Vantaan työvoimapalvelut ja kansainvälisten asiakkaiden palvelut ovat käynnistyneet vilkkaasti

Uutinen

Vantaan kaupunki on järjestänyt tämän vuoden alusta
vantaalaisten työvoimapalvelut.

kansainväliselle asiakkaalle tehdään suunnitelma

Palvelut on tarkoitettu Vantaan työnhakijoille ja työnantajille. Tavoite on, että työnhakija löytää työtä ja, että yritykset löytävät työntekijöitä. 

Palveluja on käytetty paljon. Tikkurilan neuvonnassa on ollut ruuhkaa. Myös puhelinpalvelua ja sähköpostia on käytetty paljon.

 

Palvelu monilla kielillä saa kiitosta

Neuvontapalvelun järjestää Vantaan kaupungin yksikkö, jonka nimi on työllisyyden ja kansainvälisten asiakkaiden palvelu. Asiakkaat ovat käyttäneet palvelua niin paljon, että se yllätti kaupungin. Asiakkaat ovat halunneet tehostaa omaa työnhakua. He ovat myös tarkistaneet omaa tilannettaan työnhaussa.

Vastaava palveluasiantuntija Sara Liski sanoo:

– Ruuhkien vuoksi neuvomme, että asiakkaat asioivat Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa. Siellä asiakas saa nopeasti yhteyden omaan työllisyysasiantuntijaan. Siellä omia työllisyysasioita voi hoitaa monipuolisesti. Kehitämme palveluja koko ajan. Etsimme keinoja, joilla ruuhkat vähenevät.

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Vantaan monikielisen neuvonnan palveluun, koska he saavat palvelua monilla kielillä. Palvelun työntekijät osaavat monia kieliä. Siksi asiakkaat voivat asioida omalla äidinkielellään. Monikielinen neuvonta toimii samoissa tiloissa kuin työllisyyspalvelut Tikkurilan Vernissakadulla.

Palveluesihenkilö Aadan Ibrahim kertoo:

– Monikielisessä neuvonnassa kotoutumisen asiantuntijat neuvovat ja ohjaavat asiakkaita. He neuvovat esimerkiksi digiasioinnissa ja siinä, miten lomakkeita täytetään. 

He neuvovat, mitä viranomaisten päätökset tarkoittavat. He neuvovat, miten viranomaisten päätösten teko etenee. He neuvovat myös asioissa, jotka liittyvät työhön ja koulutukseen.

Uusia päätöksiä palkkatuesta ei tällä hetkellä tehdä. Se on aiheuttanut tyytymättömyyttä. Palkkatuen rahat on sidottu siihen, kuinka paljon palkkatukea on käytetty aiempina vuosina.

Palveluesihenkilö Mari Leinonen kertoo:

– Selvitämme parhaillaan, mikä on palkkatuen rahojen tilanne. Palkkatuki jatkuu normaalisti, jos se on myönnetty aiemmin.

Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin

Vantaan kaupunki toimii nopeasti. Kaupunki kehittää palveluja, kun se havaitsee uusia tarpeita. Tavoite on, että kaupungin palvelut vastaavat yhä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Työllisyyspalvelujen rooli vakiintuu kaupungin palvelujen joukossa. Työllisyyspalvelut tekee yhä enemmän yhteistyötä kaupungin muiden palveluiden kanssa. Se auttaa asiakkaita löytämään työtä. 
Myös yritysten ja työnantajien osuus on tärkeä, jotta työllisyys paranee Vantaalla.

Asiakkuuspäällikkö Sanna-Mari Levijoki sanoo:

– Toivomme, että työnantajat ovat meihin yhteydessä rohkeasti. Olemme myös itse yhteydessä alueen työnantajiin.

Avainsanat

Selkosuomi