Vantaan kaupunki käyttää enemmän selkokieltä ensi vuonna

Uutinen

Tiesitkö, että Vantaan kaupunki käyttää viestinnässä paljon selkokieltä?

pyörätuolissa istuva mies hymyilee vieressä istuvalle naiselle

Monet vammaiset tarvitsevat selkokieltä. Vammaiset ymmärtävät selkokielen avulla paremmin kaupungin palveluja, päätöksiä ja arjen ohjeita.

Kaupungilla on selkokieliset verkkosivut www.vantaa.fi/fi/selkokieli. Ensi vuonna kaupunki julkaisee siellä vielä enemmän uutisia selkokielellä. Lisäksi Asukaslehdessä on uusi selkokielinen osa.

Ensi vuonna Vantaa korostaa kaupunkikuvassa monimuotoisuutta. Vammaiset henkilöt näkyvät aiempaa enemmän kaupungin viestinnässä. Tavoite on, että jokainen kaupunkilainen tuntee, että hän on osa yhteisöä.

Vantaan kaupungilla on vammaispoliittinen ohjelma. Se on osa hyvinvointisuunnitelmaa vuosille 2023–2025. Ohjelma perustuu YK:n vammaissopimukseen. Ohjelman tarkoitus on varmistaa, että kaupunki toteuttaa vammaisten henkilöiden oikeudet. Tavoite on myös varmistaa, että vammaiset henkilöt saavat saavutettavia ja esteettömiä palveluja.

Vammaisilla henkilöillä pitää myös olla mahdollisuus osallistua päätöksentekoon.

Vantaan verkkosivut ovat tavallista saavutettavampia

Saavutettavuus tarkoittaa, että kaikki ihmiset voivat käyttää palvelua tai tietoa. Vamma tai muu rajoite ei saa estää sitä. Verkkosivuille on tehty kansainväliset ohjeet, joilla saavutettavuus voi toteutua. Ohjeita kutsutaan WCAG 2.2 -saavutettavuusstandardiksi.

Saavutettavuutta seurataan monilla tavoilla. Seurannassa on selvinnyt, että Vantaan kaupungin verkkosivujen saavutettavuus on keskimääräistä parempi.

Sisällöt on kirjoitettu selkeällä yleiskielellä tai selkokielellä. Sivuilla julkaistaan uutisia myös selkosuomeksi. Parhaillaan selvitetään, voidaanko julkaista sisältöjä viittomakielellä.

Vantaan selkokielinen viestintä palkittiin viime vuonna kuntaviestinnän päivillä. Vantaa sai kuntaviestinnän kultamitalin vuoden viestintätekona.

Avainsanat

Selkosuomi