Koulu- ja oppilaitosnuorisotyöntekijöiden seminaaripäivä tarjosi uusia näkökulmia ja verkostoja
Seminaari oli osa pääkaupunkiseudun kuntien nuorisotoimien jo vuosia jatkunutta yhteistyötä.
Sisältö
Vantaan koulunuorisotyöntekijä Linda Sarivaara esittelee Mieli Ry:n Onnellisten linnake -peliä.
Vantaalla järjestettiin 13.12. pääkaupunkiseudun yhteinen koulu- ja oppilaitosnuorisotyöhön keskittyvä seminaaripäivä. Järjestelyistä vastasi Vantaa, ja mukaan kutsuttiin nuorisotyötä kouluilla tekevät Helsingistä, Espoosta ja Kauniaisista.
Seminaaripäivän tavoitteena oli mahdollistaa verkostoituminen eri kuntien työntekijöiden välillä, saada uusia vinkkejä ja työkaluja työhön, sekä vaihtaa kokemuksia nuorisotyöstä kouluissa ja oppilaitoksissa.
Tilaisuudessa tutkija Antti Kivijärvi Nuorisotutkimusseurasta esitteli tutkimustuloksia nuorisotyön vaikutuksista koulumaailmassa, sekä mielenkiintoista pohdintaa koulu- ja oppilaitosnuorisotyön tulevaisuuden kuvista.
Tutkimusten valossa koulunuorisotyö näyttäisi vähentävän koulukiusaamisen esiintyvyyttä. Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön tulevaisuuden kannalta kiinnostaviksi kysymyksiksi nousee, miten koulu- ja oppilaitosnuorisotyö jäsentyy osana muuta nuorisotyön kenttää, ja millainen suhde koulunuorisotyölle muodostuu muihin koulussa toimiviin ammattikuntiin.
Tiina Papunen Helsingin nuorisopalveluista esitteli uutta Ryhmäyttävää toimintaa rakentamassa- opasta, joka myös seminaaripäivänä julkaistiin. Hieno ja kiitelty menetelmätori kokosi Vantaan koulu- ja oppilaitosnuorisotyöntekijöiden työssään käyttämiä ja kehittämiä menetelmiä. Iltapäivän työskentelyssä käytiin ryhmäkeskusteluita työn onnistumisista ja haasteista, monialaisen työn tärkeydestä, monialaisesta johtamisesta, työn rajaamisesta ja tavoitteista. Ajankohtaisista ilmiöistä esiin nousi joidenkin nuorten pahoinvointi ja aukot palveluverkossa.
Nuorisotyöntekijät iloitsevat nuorista; heiltä saadusta positiivisesta palautteesta ja rakennetusta luottamuksesta. Yhteistyön tärkeyttä koulun muiden toimijoiden kanssa korostettiin useassa puheenvuorossa.
Tunnelma seminaaripäivänä oli rento, tämän huomasi iloisesta ja vilkkaasta puheensorinasta. Monessa koulussa nuorisotyöntekijä saattaa olla ainut ammattikuntansa edustaja, joten yhteiselle keskustelulle ja ajatustenvaihdolle kollegoiden kanssa on tarvetta. Tilaa yhteiselle keskustelulle vertaisten kanssa tarvitaan myös jatkossa unohtamatta kuitenkaan sitä, että kouluissa työskennellään osana monialaisia yhteisöjä.
Kiitos upeasta päivästä kaikille osallistujille ja tilaisuuden onnistumisen eteen oman työpanoksensa antaneille! Tästä on hyvä jatkaa pääkaupunkiseudun koulu- ja oppilaitosnuorisotyön yhteistä työtä nuorten hyväksi.
Kirjoittajat:
Hannele Sorri & Joni Tuominen
Vantaan kaupunki/
Osaamiskeskus Nuoska