Tavoite on myös, että liikenteessä otetaan ympäristö paremmin huomioon.
Ratikka palvelee Vantaan asukkaita ja työpaikkoja. Se lisää Vantaan alueiden elinvoimaa.
Valmistelevat työt ovat alkaneet
Ratikan valmistelevat työt näkyvät jo Tikkurilan asemalla. Yksi pysäköintialue on työmaan käytössä. Alueella tehdään maanrakennustöitä. Se tarkoittaa, että asfalttia on poistettu. Kävely- ja pyörätie on siirretty työmaa-alueelta.
Alue sijaitsee laiturin 6 vieressä Väritehtaankadun puolella. Ennen juhannusta alue valmistellaan työmaan käyttöön. Juhannuksen jälkeen työt alkavat aseman ratapihalla.
Paikallisjunien aikatauluissa on muutoksia kesäkuusta joulukuuhun
Juhannuksen jälkeen alkavat myös ratakatkot. Se tarkoittaa, että raiteita on välillä pois käytöstä.
Tikkurilan aseman ratakatkot alkavat maanantaina 23.6. Junat liikennöivät normaalisti ratakatkojen aikana. Vain yksi tai kaksi raidetta on poissa käytöstä kerrallaan. Silloin junat pysähtyvät muilla raiteilla.
Ratakatkot vaikuttavat junien aikatauluihin. Raiteet, joilta junat lähtevät, muuttuvat ajoittain. Lähtöraiteet kannattaa aina tarkistaa aseman infotauluilta. Ne voi tarkistaa myös VR:n ja Fintrafficin nettisivuilta tai sovelluksista.
Tällä hetkellä arvioidaan, että ratakatkot päättyvät viimeistään jouluna.
Ratikka kulkee tunnelissa Tikkurilan aseman ali
Ratakatkoja tehdään, koska Tikkurilan aseman alle rakennetaan tunneli. Ratikka alittaa Tikkurilan aseman tunnelissa. Tunneliin rakennetaan myös pysäkki, joka on vilkkain koko ratikan reitillä. Tunneli tulee Väritehtaankadun ja Ratakujan kohdalle. Raiteet kulkevat tunnelissa Väritehtaankadulta Kielotielle. Tunnelin rakentaminen kestää useita vuosia.
Ratakatkojen aikana raiteille rakennetaan tilapäiset sillat. Junat kulkevat niiden päällä. Laitureille rakennetaan väliaikaisia rakenteita. Matkustajat liikkuvat niitä pitkin laitureilla. Tikkurilan asemalla on tilapäisiä siltoja ja laiturien rakenteita vuoteen 2029 asti.
Rakennustyöt laajenevat ensi syksynä
Tällä hetkellä Vantaan ratikka on kehitysvaiheessa. Kehitysvaiheessa suunnitelmat ja kustannukset tarkentuvat, jotta ratikka toteutuu sujuvasti. Kehitysvaiheessa tehdään valmistelevia töitä.
Ratikan toteutus alkaa tämän vuoden syksyllä. Niinpä syksyllä alkaa työmaita monessa paikassa koko ratikan reitin varrella.
Saat tietoa Vantaan ratikasta monilla tavoilla:
Hankkeen nettisivut: vantaa.fi/ratikka
Facebook: Vantaan ratikka | Facebook
Instagram: @vantaanratikka
Reitti
Mellunmäki-Hakunila-Tikkurila-Aviapolis-Lentoasema
Reitin pituus
19,3 kilometriä
Vuoroväli
ruuhka-aikaan 7,5 minuuttia,
muina aikoina 10–20 minuuttia
Liikennöintiaika
kello 4.30–1.30