Digituessa uutena aloittanut Sari: ”Asiakkaat lähtevät hyvin tyytyväisinä”

Artikkeli

Asiasanat

Työ & elinkeinot

Vantaa-infon digituessa on aloittanut kahdeksan uutta digiohjaajaa huhtikuussa 2025. Myyrmäen toimipisteessä työskentelevä vantaalainen Sari Kärkkäinen on yksi heistä. Asiakaspalvelu ja ihmisten kohtaaminen saavat hänet viihtymään työssään.

Sari.

Kuvassa Sari Kärkkäinen.

Uuden oppimista on ollut kaikilla, jotka aloittivat digiohjaajina työskentelyn.

 – Tässähän sitä yhdessä opetellaan asiakkaiden kanssa. Suurin apu tulee kollegoilta. Meillä kaikilla on eri osaamisalueita ja kysymme toisiltamme. Joku tietää jostakin enemmän ja toinen toisesta. Esimieheltäkin voi tarvittaessa kysyä.

Digituessa ratkotaan monenlaisia sähköisen asioinnin ongelmia. Asiakkaat saavat ohjeita aina Kelan ja HSL:n sovellusten toiminnasta Wilman ja Työmarkkinatorin käyttöön. Tämä tekeekin digituen työstä hyvin monipuolisen. Toisinaan Sari työskentelee myös Vernissakadun työllisyyspalveluiden toimipisteellä auttamassa työnhakijoita.

– Pysyn virkeänä, kun on niin paljon kaikkea uutta. Juuri uuden oppiminen on parasta tässä työssä ja se, että koen voivani auttaa asiakkaita. Digitalisoituminen on niin vahvaa tänä päivänä, että asioiden hoitaminen on hankalaa, jos ei ole esimerkiksi verkkopankkitunnuksia.

Sarin työn merkityksellisyys paistaa asiakkaiden kasvoilta.

– Olen huomannut, että kun täällä autan asiakkaita kollegoideni kanssa, niin kyllä asiakkaat hyvin tyytyväisenä lähtevät.

Ihmisten kohtaaminen on tärkeää

Sarin tausta löytyy matkailualalta ja takanaan hänellä oli vuoden verran työttömyyttä, kun hänelle tarjoutui mahdollisuus työskennellä digituessa. Asiakaspalvelutaidot tulevat häneltä luonnostaan, sillä hän oli ennen työttömäksi jäämistään toiminut matkailualan urallaan 1980-luvulta lähtien.

– Koin, että tämä digituen tehtävä sopisi minulle, koska siinä painotettiin asiakaspalvelua, hyviä vuorovaikutustaitoja ja ihmisten kohtaamista. Tykkään työskennellä ihmisten parissa ja minulle ihmisten kohtaaminen on helppoa. Koen myös, että olen helposti lähestyttävä.

– Asiakaskunta on hyvin erilaista kuin matkailun puolella. On enemmän senioreita, ja maahan muuttaneita on myös hyvin paljon.

Hyvä työyhteisö

Sari ei ollut koskaan aikaisemmin työskennellyt Vantaan kaupungilla. Uutena työntekijänä hän koki itsensä tervetulleeksi.

– Oli mukava tulla, kun oli niin lämmin vastaanotto ja kivat työkaverit. Työyhteisömme on hyvin monimuotoinen ja meitä on eri ikäisiä hyvin erilaisilla taustoilla.

Digiohjaajan työssä voi myös halutessaan kehittyä.

– Täällä on hirveän hyvät koulutusmahdollisuudet. Oman osaamisen kehittämiseen on hyvät mahdollisuudet. Toki se on myös itsestä kiinni, että millaisia kursseja haluaa ottaa. Meitä tuetaan paljon. On myös pakollisia kursseja, joita on täytynyt suorittaa.

Työhyvinvointi on Sarille tärkeää ja sen vaalimiseksi hän kertoo harrastavansa vapaa-aikana mökkeilyä, sienestämistä ja marjastamista. Hän harrastaa myös uintia ja vesijuoksua ja viettää aikaansa ystävien ja perheen kanssa.

– Harrastukseni ovat hyvin tärkeitä minulle. Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän kannattaa huolehtia fyysisestä ja henkisestä kunnosta.

Avainsanat

Töissä Vantaalla