”En vaihtaisi mihinkään” – näistä syistä luokanopettaja Karita on viihtynyt samalla työnantajalla yli 25 vuotta
Unelmatyö voi joskus löytyä yllättävän läheltä. Luokanopettaja Karita Kämäri kertoo, miten tie opettajaksi kävi sattuman kautta ja Vantaalta löytyi työpaikka, jossa hän tuntee olevansa kuin kotona.
Leppäkorven koulun luokanopettajana työskentelevä Karita Kämäri näkee työnantajan ja työyhteisön tuen olevan arjen valtava voimavara.
Mikä sinusta tulee isona? Karita Kämäri oli tutun kysymyksen äärellä nuorena, mutta ei löytänyt tähän vastausta. Vähitellen satunnaiset sijaisuudet kouluissa osoittivat, että työ lasten ja nuorten parissa tuntui omalta jutulta.
”Pidin todella paljon työstä lasten ja nuorten parissa. Pieni kannustus lopulta sinetöi päätöksen hakea opiskelemaan alaa”, Kämäri kertoo.
Valmistumisen jälkeen oli aika etsiä ensimmäinen vakituinen työpaikka. Työ löytyikin läheltä.
”Asuin tuolloin Vantaalla, ja kaupungilla oli opettajan paikka vapaana. Aina ei tarvitse lähteä kauas löytääkseen unelmien työpaikan.”
Sama kaupunki on vetänyt Kämäriä puoleensa jo yli 25 vuotta. Nyt hän paljastaa, mikä on saanut hänet viihtymään näin pitkään samalla työnantajalla.
Mentori kulkee uuden opettajan rinnalla
Luokanopettajan arki pitää sisällään aineiden opettamisen lisäksi paljon kehittämistyötä. Kämäri on itse vastannut pitkään aktiivisempiin koulupäiviin kannustavasta Liikkuva koulu -toiminnasta, ja vetää myös hyvinvointitiimiä johtoryhmän jäsenen yhtenä tehtävänä.
”Olemme järjestäneet välitunneille toimintaa, kuten pingispöytiä ja meillä on välituntilainaamo. Vireä Välkkä -toiminta tarjoaa myös oppilaille mahdollisuuden käyttää liikuntasaleja pidemmillä välitunneilla. Lisäksi kuuntelemme herkällä korvalla opettajien toiveita. Meillä on yhteisiä liikuntavuoroja ja muuta tyhy-toimintaa”, Kämäri kertoo.
Päivät täyttyvät useista tehtävistä ja kohtaamisista oppilaiden kanssa, joten arki saattaa ajoittain tuntua hektiseltä. Siksi opettajien työhyvinvointiin panostaminen on koettu tärkeäksi.
Leppäkorven koulun virka-apulaisrehtori Satu Olava pitää tärkeänä, että arjen hektisyydestä huolimatta opettaja tulee kuulluksi ja hän saa rehtoreilta tarvittavan tuen arjen haasteisiin.
”Vantaalla opettajien tukena on koulutetut mentorit, jotka auttavat ja tukevat opettajia arjen asioissa. Mentoritoiminta on saanut opettajilta paljon hyvää palautetta”, Olava kuvailee.
Kämäri kertoo yllättyneensä positiivisesti tuen määrästä ja laadusta. Kehittymistä tukevia koulutusmahdollisuuksia on lukuisia ja esimerkiksi opintovapaaseen suhtaudutaan myönteisesti.
”Olen saanut koulutuksista oppia ja iloa omaan työhön. Koulutuksien tarjonta on todella monipuolinen”, Kämäri kertoo.
Yhteisopettajuus tuo vertaistukea
Kun Kämäriltä kysyy, mikä hänen työssään on parasta, vastausta ei tarvitse miettiä pitkään.
”Tulen joka päivä mielelläni töihin oppilaiden ansiosta. Löydän onnistumisia joka päivä.”
Mahdollisuus räätälöidä työpäivää oppituntien ympärille tuo arkeen joustoa. Kämäri tekee usein Wilma-kirjoituksia ja suunnittelee oppitunteja kotoa käsin.
Leppäkorven koulun rehtorin Päivi Hasarin mukaan Vantaalla johtamisessa pyritään keskustelevaan ja vuorovaikutteiseen johtamiseen. Sellaiseen, että asioita ei anneta valmiina vaan työn tekemistä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä opettajien ja henkilökunnan kanssa.
Yhteisopettajuus, eli useamman opettajan tasa-arvoinen yhteistyö, tuo arkeen vertaistukea. Yhtenä tiiminä toimiminen mahdollistaa sen, että aluksi hölmöiltäkin tuntuvat ideat uskaltaa sanoa ääneen.
”Yhteisopettajuus antaa paljon voimaa ja uusia ideoita työhön. En vaihtaisi tätä työtä mihinkään”, Kämäri toteaa.
”Hakisin edelleen töihin Vantaalle”
Vaikka Kämäri on 25 vuoden aikana vaihtanut työtehtäviä kaupungilla, työyhteisö on aina ollut kuin toinen perhe. Työ on poikinut ystäviä, jotka kulkevat rinnalla työpaikan vaihduttuakin.
”Kun tulin taloon, tunsin olevani heti kotona. Tämä on paikka, jossa viihdyn ja pärjään”, Kämäri sanoo.
Koulut eivät eroa käytännöiltään ja toimintatavoiltaan toisistaan, vaikka Vantaa on kaupunkina suuri. Kaupungilla on käytössä lähikouluperiaate ja valmentava johtamismalli.
”Vantaalla kouluja kehitetään tasapuolisesti ja hyviä käytänteitä jaetaan koulujen kesken. Meillä on vahva lähikouluperiaate. Alueesta riippumatta oppilaalla on yhdenvertaiset mahdollisuudet menestyä. Vantaalla jokainen koulu on hyvä koulu”, Hasari kuvailee.
Uusien opettajien ei Kämärin mukaan tarvitse jännittää hakemista. Kaikista pidetään huolta, hän vakuuttaa.
”Vantaalla on reippaan rouhea meininki. Olen aina ollut kaupungilla töissä, ja minulla ei ole mitään syytä lähteä pois. Hakisin edelleen töihin Vantaalle.”
Artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä Duunitorin kanssa. Artikkelin on kirjoittanut Martina Mutikainen Duunitorilta.