Vantaan ympäristönsuojelun maksutaksa
Ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), jätelain (646/2011), maa-aineslain (555/1981) mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä sekä ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisesta valvonnasta peritään käsittelymaksu tässä taksassa esitettyjen perusteiden mukaisesti.
Tällä sivulla
Maksutaksa
Vantaan kaupunginvaltuusto 16.12.2024 § 17 (voimaantulo 1.1.2025).
Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen perii käsittelymaksun tämän taksan mukaisesti ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), jätelain (646/2011), maastoliikennelain (1710/1995), vesiliikennelain (782/2019) ja eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta annetun lain (764/2019) mukaisten lupien, ilmoitusten, eräiden tarkastusten tai muiden asioiden käsittelystä sekä ympäristönsuojelulain ja jätelain valvonnasta.
Ympäristönsuojeluviranomaisen maksut perustuvat asioiden käsittelyn ja valvonnan keskimääräisten kokonaiskustannusten määrään. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat asian käsittelystä aiheutuvien erilliskustannusten lisäksi käsittelyn aiheuttama osuus hallinto-, toimitila- ja pääomakustannuksista sekä muista viranomaisen yhteiskustannuksista. Maksujen perusteena on omakustannusperiaate.
Valvontatarkastuksen maksuun sisältyy tarkastukseen valmistautuminen, keskimääräinen matka-aika, tarkastus ja tarkastuskertomuksen kirjoittaminen. Mikäli valvontatarkastukseen sisältyy sekä etätarkastus, jolla käydään asiakirjoja läpi, että paikan päällä tehtävä tarkastus, peritään vain yksi maksu.
Lupien, ilmoitusten, rekisteröintien ja muiden asioiden käsittelystä sekä valvontatoimenpiteistä perittävät maksut on esitetty liitteenä olevassa maksutaulukossa.
Edellä 3 §:ssä mainitun perusmaksun lisäksi peritään asian käsittelystä seuraavat maksut:
- asiantuntijaviranomaisen lausunto erillisen laskun mukaisesti, vähintään 150 euroa lausunnolta,
- konsultti- tai asiantuntijaselvitys erillisen laskun mukaisesti,
- ympäristönsuojeluasetuksen 13.2 §:ssä tarkoitetun kuulemistilaisuuden tai katselmuksen järjestämisestä aiheutuneet kulut tai vähintään 300 euroa tilaisuudelta,
- ilmoituskulut, jotka koskevat vireillä olosta tiedottamista ja päätöksestä tiedottamista lehti-ilmoituksella.
- velvoittavan päätöksen tai velvoittavaan päätökseen liittyvän kuulemisen toimittaminen haastemiehen välityksellä todellisten kustannusten mukaisesti
- velvoittavasta päätöksestä tai velvoittavaan päätökseen liittyvän kuulemisen tiedottamisesta virallisessa lehdessä todellisten kustannusten mukaisesti.
Käsittelymaksu voidaan määrätä enintään 50 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi, mikäli asian käsittelyn vaatima työmäärä on merkittävästi keskimääräistä vähäisempi.
Toiminnan olennaista muuttamista (YSL 29 §), luvan tai ilmoituspäätöksen muuttamista (YSL 89 §) tai luvan muuttamista erityisen selvityksen perusteella (YSL 90 §) koskevan hakemuksen sekä ilmoituksen uudistamisen käsittelymaksu voidaan määrätä enintään 50 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi. Käsittelymaksu rekisteröidyn toiminnan olennaisesta muuttamisesta voidaan määrätä enintään 50 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi.
Ympäristönsuojelulain 41 §:ssä tarkoitetun lupa-asian käsittelystä peritään yhdistetty maksu siten, että perusmaksultaan kalleimman toiminnan lupamaksuun lisätään muiden toimintojen osuutena 50 prosenttia näiden toimintojen maksusta.
Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelyn laajuus ja työmäärä huomioon ottaen kohtuuttoman pieneen maksuun, voidaan erityistapauksissa käsittelymaksu periä 3 §:n mukaisista maksuista poiketen myös asian käsittelyajan perusteella lasketun omakustannusarvon ja muiden asian käsittelystä aiheutuneiden erilliskustannusten perusteella. Tällöin maksun määräämiseen tulee liittää laskelmaperuste maksulle sekä erittely muista erilliskustannuksista.
Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan tai ilmoituksen luonne ja merkitys huomioon ottaen ilmeiseen kohtuuttomuuteen, voidaan erityisistä syistä periä taksan mukaista maksua alhaisempi maksu. Maksun tulee kuitenkin kattaa viranomaiselle aiheutuneet 4 §:n mukaiset kustannukset ja sen tulee olla suuruudeltaan vähintään 50 prosenttia siitä maksusta, joka asian käsittelystä muuten perittäisiin.
Mikroyritykselle ympäristönsuojelulain ja jätelain valvontamaksut voidaan määrätä 30 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi. Mikroyrityksellä tarkoitetaan ympäristönsuojelulain 206 §:n 2 momentissa taloudellista toimintaa harjoittavaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. Alennus edellyttää, että toiminnanharjoittajan on viimeistään tarkastuksen yhteydessä annettava valvontaviranomaiselle riittävät työntekijämäärää, liikevaihtoa tai tasetta koskevat tiedot alennuksen myöntämiseksi. Taloudellista toimintaa harjoittavasta oikeushenkilöstä säädettyä sovelletaan muuhunkin oikeushenkilöön arvioitaessa sen kokoa maksun suuruuden määräämistä varten.
Valvontamaksut peritään vähentäen 30 %:lla taulukon mukaisista maksuista myös silloin, jos toiminnanharjoittajan asemassa on sellainen luonnollinen henkilö, joka ei harjoita taloudellista toimintaa.
Mikäli hakija peruuttaa hakemuksensa tai ilmoituksensa tai asian käsittely kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa keskeytyy muusta syystä ennen päätöksen antamista ja viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin hakemuksen käsittelemiseksi, peritään 3 §:n mukaisesta maksusta vähintään 35 prosenttia sekä muut mahdolliset hakemuksen käsittelystä aiheutuneet kustannukset 4 §:n mukaisesti.
Hakemuksesta tai ilmoituksesta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän taksan mukainen maksu.
Jos hakemus tai ilmoitus on päätetty jättää tutkimatta, maksua ei peritä paitsi, jos viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin asian käsittelemiseksi. Tällöin peritään tutkimatta jättämispäätöksestä vähintään 35 prosenttia 3 §:n mukaisesta maksusta. Lisäksi peritään muut asian käsittelystä aiheutuneet kustannukset 4 §:n mukaisesti.
Tuomioistuimen muutoksenhaun johdosta uudelleen käsiteltäväksi palauttaman asian tämän taksan käsittelymaksusta vähennetään, mitä samassa asiassa aikaisemmin annetusta päätöksestä on peritty. Jos tuomioistuin muutoksenhaun johdosta kumoaa päätöksen sen vuoksi, että hakija ei ole ollut hakemansa luvan tarpeessa, palautetaan mahdollisesti peritty maksu kokonaisuudessaan.
Ympäristönsuojelun valvontaohjelman mukaista määräaikaistarkastuksista ja muusta valvontaohjelmaan tai valvontasuunnitelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta sekä hallintopakkoasiassa annetun kiellon, määräyksen tai keskeyttämisen valvomiseksi tehtävästä tarkastuksesta peritään maksutaulukon mukainen valvontamaksu.
Toiminnanharjoittajan peruuttamatta jättämästä, sovitusta tarkastuksesta peritään maksu käytetyn työajan mukaan.
