Vantaan uudet kotoutumisen palvelut tutuiksi!
Vantaan kotoutumisen palvelut on uusi kokonaisuus, joka edistää maahanmuuttajien kotoutumista, itsenäistä elämää ja tukee heitä matkalla kohti työelämää.
Kuvassa työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluiden sekä monikielisen neuvonnan tiimiä. Vasemmalla kotoutumispalveluiden asiakkuuspäällikkö Pekko Kohonen. Takarivissä neljäntenä vasemmalta monikielisen neuvonnan palveluesihenkilö Aadan Ibrahim sekä edessä keskellä työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluiden palveluesihenkilö Jaana Leinonen.
Uuden kotoutumislain myötä kotoutumisen kokonaisvastuu siirtyi kunnille vuodesta 2025 alkaen. Laki lyhensi maahan muuttaneiden kotoutumisaikaa kahteen vuoteen. Kunta järjestää lakisääteiset kotoutumisen palvelut, jotka tarjoavat:
- palveluita työvoiman ulkopuolisille kotoutujille
- monikielistä neuvontaa ja
- kansainvälisten asiakkaiden alkukartoituksia.
Palveluiden yhteisenä tavoitteena on edistää kaikkien kotoutujien hyvää arkea ja työllistymistä.
Työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalvelut palvelee uutta kohderyhmää
Vantaan työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalvelut on tarjolla kaupunkilaisille, jotka eivät hae tai voi tehdä töitä. Ihminen voi olla työvoiman ulkopuolella monesta syystä, esimerkiksi perhevapaan, eläkkeen, omaishoitajuuden, sairauden tai vamman takia. Aiemmin kotoutumispalvelut oli suunnattu vain Suomeen vähän aikaa sitten muuttaneille työnhakijoille. Toimintatavan muutos on siis suuri.
Kenelle työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalvelut on tarkoitettu?
Työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluiden asiakas on maahan muuttanut, jonka
- kotikunta on Vantaa
- työnhaku ei ole voimassa
- oleskelulupa on voimassa tai jonka jatko-oleskelulupa on vireillä todistettavasti
Työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluiden asiakas on täysi-ikäinen, paitsi jos kyseessä on alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tullut lapsi tai nuori. Hän voi olla kotoutumisajalla tai sen ylittänyt. Asiakkaalla voi myös olla Suomen kansalaisuus.
Työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluihin ohjaudutaan osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin kautta. Arviointi on tapaaminen asiantuntijan kanssa. Tapaamisessa kartoitetaan, millaista tukea ja palveluita asiakas tarvitsee, jotta hän kotoutuu ja voi työllistyä. Tapaamisessa saa henkilökohtaista ohjausta sopiviin palveluihin. Myös hänen perheensä tuen tarve otetaan huomioon. Lisäksi asiakkaalle voidaan tarvittaessa laatia kotoutumissuunnitelma.
Ota yhteyttä työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluihin:
- Ilmoittaudu työvoiman ulkopuolisten kotoutujien osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointiin.
- Soita: 09 839 50920 (ma-pe 10–14)
- Lähetä sähköpostia: kotoutuminen@vantaa.fi
Lue lisää työvoiman ulkopuolisten kotoutumispalveluista
Vantaan monikielinen neuvonta on kaikille kuntalaisille
Monikielinen neuvonta tarjoaa kotoutumista tukevaa neuvontaa kaikille vantaalaisille. Asiantuntijat auttavat ja ohjaavat kaupungin, järjestöjen ja eri viranomaisten palveluissa. Neuvontaan voi tulla matalalla kynnyksellä ilman ajanvarausta. Monikielisestä neuvonnasta saa apua esimerkiksi digiasiointiin, vapaa-ajan mahdollisuuksiin, työnhakuun, opintoihin, viranomaisasioihin sekä maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä.
Vantaan monikielinen neuvonta palvelee:
- Tikkurilassa (Vernissakatu 1, 4. kerros)
- Myyrmäen Vantaa-infoissa (Paalutori 3, Vantaa)
- International House Helsingissä (Lintulahdenkuja 2 D, 2. kerros, Helsinki)
- Puhelimella: 09 839 50930 (ma–to 9–15.30 ja pe 10–15.30)
- Sähköpostilla: monikielinen.neuvonta@vantaa.fi
Huomioithan, että palvelun kielivalikoima vaihtelee päivän ja asiointipisteen mukaan.
Ajantasaiset palveluajat, palvelukielet ja yhteystiedot löydät monikielisen neuvonnan verkkosivuilta
Kansainvälisten asiakkaiden alkukartoitukset työnhakijoille
Kansainvälisten asiakkaiden alkukartoitukseen ohjautuvat asiakkaat ovat työnhakijoita. Vantaan työllisyyspalveluiden asiantuntijat ohjaavat alkukartoitukseen ne asiakkaat, jotka tarvitsevat tulkkausta viranomaisasiointiin tai joiden kotoutumisaika on voimassa.
Kansainvälisten asiakkaiden alkukartoituksessa:
- Selvitetään asiakkaan työttömyysturvaa eli tilanteen mukaan annetaan lausunto tai tehdään asiakkaalle selvityspyyntö.
- Laaditaan asiakkaan kanssa kotoutumissuunnitelma tai työllistymissuunnitelma.
- Ohjataan asiakas tarvittaessa kielitestiin.
- Asetetaan työnhakuvelvoite.
- Siirretään asiakas hänelle parhaiten sopivaan työllisyyden ja kotoutumisen palveluun.
Kaikki voivat ilmoittautuvat työttömäksi työnhakijaksi ilman ajanvarausta Vantaan työllisyyspalveluiden neuvonnassa:
Osoite: Vernissakatu 1, 4. kerros, Tikkurila, Vantaa
Aukioloajat:
ma–to klo 9.00–15.00
pe klo 10.00–15.00
EU-maista Suomeen muuttaneet voivat ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi myös verkossa: työmarkkinatori.fi