Ratikkakaupunkia rakentamassa
Vantaan kaupunginvaltuusto päätti viime keväänä, että Vantaalle rakennetaan ensimmäinen raitiotielinja. Reilun 19 kilometrin pituinen ratikkareitti kulkee lentoaseman ja Aviapoliksen kautta Tikkurilaan, sieltä Hakunilaan ja Helsingin Mellunmäkeen saakka.
Ratikka on paitsi liikenneväline, myös keino kehittää ratikkaa ympäröivää kaupunkia, sillä se yhdistää reitin varren alueita toisiinsa helminauhamaisesti. Raiteiden tiedetään houkuttelevan uutta rakentamista, asukkaita ja työpaikkoja. Tästä on useita esimerkkejä Suomesta ja Euroopasta. Ratikan reitin varresta odotetaankin Vantaan merkittävintä kasvusuuntaa, jossa asukasmäärä voisi yli kaksinkertaistua, ja työpaikkamäärä kasvaa nykyisestä noin 60 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Jo nyt on käynnissä useita kaavoitus- ja kaupunkikehityshankkeita, jotka sijaitsevat ratikan varrella. Hakunilan keskusta laajenee vanhan bussivarikon alueelle, jonne kaavoitetaan uusi asuinalue. Tikkurilassa Jokiniemeen kohoaa osaamiskampuksen alue sekä jokirantaan on suunnitteilla Väritehtaan alue aivan ratikan reitin varrelle. Aviapolikseen suunnitellaan useita uusia asuinalueita palveluineen. Ne kaikki ovat ratikalla saavutettavissa, kuten Muuran ja Annefredin alueet, Aviapoliksen keskusta, lukio ja uusi Ilmailumuseo.
Ratikan reitti mukailee Vantaan suosituinta runkobussilinjaa 570, ja se toteutetaan olemassa olevaan katuverkkoon. Ratikkahankkeessa ei rakenneta vain kiskoja, vaan uudistetaan koko katuympäristöä seinästä seinään periaatteella: autokaistoista kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiin, katuvihreään, pyöräpysäköintiin ja valaistukseen saakka. Arjen asiointimatkat lyhenevät ja pysäkkien ympäristöön syntyy hyvin saavutettavia lähipalveluja.
Ratikan rakentamispäätös oli ehdollinen, ja hanke odottaa vielä valtion rahoitusosuuden varmistumista ennen kuin rakentaminen voi alkaa. Ratikka toteutetaan Vantaalla allianssimallilla, joka on havaittu hyväksi toteutustavaksi myös muissa pikaraitiotiehankkeissa Suomessa, kuten Tampereella ja Raide-Jokerissa.