Onnettomuus-, haitta- ja rikkomustilanteissa tehdyistä tarkastuksista, jotka johtavat kehotuksen, määräyksen tai kiellon antamiseen sekä niistä toimenpiteistä, jotka ovat tarpeen kehotuksen, määräyksen tai kiellon valvomiseksi peritään taksan mukainen valvontamaksu. Maksullisuus koskee kaikkea toimintaa.
Valvontaohjelmaan kuuluvista vuosiraportin ja tarkkailutulosten tarkastamisesta peritään maksutaulukon mukainen maksu.
Jos luvan hakija jättää ympäristönsuojelulain 59 §:n tai 199 §:n mukaisen vakuuden tai vakuutta tarkistetaan, peritään vakuusasian käsittelystä maksutaulukon mukainen maksu.
Maksusta, maksun palauttamisesta, maksun alentamisesta tai korottamisesta ja maksun lykkäämisestä määrää tässä taksassa säädetyin perustein ympäristönsuojeluviranomainen tai se viranhaltija, jolle pääasiasta päättäminen on siirretty.
Maksu on suoritettava laskussa määrättynä aikana. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun korkokannan mukaan. Mikäli tämän taksan mukaista maksua ei muistutuksesta huolimatta ole maksettu, voidaan se periä ulosottotoimina ilman erillistä tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetussa laissa (706/2007) säädetään (YSL 205 §).
Tämä taksa ja maksutaulukko tulee mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta voimaan 1.1.2025. Maksu määräytyy tämän taksan mukaisesti asioissa, jotka ovat tulleet vireille sekä joista on kuulutettu tai muuten annettu tieto asianosaisille tämän taksan voimaantulopäivän jälkeen. Valvontatarkastusten osalta maksu peritään sen taksan mukaan, joka on voimassa tarkastuspäivänä. Maksun palauttamisen osalta noudatetaan sitä taksaa, joka oli voimassa silloin, kun maksu määrättiin.
Maksutaulukko
1.1 Metsäteollisuus
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| muu puunsuojakemikaaleja käyttävä laitos kuin puun kyllästämö | 72 | 5620 |
1.2 Metalliteollisuus
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| metallien tai muovien pintakäsittely | 90 | 7020 |
1.3 Energiantuotanto
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| polttoaineiden polttaminen laitoksessa | 70 | 5460 |
1.4. Polttoaineiden valmistus taikka kemikaalien tai polttoaineiden varastointi tai käsittely
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.4.1 puuta raaka-aineena käyttävä grillihiilien valmistuslaitos | 55 | 4290 |
| 1.4.2 polttonesteiden tai terveydelle tai ympäristölle vaarallisen nestemäisen kemikaalin varasto | 90 | 7020 |
| 1.4.3 kivihiilivarasto | 55 | 4290 |
1.5 Orgaanisia liuottimia käyttävä toiminta
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 90 | 7020 |
1.6 Malmien tai mineraalien kaivaminen tai maaperän ainesten otto
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.6.1 kivenlouhimo | 55 | 4290 |
| 1.6.2 murskaamo tai kalkkikiven jauhatus | 55 | 4290 |
1.7 Mineraalituotteiden valmistus
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.7.1 keramiikka- tai posliinitehdas | 65 | 5070 |
| 1.7.2 kevytsoratehdas | 55 | 4290 |
1.8 Nahan tai tekstiilien laitosmainen tuotanto tai käsittely
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| tekstiilien vesipesula tai kemiallinen pesula | 45 | 3510 |
1.9 Elintarvikkeiden tai rehujen valmistus
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
1.10 Eläinsuoja
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| turkistarha | 70 | 5460 |
