Oppimista eläinten ympäröimänä – eläinavusteinen toiminta tukee oppilaita monin eri tavoin

Artikkeli

Askiston koulu tunnistaa eläinavusteisen toiminnan merkityksen. Koulun ykköset ja kakkoset ovat tänä syksynä viettäneet luokka kerrallaan toimintapäivän läheisellä Gobbackan tallilla. Koulun käytävilläkin on nähty monenlaisia karvakavereita.

Kimo hevonen makaa karsinassaan, oppilas on sen vieressä polvillaan ja silittää hevosta.

Tallivierailulla oppilaat harjoittelevat erilaisilla toimintapisteillä lukutaitoja, monipuolista aistien käyttöä sekä toimimaan yhdessä ja ohjeen mukaan. Tiistaina 21.11. oppilaat pääsivät harjaamaan ja halaamaan hevosia, täyttämään yhdessä heinäsäkkejä, lukemaan hevosille, tunnustelemaan esineitä ja etsimään hevosenkenkiä. 

Oppilaiden mietteitä tallikäynnistä olivat muun muassa: 

  • “Haluan jäädä yöksi.” 
  • “Tuntuu rauhalliselta hevosen vieressä.”  
  • “Mä osaan tän, kun mulla on oma koira!” 
  • “Voidaanko tulla pian uudestaan?” 

Hevosavusteisen toiminnan lisäksi Askistossa hyödynnetään myös muun muassa koira-avusteista opetusta. Muutamalla koulun opettajalla on tähän soveltuva koira, jotka ovat ajoittain mukana koululla. Koiralle, kuten hevosellekin, voi olla kiva esimerkiksi lukea, sillä eläin kuuntelee aidosti eikä arvostele. Koira myös helpottaa aikuisen kanssa kommunikointia, motivoi oppilaita ja parhaimmillaan myös rauhoittaa luokkaa. Lue lisää koulukoiran työstä täällä.

Askiston koulussa on ollut myös päiviä, jolloin oppilaat ovat saaneet ottaa oman lemmikkinsä mukaan kouluun. Koulussa onkin nähty oppilaiden omia kilpikonnia, pupuja, kissoja ja koiria. Lisäksi koulu on hankkimassa akvaariota kaikkien jokapäiväiseksi iloksi. 

Eläinavusteinen opetus vaikuttaa lasten hyvinvointiin monella tasolla 

Askiston koulun laaja-alainen erityisopettaja Laura Kaunisvirta kertoo, että eläinavusteisuuden on todettu sopivan erityisen hyvin erilaisten kognitiivisten toimintojen tukemiseen: näitä ovat sosiaaliset taidot, mielialojen säätely, toiminnanohjaus, kielellinen ilmaisu, oppiminen, muisti ja tarkkaavuus. Laura sanoo myös, että eläinavusteisuuden myötä syntyvät vahvat tuntemukset ja kokemukset edistävät akateemisten taitojen oppimista ja lisäävät osallisuuden sekä yhteisöllisyyden kokemuksia. Oppimisen tukena käytetty eläinavusteinen toiminta auttaa opiskelumotivaation vahvistamisessa sekä sosiaalisten taitojen kehittämisessä. 

Eläinten mukanaolo oppimistilanteissa tuo siis monenlaisia hyötyjä! Laura kertoo, että eläinavusteisuus on vahvasti yhteydessä myös oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. 

- Lasten ja eläinten välille muodostuvat tunnesiteet edistävät tunteiden ilmaisua ja ovat yhteydessä positiivisiin sosioemotionaalisiin, kognitiivisiin, moraalisiin ja fysiologisiin vaikutuksiin. Oppimisen tukena käytetyllä eläinavusteisella on mahdollista myös ehkäistä aggressiivista käyttäytymistä, hän sanoo. 

Hän lisää vielä: 

- Eläinavusteinen toiminta on myös hoivaamista ja huolenpitoa, rentoutumista, luontokokemuksia ja muuta sellaista hiljaista "terapiaa", joka on erinomaista vastapainoa nykyiselle kiireiselle elämänmenolle! Eläimen läsnäolo itsessään vähentää kehon stressivasteita, joten tietoisuuden suuntaamista ja rauhoittumisen keinoja on helpompi harjoitella. Tietoinen läsnäolo vaikuttaa myös tunteiden tunnistamiseen sekä säätelyyn.  

Mielen tyyntyminen vaikuttaa myös kehoon. Kun ihminen on turvalliseksi koetun eläimen lähellä, hänen kehonsa stressireaktiot alenevat: verenpaine laskee, sydämensyke hidastuu, hengitys rauhoittuu, lihakset rentoutuvat ja stressireaktion seurauksena kohoava ihon sähkönjohtavuus laantuu.

Kommunikointi eläinten kanssa on nonverbaalista kehonkieltä, joten yhteistä puhuttua kieltä ei tarvita yhteyden saavuttamiseksi. Eläinten kautta oppilaat voivatkin oppia ymmärtämään erilaisuutta paremmin. Laura kertoo Simba-koirasta, joka on työskennellyt Askiston koululla: 

- Koulussamme oli monta viikkoa koulukoirana kolmijalkainen Simba-koira. Simba näyttää erilaiselta kuin suurin osa muista lajitovereista, mutta elää silti täysipainoista ja onnellista elämää. Tämän näkeminen ja kokeminen tarjosi myös osalle oppilaista ainutlaatuisen mahdollisuuden samaistumiskokemukseen. 

Huoltajatkin ovat huomanneet eläinavusteisuuden merkityksen ja antaneet erittäin kannustavaa ja kiitollista palautetta koululle. Eläinavusteisuus antaa myös mahdollisuuden tutustua eläimiin, vaikka muutoin elämässä ei vastaavaa pääsisi kokemaan.