Raskas liikenne
Vantaalle on keskittynyt hyvän sijaintinsa ansiosta paljon logistiikkaa. Vantaalla ja Vantaan kautta kulkeekin huomattava määrä seudullista ja valtakunnallista raskasta liikennettä.
Vantaan liikennepoliittisen ohjelman yhtenä tavoitteena on, että tavaraliikenteen toimivuus on varmistettu pääväylillä ja jakeluliikenteen edellytykset keskustoissa.
Lentoasema, valtaväylät ja radat linkittävät kaupungin laajaan elinkeinoelämään. Myös Vuosaaren satama on lähellä.
Toimivat tavara- ja jakeluliikenteen ratkaisut edistävät myös kaupunkiympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Raskaan liikenteen pysäköinti
Raskaan liikenteen pysäköinnillä ja sen mahdollistamisella on merkittävä rooli toimivassa logistiikkaympäristössä. Vantaalla sijaitsee paljon erilaisia pysäköintimahdollisuuksia raskaalle liikenteelle.
Pääosin pysäköinti tapahtuu yritysten omistamilla pysäköinti- ja terminaalialueilla. Lisäksi kaupunki on varannut esimerkiksi kuorma-autoille jonkin verran aikarajoitettuja pysäköintialueita eri puolille kaupunkia.
Pysäköinti myös muualla saattaa olla mahdollista tieliikennelain ja liikennemerkkien mukaan, mutta kaupunki toivoo, että asuinalueille pysäköinnissä otetaan huomioon asukkaat ja ympäristön viihtyisyys.
Raskaan liikenteen palvelualueet
Vantaalla sijaitsee nykyisin kaksi raskaan liikenteen palvelualuetta: toinen Keimolassa valtatien 3 varressa ja toinen, yksityinen alue Katriinantiellä (RekkaParkki Katriinantie 22).
Keimolan alueella on 22 pysäköintipaikkaa, joista 16 soveltuu pitkille ajoneuvoyhdistelmille. Katriinantien rekkaparkissa sijaitsee 60 pysäköintipaikkaa, joista 18 on tarkoitettu HCT-/täysperävaunuyhdistelmille.
Lisäksi Vantaan ja Nurmijärven rajalle valtatien 3 ja maantien 132 eritasoliittymän yhteyteen on suunnitteilla raskaan liikenteen palvelualue. Hanke on MAL-sopimuksen 2024–2035 mukainen.
Citylogistiikka ja jakeluliikenne
Citylogistiikka tarkoittaa kaupunkialueiden tavarankuljetusten ja -jakelun tehokasta hallintaa ja optimointia. Sen tavoitteena on vähentää liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja, parantaa liikenteen sujuvuutta ja vähentää kustannuksia.
Erityisesti keskusta-alueilla, joissa katutilaa on yleensä rajoitetusti ja toisaalta liikkujia paljon, on tärkeää huomioida citylogistiikan tarpeet ja varmistaa sen toimivuus kaupunkisuunnittelun eri vaiheissa.
Jakelu- ja huoltoliikenne tulee lähtökohtaisesti hoitaa kyseiseen tarkoitukseen osoitettujen huoltopihojen, lastauslaitureiden, kuormauspaikkojen ja muiden vastaavien kautta.
Vantaalle on vuonna 2024 laadittu selvitys kaupunkikeskusten jakeluliikenteen ja citylogistiikan kehittämisestä.
Vaarallisten aineiden kuljetukset
Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta muuttui 1.9.2023. Uuden lainsäädännön myötä Suomessa siirryttiin yleiseurooppalaiseen käytäntöön, jossa vaarallisten aineiden kuljetuksiksi katsotaan kaikki kuljetukset, jotka edellyttävät ajoneuvoissa vaarallisten aineiden kuljetusten oranssikilpimerkintää.
Lakimuutoksen myötä kaikki edellisen lain aikana tehdyt vaarallisten aineiden tiekuljetusten reittirajoituspäätökset umpeutuivat 1.3.2025.
Vantaalla ainoa, uuden lain myötä haettu vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva kielto sijaitsee Fazerintiellä välillä Fazerinkuja–Hopeatie. Reittirajoitus on täyskielto.
Fazerintien reittirajoitus perustuu Fazerilan pohjavesialueen suoja-aluemääräykseen. Fazerintien varren teollisuusalueille on hyvät korvaavat yhteydet, jotka ovat olleet käytössä jo useamman vuoden ajan.
Fazerintien VAK-reittirajoituksen liikennemerkkien paikat ja korvaavat reitit.