1.11 Liikenne
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.11.1 lentopaikka | 80 | 6240 |
| 1.11.2 ulkona sijaitseva moottoriurheilurata | 80 | 6240 |
1.12 Jätteiden ammattimainen tai laitosmainen käsittely sekä jätevesien käsittely
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.12.1 maankaatopaikka | 75 | 5850 |
| 1.12.2 pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili- tai asfalttijätteen tai pysyvän jätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle | 70 | 5460 |
| 1.12.3 vaarallisen jätteen varastointipaikka tai romuajoneuvojen tai käytöstä poistettujen sähkö- ja elektroniikkalaitteiden varastointipaikka | 70 | 5460 |
| 1.12.4 autopurkaamo | 75 | 5850 |
| 1.12.5 ruhojen tai eläinperäisen jätteen käsittelylaitos | 75 | 5850 |
| 1.12.6 muu jätteen ammattimainen tai laitosmainen käsittely | 75 | 5850 |
1.13 Muu toiminta
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.13.1 ulkona sijaitseva ampumarata | 80 | 6240 |
| 1.13.2 ulkona sijaitseva laitosmainen suihkupuhalluspaikka | 70 | 5460 |
| 1.13.3 krematorio tai lemmikkieläinten polttolaitos | 60 | 4680 |
1.14 YSL 27 §:n 2 momentin luvanvarainen toiminta
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 1.14.1 jätevesien johtaminen, josta saattaa aiheutua ojan, lähteen tai noron pilaantumista | 30 | 2340 |
| 1.14.2 toiminta, josta saattaa aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta | 60 | 4680 |
1.15 YSL 28 §:n 1 mom. l mom. luvanvarainen toiminta pohjavesialueella
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
1.16 YSL 28 §:n 1 mom. 2 mom. luvanvarainen toiminta pohjavesialueella
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 70 | 5460 |
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 2.1 Sahalaitos | 60 | 4680 |
| 2.2 Kemikaalien ja polttoaineiden varastointi | 90 | 7020 |
| 2.3 Elintarvikkeiden ja rehujen valmistus | 60 | 4680 |
| 2.4 Eläinsuoja | 70 | 5460 |
| 2.5 Linja-auto-, kuorma-auto- tai työkonevarikko | 50 | 3900 |
| 2.6 Ulkona sijaitseva ampumarata (<10000 laukausta vuodessa) | 75 | 5850 |
| 2.7 Kiinteä eläintarha tai huvipuisto | 50 | 3900 |
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 3.1 Energiantuotantolaitos | 15 | 1170 |
| 3.2 Asfalttiasema | 15 | 1170 |
| 3.3 Nestemäisen polttoaineen jakeluasema | 15 | 1170 |
| 3.4 Kemiallinen pesula | 15 | 1170 |
| 3.5 Orgaanisia liuottimia kuluttava toiminta tai laitos | 15 | 1170 |
| 3.6 Kiinteä betoniasema ja betonituotetehdas | 15 | 1170 |
4.1 Melua ja tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta (YSL 118 §)
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 4.1.1 Laaja | 15 | 1170 |
| 4.1.2 Suppea | 6 | 470 |
4.2 Koeluontoinen toiminta
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 20 | 1560 |
4.3 Poikkeuksellinen tilanne
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 20 | 1560 |
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 5.1 Tarkkailusuunnitelman hyväksyminen tai muuttaminen (YSL 64 §) | 20 | 1560 |
| 5.2 Luvan tai ilmoituspäätöksen raukeaminen (YSL 88 §) | 15 | 1170 |
| 5.3 Määräajan pidentäminen (YSL 91 §) | 30 | 2340 |
| 5.4 Luvan tai ilmoituspäätöksen selventäminen (YSL 92 §) | 78 €/h | |
| 5.5 Lopettamista koskevien määräysten antaminen (YSL 157 §) | 30 | 2340 |
| 5.6 Talousjätevesien käsittelystä poikkeaminen (YSL 157 §) | 15 | 1170 |
