Selko Lehtikuusen koulussa tehdään korjauksia ja tutkimuksia / Tiedote 5.9.2025
Lehtikuusen koulun Havu-rakennuksessa on tehty korjauksia kesällä.
Ensin tilanne oli kunnossa, mutta nyt yhdessä luokkahuoneessa on pahaa hajua.
Kaksi luokkahuonetta (G160 ja G158) on otettu pois käytöstä.
Nyt tutkitaan, mikä on syynä pahaan hajuun.
Hajun syytä ei ole vielä saatu selville varmasti.
Haju voi tulla tilaan lattian alta.
Kun seiniä purettiin, sieltä löytyi pilalle mennyttä puuta ja pahvia.
Nämä puiset ja pahviset osat löytyivät yllätyksenä. Niistä ei ollut tietoa aikaisemmin.
Puussa ja pahvissa voi kasvaa mikrobeja, jotka pilaavat sisäilmaa. Jos lattian alta tulee ilmaa huoneeseen, ilman mukana voi tulla pahaa hajua ja muita epäpuhtauksia. Se voi selittää hajun leviämistä.
Asiaa pitää vielä tutkia lisää.
Koko Havu-rakennus tutkitaan uudelleen.
Kun asiaa tutkitaan, haisevassa luokkahuoneessa ei pidetä koulua.
Työterveyslääkäri tekee arvion, miten löydetyt asiat voivat vaikuttaa terveyteen.
Tutkimukset alkavat syyskuussa. Lisää tietoa saadaan lokakuussa.
Koulun muissa luokkahuoneissa on paljon ilmanpuhdistinlaitteita. Koulun ilmanvaihto on päällä myös koko ajan, jotta ilma pysyisi raikkaana muissa luokkahuoneissa.
Voit lukea asiasta tarkemmin laajasta tiedotteesta nettisivulta.
Onko ihmisillä vaivoja?
Huono sisäilma voi aiheuttaa lapsille tai aikuisille erilaisia terveysvaivoja.
Huono sisäilma voi aiheuttaa esimerkiksi seuraavia vaivoja:
• silmien punoitus / punaiset silmät
• nenän kutina tai nuha (hengitysteiden ärsytysoireet)
• ihon kutina, punoitus tai ihottuma (ihoreaktiot)
• päänsärky
• usein toistuva pieni kuume (lämpöily)
• yleinen väsymys.
Huonon sisäilman aiheuttamia vaivoja voi usein helpottaa.
Vaikeat vaivat ovat hyvin harvinaisia. Vaivoihin suhtaudutaan aina vakavasti.
Jos vaivoja on koulussa mutta ei kotona, kerro asiasta kouluterveydenhoitajalle, joka tietää paljon näiden vaivojen hoitamisesta. Hän on nimeltään Katriina Baptista. Voit lähettää sähköpostia hänelle osoitteeseen katriina.baptista@vakehyva.fi tai soittaa hänelle, puhelin 040 6555 118. Katriinan kanssa voi jutella suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Jos koulussa töitä tekevällä henkilöllä on vaivoja, niistä kannattaa jutella työterveyshuollon lääkärin kanssa. Lisäksi kannattaa kertoa asiasta omalle esihenkilölle.
Netissä on lisää ohjeita, linkki: https://www.vantaa.fi/node/4239
Vantaan nettisivuilta löytyvät Tarkemmat ohjeet sisäilmaoireita epäileville henkilöille
Kouluterveydenhoidon tuki oppilaille: Jos oppilas oireilee koulussa.
Lisätietoa:
sisailma@vantaa.fi