Vantaa-info on auttanut vantaalaisia jo 10 vuotta

Uutinen

Vantaa-info auttaa vantaalaisia monissa asioissa. Vantaalaiset saavat neuvoja kaupungin palveluista ja tukea asioinnissa monessa eri kanavassa. Työntekijöille parasta työssä ovat asiakkaat.

Vantaa-infon työntekijä opastaa asiakasta pöydän ääressä

Kymmenen vuotta sitten Vantaan yhteispalvelupiste sai uuden nimen: Vantaa-info. Silloin Tikkurilan Dixissä juhlittiin uutta asiointipistettä. Asiointipiste on paikka, missä kuntalainen voi hoitaa asioita, jotka liittyvät kuntaan. 

Kaupunki kehitti asiakaspalvelua edelleen. Pian kaupungin puhelinvaihde yhdistyi Vantaa-infoon. Vantaa-infon tavoite on, että vantaalaiset saavat helposti tietoa kaupungin asioista. Vantaa-infosta saa tietoa tavalla, joka sopii asiakkaalle parhaiten.

Digitalisaatio näkyy myös Vantaa-infossa 

Vantaa-info auttaa tiedonhaussa ja neuvoo asiakkaita monilla tavoilla. Vantaa-infon työntekijät palvelevat noin 150 000 vantaalaista joka vuosi. Asiakkaat saavat palvelua puhelimessa, kolmessa asiointipisteessä, chatissa ja sähköpostissa. 

Vantaa-info auttaa asiakkaita kysymyksissä, jotka liittyvät kaupungin palveluihin. Vantaa-info auttaa myös eräiden muiden julkisten palvelujen käytössä. Vantaa-info tukee, kun asiakas hakeutuu palveluihin.

Vuosien aikana palvelun muodot ovat muuttuneet. Työhön on vaikuttanut esimerkiksi digitalisaatio. Ennen palvelusta sai paperisia lomakkeita ja esitteitä. Nykyään monet palvelut ja lomakkeet ovat sähköisiä. Ne saa internetistä tietokoneiden tai kännyköiden näytöille. 

Vantaa-info antaa paljon digitukea eli tukea sähköisessä asioinnissa. Vantaa-info tukee mielellään asiakkaita palvelujen itsenäisessä käytössä. Neuvoa asiointiin voi kysyä myös puhelimella tai chatissa.

Muutakin kuin HSL

Monet hoitavat Vantaa-infossa asioita, jotka liittyvät HSL:n matkalippuihin. HSL on kuitenkin vain osa Vantaa-infon palveluita. 

Asiakkaat kysyvät palvelusihteeri Sofialta monia asioita. Sofia on yksi Vantaa-infon 20:stä työntekijästä. Suurin osa heistä palvelee kaikissa Vantaa-infon kanavissa. 

Asiakkaita neuvotaan erityisesti puhelimessa. 

– Hetkinen, yhdistän, on tuttu lause puhelimessa.

Sofia kertoo esimerkkejä asioista, joista asiakkaat soittavat Vantaa-infoon päivän aikana:

– Autamme varhaiskasvatukseen ja kouluihin ilmoittautumisessa. 

Autamme pysäköinninvalvonnan ja hyvinvointialueen asioissa. Vastaamme kysymyksiin laskujen maksamisesta.

Asiakkaat hoitavat asiointipisteissä hieman erilaisia asioita. Sofian mukaan asiointi koskee usein HSL:ta, mutta pisteisiin tullaan monista eri syistä.

– Annamme paljon digitukea. 

Se on luontevaa, koska voimme olla asiakkaan kanssa saman ruudun ääressä.

– Työllisyyspalvelut siirtyivät kaupungin vastuulle. 

Viime aikoina olemme vastanneet kysymyksiin, jotka koskevat niitä. Kiire voi kestää vain päivän. Jos on myrsky, kaatuneiden puiden takia tulee puheluita, Sofia kertoo.

 

Älä epäröi, ota yhteyttä!

Vantaa-info kehottaa: 

ota rohkeasti yhteyttä asioissa, jotka liittyvät kaupungin palveluihin. 

Sofia kertoo, että Vantaa-infon työntekijät jakavat toisilleen tietoa. Työntekijät auttavat toisiaan, jotta ratkaisut löytyvät. He yrittävät löytää ratkaisun vaikeimpiinkin kysymyksiin.

Vantaa-info palvelee keväällä 2025

Puhelin

09 83911

Ma–ke, pe klo 8–15.30, to klo 12–16.30.

Torstaina klo 8–12 voit jättää soittopyynnön, johon vastataan samana päivänä. 

Chat

ma–ke, pe klo 9–15, to klo 12–15 

Asiointipisteissä

Myyrmäen ja Tikkurilan Vantaa-info:

ma–ke klo 8.45-16.30

to klo 12.00-17.00

pe klo 7.45-15.30

Korson Vantaa-info:

ma–ke klo 8.45–16.30

to klo 12.00–17.00

pe suljettu

ma – maanantai

ti – tiistai

ke – keskiviikko

to – torstai

pe – perjantai

 

Sähköposti

vantaa-info@vantaa.fi

Avainsanat

Selkosuomi