| 5.7 Jäteveden johtaminen toisen alueella (YSL 158 §) | 15 | 1170 |
| 5.8 Päätös toiminnan aloittamisesta muutoksenhausta huolimatta, erillinen päätös (YSL 199.2 §) | 78 €/h | |
| 5.9 Poikkeaminen ympäristönsuojelumääräyksistä | 10 | 780 |
| 5.10 Muiden kuin viranomaisen tai haittaa kärsivän asianosaisen vaatimuksesta vireillepannun ilmeisen perusteettoman asian käsittely | 15 | 1170 |
| Toiminta | Maksu (€) |
|---|---|
| 6.1 Vakuusasian käsittely erillisenä | 78 €/h |
| 6.2 Muu asian käsittely | 78 €/h |
7.1 Valvontaohjelman mukaisen säännöllisen valvonnan maksut
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 7.1.1 määräaikaistarkastus laaja | 20 | 1560 |
| 7.1.2 määräaikaistarkastus suppea | 10 | 780 |
| 7.1.3 uusintatarkastus määräaikaistarkastuksella havaittujen puutteiden takia | 78 €/h | |
| 7.1.4 vuosiraportin ja tarkkailutulosten tarkastaminen, laaja | 10 | 780 |
| 7.1.5 vuosiraportin ja tarkkailutulosten tarkastaminen, suppea | 5 | 390 |
| 7.1.6 täydennetyn vuosiraportin tarkastus | 78 €/h | |
| 7.1.7 muistutus vuosiraportin toimittamatta jättämisestä | 40 |
| Toiminta | Maksu (€) |
|---|---|
| 7.2 Tarkastus onnettomuus-, haitta- tai rikkomistilanteessa YSL 169 §) | 78 €/h |
| 7.3 Tarkastus kehotuksen, määräyksen tai keskeytyksen valvomiseksi (YSL 175, 176, 181 §) | 78 €/h |
| 7.4 Muu toimenpide edellä mainitun kehotuksen, määräyksen tai kiellon valvomiseksi | 78 €/h |
8.1 Jätelain mukaisten asioiden käsittely
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 8.1.1 ilmoitus jätteen keräilystä (JL 100 §) | 4 | 310 |
| 8.1.2 muun asian käsittely | 78 €/h |
8.2 Päätös jätteeksi luokittelun päättymisestä
| Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|
| 40 | 3120 |
8.3 Jätelain säännöllinen valvonta
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 8.3.1 määräaikaistarkastus | 7 | 550 |
| 8.3.2 säännöllisen valvonnan muu valvontatoimi | 78 €/h |
8.4 Jätelain muu kuin säännöllinen valvonta
| Toiminta | Maksu (€) |
|---|---|
| 8.4.1 tarkastus JL 75, 125 ja 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi | 78 €/h |
| 8.4.2 muu valvontatoimi JL 75, 125 ja 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi | 78 €/h |
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 9.1 Talousveden ottamisen rajoittaminen (VL 4:2 §) | 78 €/h | |
| 9.2 Ojitusta koskevat asiat (VL 5:5, 5:9 ja 5:14 §) | 78 €/h | |
| 9.3 Poikkeaminen VL 4 luvun 12 §:ssä tarkoitetuista suoja-aluemääräyksistä ympäristöluvan yhteydessä | 20 | 1560 |
| Toiminta | Keskimääräinen käsittelyaika (h) | Maksu (€) |
|---|---|---|
| 10.1 MaastoliikenneL:n 30 §:n lupa kilpailuihin ja harjoituksiin | 30 | 2340 |
| 10.2 MaastoliikenneL:n 30 §:n lupa yksittäisen tapahtuman järjestämiseen | 10 | 780 |
| 10.3 VesiliikenneL:n 106 §:n lupa kilpailuihin ja harjoituksiin | 30 | 2340 |
| 10.4 VesiliikenneL:n 106 §:n lupa yksittäisen tapahtuman järjestämiseen | 10 | 780 |
| Toiminta | Maksu (€) |
|---|---|
| 11.1 Eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta annetun lain mukainen yhteensovittamisesta perittävä maksu | 78 €/h |
| 11.2 Muu kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lakisääteisen tehtävän käsittely | 78 €/h |
Maa-aineslain tarkastus- ja valvontamaksut
Vantaan kaupunginvaltuusto 16.12.2024 § 19 (voimaantulo 1.1.2025).
