Vantaan ratikan kaavarunkoluonnos: Asukkaat kommentoivat ratikan reittiä

Uutinen

Kaavarunkoluonnoksen mielipiteissä korostuivat liikenteelliset kysymykset ja toiveet vaihtelivat alueittain. Kaavarunkoluonnoksen vuorovaikutusraportit julkaistaan osana kaavarunkoehdotusta, joka etenee päätöksentekoon alkuvuodesta 2023.

Havainnekuva Vantaan ratikasta Fazerintiellä Fazerin ratikkapysäkillä.

Havainnekuva Vantaan ratikasta Fazerin ratikkapysäkillä Fazerintiellä. Kuva: WSP.

Tulevaisuuden ratikkakaupungin visiota hahmotteleva Vantaan ratikan kaavarunkoluonnoksen vuorovaikutuksesta on raportti tekeillä. Mielipiteitä luonnoksesta saatiin 102 kappaletta ja mielipiteen jätti 44 henkilöä. Mielipiteissä korostuivat liikenteelliset kysymykset. Lisäksi kaupunkikuvallisia ja maisemallisia asioita kommentoitiin. Mielipiteissä toivottiin luontoalueiden ja viheralueiden säilyttämistä. Suurin osa mielipiteistä koski ratikkaa liikennevälineenä, erityisesti sen reittiä, pysäkkejä sekä kävely- ja pyöräily-yhteyksien parantamista. Ratikan toteuttaminen Vantaalle herätti mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Ratikan kaavarungon alue on ratikan pysäkeistä noin 800 metrin säteellä muodostuva vyöhyke. Ratikan kaavarunkoluonnoksessa on arvioitu, että asukasmäärä voisi kasvaa yli 60 000 ja työpaikkakasvua olisi noin 30 000 vuoteen 2050 mennessä.

-Vastausten perusteella näyttäisi siltä, että kaavarunkoluonnokseen oltiin suurelta osin tyytyväisiä. Kaavarungon mitoitukseen ei tullut mielipiteitä, mikä hieman yllätti. Mielipiteissä ratikan nähtiin tuovan oman asuinalueen entistä paremmin saavutettavammaksi. Suuralueittain toiveet vaihtelivat, kertoo yleiskaava-arkkitehti Mika Ahonen.

Alueellisia toiveita ratikan varrella

Aviapolikseen kohdistuvissa mielipiteissä toivottiin pyöräilyreittejä Kehä III:n yli, Tammistoon kaivattiin kaupunkikuvallista kehittämistä ja lisäksi toivottiin Krakanojan ylitystä.

Tikkurilan alueella ehdotettiin ratikan reittimuutosta siten, että reitti kulkisi pohjoisemmasta kuin jo reitiksi päätetty Tikkurilan tunneli.

Hakunilan suuralueella oltiin tyytyväisiä Hakunilan virkistysalueisiin ja osin oli huolia vehreyden säilymistä kohtaan.

-Mielipiteet otetaan huomioon ja niihin vastataan kaavarunkoehdotuksen yhteydessä. Kävely- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan ratikan reitillä. Hakunilassa virkistysalueet säilyvät lähes ennallaan, joten Hakunilassa ei tarvitse olla huolissaan, Ahonen summaa.

Kaavarunkoehdotus alkuvuodesta 2023 päätöksentekoon

Kaavarunkoluonnosta työstetään parhaillaan ehdotukseksi palautteen pohjalta. Asukkaat saivat kommentoida luonnosta kesäkuun ajan, minkä lisäksi järjestettiin asukastilaisuuksia alueittain ratikan reitillä. Alueellisiin tilaisuuksiin osallistui yhteensä noin 400-500 ihmistä.



Lisäksi parhaillaan ollaan laatimassa ratikan kaavarungon vaikutusten arviointia, josta jo liikenteelliset vaikutukset -raportti on julkaistu. Luonnoksesta saadun palautteen ja luonnoksen pohjalta laadittujen vaikutusten arviointien pohjalta viimeistellään luonnos ehdotukseksi syksyllä 2022.



Kaavarunkoluonnoksen vuorovaikutusraportit julkaistaan osana kaavarunkoehdotusta. Valtuustoon kaavarunkoehdotus on tarkoitus tulla hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2023.

Lisätietoja

Mika Ahonen

Yleiskaava-arkkitehti
050 302 9244 mika.ahonen@vantaa.fi

Avainsanat

RatikkaOsallistu ja vaikutaKaupunkikehitys