Maa-ainesten ottamissuunnitelman tarkastamisesta ja ottamistoiminnan valvonnasta sekä muista viranomaistehtävistä luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan maa-aineslain (555/81) 23 §:n sekä rakentamislain (751/2023) 79 §:n nojalla kaupungille tämän taksan mukaan määräytyvän maksun.
Ottamissuunnitelman tarkastamisesta luvan hakijan on suoritettava kaupungille seuraavat maksut:
- Suunnitelmaa kohti 500 euroa ja ottamisalueen pinta-alan mukaan 400 euroa/ha sekä hakemuksessa otettavaksi esitetyn maa-ainesmäärän tilavuuden mukaan 0,012 euroa/m3, kuitenkin vähintään 1500 euroa.
- Maa-aineslain 4a §:n mukaisesta maa-ainesluvan ja ympäristölupahakemuksen yhteiskäsittelystä peritään maa-aineslupahakemuksesta 2.1 kohdan maksu ja ympäristöluvasta 50 % ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisesta maksusta.
Yhteisluvassa ratkaistun ympäristöluvan muuttamista (YSL 89 § ja YSL 90 §), ympäristölupamääräyksen määräajan pidentämistä (YSL 91 §), ympäristöluvan selventämistä (YSL 92 §) koskevista päätöksistä peritään ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen maksu. - Ottamissuunnitelman muutos siltä osin kuin se koskee voimassa olevan ottamisluvan mukaista aluetta ja ylittää aikaisemmassa luvassa otettavaksi myönnetyn maa-ainesmäärän muutosta kohti 500 euroa sekä lisäksi hakemuksessa esitetyn aikaisemman luvan ylittävän maa-ainesmäärän tilavuuden mukaan 0,012 euroa/m3. Kuitenkin vähintään 900 euroa.
Maa-aineslain 16 § 2 mom. mukainen poikkeaminen lupapäätöksessä hyväksytystä ottamissuunnitelmasta tai lupamääräyksistä, poikkeamista kohti 500 euroa. - Laajuudeltaan ja vaikutuksiltaan vähäinen hanke, josta ei tarvitse laatia erillistä ottamissuunnitelmaa 500 euroa.
- Tarkastusmaksua määrättäessä, hakemuksessa esitetyn ottamisalueen pinta-alasta, otetaan 50 hehtaarin ylittävältä osalta huomioon 50 %.
Tarkastusmaksua määrättäessä, hakemuksessa otettavaksi esitetystä maa-ainesten määrästä, otetaan 500 000 m3 ylittävältä osalta huomioon 50 %. - Jos lupahakemus hylätään, peritään tämän taksan mukaisesta maksusta 60 %, kuitenkin vähintään 500 euroa.
- Tarkastusmaksua ei peritä, mikäli luvanhakija peruuttaa lupahakemuksensa ennen kuin lupaviranomainen on ryhtynyt olennaisiin toimenpiteisiin ottamissuunnitelman tarkastamiseksi.
Mikäli lupaviranomainen on ryhtynyt olennaisiin toimenpiteisiin ottamissuunnitelman tarkastamiseksi ja lupahakemus peruutetaan ennen päätöksen antamista, peritään toimenpiteitä vastaava osuus maksusta. - Jos lupa peruutetaan tai lupamääräyksiä muutetaan maa-aineslain 16 §:n 2 kohdan perusteella, lupaviranomainen voi hakemuksen perusteella palauttaa peritystä tarkastusmaksusta ottamatta jäävään maa-ainesmäärän tilavuutta vastaavan osan.
- Jos luvansaaja luopuu maa-ainesten ottamisesta aloittamatta sitä tai muuten luvan voimassa ollessa, tarkastusmaksua ei palauteta.
- Hakijan on suoritettava 2 §:ssä tarkoitettu maksu, kun päätös on annettu. Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa korkolain mukaan.
Ottamistoiminnan valvonnasta luvanhaltijan on suoritettava vuosittain seuraavat maksut:
- Lupapäätöksessä otettavaksi myönnetyn vuotuisen maa-ainesten määrän mukaan 0,02 euroa/m3 ja ottamisalueen pinta-alan mukaan 90 euroa/h, kuitenkin vähintään 300 euroa.
Mikäli lupapäätöksessä otettavaksi myönnetty vuotuinen maa-ainesten ottamismäärä ylittää 50 000 m3, otetaan 50 000 m3 ylittävältä maa-ainesten määrän osalta huomioon 50 % ja 500 000 m³ ylittävän maa-ainesmäärän osalta otetaan huomioon 25 % vuotuista valvontamaksua määrättäessä.
Mikäli lupapäätöksessä ei ole esitetty vuotuisia maa-ainesten ottamismääriä, jaetaan valvontamaksua määrättäessä otettava maa-ainesten kokonaismäärä luvan voimassaoloajan vuosien määrällä ja käytetään näin saatua keskiarvoa vuotuisen valvontamaksun määräämisen perusteena.
Mikäli lupa on voimassa vain osan vuotta, peritään kyseiseltä vuodelta vain sitä vastaava osuus otettavaksi sallitun maa-ainesmäärän mukaisesta vuotuisesta valvontamaksusta. - Maa-aineslain ottamisen valvontamaksu on suoritettava vuosittain maaliskuun loppuun mennessä.
- Luvan voimassaoloaikana luvan haltijalle voidaan myöntää alennettu valvontamaksu, mikäli luvanhaltija ilmoittaa kirjallisesti valvontaviranomaiselle etukäteen viimeistään 15.1. mennessä, ettei maa-aineksia ko. vuonna oteta. Tällöin luvanhaltijalta peritään valvonnasta ainoastaan kohdan 3.1 ottamisalueen pinta-alan mukainen valvontamaksu, kuitenkin vähintään 300 €.
Valvontamaksun alentaminen on mahdollista ainoastaan luvan voimassaoloaikana. - Mikäli luvanhaltija ennen lupa-ajan päättymistä ilmoittaa lopettaneensa kokonaan lupapäätöksessä tarkoitetun maa-ainesten oton ja lupaan liittyvät velvoitteet ovat tulleet täytetyiksi, ei valvontamaksuja ko. vuoden jälkeisiltä vuosilta peritä.
Mikäli lupa peruutetaan maa-aineslain 16 §:n perusteella, ei valvontamaksuja ko. vuoden jälkeisiltä vuosilta peritä edellyttäen, että lupaan liittyvät velvoitteet ovat tulleet täytetyiksi otetulta osalta. Kohdan 3.1 mukaista valvontamaksua peritään niin kauan, kun lupaa koskeva ottamisalue on hyväksytysti lopputarkastettu. - Mikäli maa-ainesten ottamisalueen jälkihoito suoritetaan vaiheittaisesti, voidaan valvontaviranomaisen päätöksellä valvontamaksua alentaa samassa suhteessa kuin alueen jälkihoito on hyväksyttävästi toteutettu. Päätökset valvontamaksun alentamisesta tehdään kerran vuodessa siten, että alennettu maksu huomioidaan seuraavan vuoden alusta lukien.
- Mikäli vuotuinen myönnetty ottamismäärä ylitetään, luvanhaltijan/ottajan on ilmoitettava ylityksestä kirjallisesti valvontaviranomaiselle. Kaupungilla on oikeus periä ylityksen osuus valvontamaksusta heti.
- Mikäli valvonta vaatii erityistoimenpiteitä, voidaan valvontakulut periä toimenpiteistä kaupungille aiheutuneiden kustannusten mukaan:
- valvonnan suorittamiseksi tehty tarkastus 400 euroa
- tarkkailusuunnitelman käsittely ja hyväksyminen 600 euroa
- Mikäli lainvastaisen kotitarveoton johdosta valvontaviranomainen ryhtyy tarkastus-, keskeyttämis- tai muihin toimenpiteisiin, peritään aiheutuneet kulut noudattaen tätä taksaa soveltuvin osin.
Edellä 2 §:ssä mainitun maksun lisäksi peritään asian käsittelystä seuraavat lisämaksut:
- lupaviranomaisen tekemä naapurin tai asianosaisen kuuleminen 55 euroa/kuultava; sekä
- ilmoituskulut, jotka koskevat vireillä olosta tiedottamista ja päätöksestä tiedottamista lehti-ilmoituksella todellisten kulujen mukaan
- Lupa maa-aineslain mukaisen toimenpiteen suorittamiseen ennen luvan lainvoimaiseksi (MAL 21 §) tuloa 500 euroa.
- Vakuuden hyväksyminen, vaihtaminen tai muuttaminen 200 euroa/vakuus.
- Valvontaviranomaisen tai sen määräämän viranhaltijan tekemä ottamisen keskeyttämispäätös (MAL 15 §) 400 euroa
- Valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamisesta (MAL 14 §) 400 euroa
- Uhkasakon tai teettämisuhan asettamispäätös (MAL 14 §) 400 euroa
- Uhkasakon tuomitsemispäätös (uhkasakkoL 10 §) tai teettämisuhan (uhkasakkoL 15 §) täytäntöönpano 400 euroa
- Luvattomasta tai luvanvastaisesta toimenpiteestä tai toimenpiteen suorittajan velvollisuuksien laiminlyönnistä aiheutunut ylimääräinen tarkastus 400 euroa (MAL 14 §)
Jos lupaan perustuva oikeus maa-ainesten ottamiseen on siirretty toiselle ja hakemuksesta luvan haltija vapautetaan lupaan liittyvistä velvoitteista sekä hyväksytään hänen tilalleen toinen, peritään velvoitteista vapautetulta 300 euroa.
Mikäli maa-aineslain 12 §:n mukainen vakuus vaaditaan uudelta luvanhaltijalta, peritään häneltä 5 §:n mukainen maksu.
- Otettavan maa-aineksen tilavuutena pidetään maksuja määrättäessä maa-aineksen luonnonvaraista tilavuutta (kiintokuutiometrimäärää).
- Maksuperusteet ovat yhtäläiset kaikille maa-aineslain mukaan luvanvaraisille maa-aineksille.
- Viranomaisen vireillepanemista tarkastus- tai valvontatehtävistä, jotka johtuvat luvattomasta tai luvanvastaisesta toimenpiteestä taikka siitä, että toimenpiteen suorittaja muutoin on laiminlyönyt velvollisuutensa, voidaan periä erillinen maksu.
Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa korkolain mukaan. - Maksuihin sisältyy kaupungin asiakirjojen lunastuksesta määräämä maksu.
- Taksan mukaisia maksuja määrättäessä otetaan huomioon toimenpiteen laajuus, vaativuus ja viranomaisten käyttämä aika ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Maksua voidaan hankkeen vaativuuden mukaan laskea tai korottaa 20–50 %, mikäli toimenpide olennaisesti poikkeaa keskimääräisestä tasosta.
- Tarkastusmaksu määrätään maksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan. Valvontamaksu määrätään ensimmäisen kerran maksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan ja sen jälkeen sitä tarkistetaan vuosittain kunakin vuonna valvontamaksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan.
- Palautuksen määrä lasketaan maksun määräämishetkellä voimassa olleen taksan mukaan.
Tämä taksa on voimassa 1.1.2025 alkaen.