Vantaan ratikka: Aviabulevardi ja Turbiinitie
Asemakaavamuutoksella varaudutaan Vantaan ratikkaan osoittamalla riittävä tila ratikan vaatimalle infrastruktuurille ja siihen liittyvälle katuympäristölle Aviabulevardilla ja osoitetaan Turbiinitien katualue. Suunnittelualue sijaitsee Lentokentän ja Veromiehen kaupunginosissa.
Sijainti
Suunnittelualua sijaitsee Aviapoliksen suuralueella, Veromiehen ja Lentokentän kaupunginosissa. Suunnittelualueeseen kuuluu Aviabulevardi ja Turbiinitie vierialueineen, jotka nykyisin sijoittuvat pääasiassa lentokenttäalueeksi (LL) ja katualueeksi kaavoitetuille alueille. Suunnittelualueeseen kuuluu myös vähäiseltä osin joitakin viereisiä korttelialueita.
Alue rajautuu pohjoisessa Ilmakehään, etelässä Tikkurilantiehen ja idässä osin vielä rakentumattomiin toimistorakennusten ja yleisten rakennusten korttelialueisiin sekä metsäiseen alueeseen. Suunnittelualueen länsipuolella on pääasiassa lentokenttäalueen toimintoja mm. pysäköintialueineen sekä toimisto- ja varastorakennuksineen. Suunnittelualueen ulkopuolelle, Aviabulevardin ja Turbiinitien väliselle alueelle, jää mm. Aviapoliksen juna-aseman eteläinen sisäänkäynti sekä toistaiseksi rakentamattomat metsäiset ja kallioiset alueet. Aseman sisäänkäynnin yhteyteen on kaavoitettu mm. asumista ja keskustatoimintojen korttelialue. Kaavamuutosalueen pinta-ala on noin 6 ha.
Asemakaavamuutos
Kaupungin tavoitteena on varautua asemakaavan muutoksella Vantaan ratikkaan osoittamalla riittävä katutila eri liikennemuotojen vaatimalle tilalle ja siihen liittyvälle katuympäristölle, infrastruktuurille sekä kadun rakenteille Aviabulevardilla ja Turbiinitiellä, muuttamalla lentokenttäaluetta ja korttelialueiden reunoja katualueeksi. Kaavassa tarkastellaan kiinteistöjen rajauksia suhteessa ratikan suunnitelmiin ja katualueiden tilantarpeisiin.
Vantaan ratikka on pikaraitiotieyhteys Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Raideyhteydellä lisätään kestävää ja esteetöntä liikkumista, mahdollistetaan kaupungin kasvaminen kestävästi joukkoliikenteen varrelle sekä edistetään alueellista hyvinvointia ja vetovoimaa. Vantaan ratikasta tulee merkittävä osa seudullista raitiotieverkostoa ja hanke on osa maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2023 -suunnitelmaa sekä valtion ja Helsingin seudun kuntien välistä MAL-sopimusta. Vantaan ratikan yleissuunnitelma valmistui vuonna 2019. Yleissuunnitelmaan pohjautuvassa jatkosuunnitteluvaiheessa Vantaan ratikan reitille laaditaan sen rakentamisen mahdollistavat katu- ja puistosuunnitelmat sekä asemakaavat. Nyt laadittavat asemakaavat ja asemakaavan muutokset perustuvat katusuunnitelmiin.
Vantaan ratikan asemakaavoitus on Vantaan asemakaavoituksen vuoden 2025 työohjelmassa. Kaavan yhteydessä voidaan tarvittaessa laatia maankäyttösopimuksia.
Osallistaminen ja vuorovaikutus
Ratikan asemakaavojen osallistumis- ja arviointisuunnitelma (tarkastelualue 062800) on julkaistu 23.11.2020 ja päivitetty 17.9.2021.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
Asemakaavan valmisteluvaiheen vuorovaikutusmateriaali on julkaistu 2.3.2023 ja siitä on voinut antaa mielipiteitä 24.3.2023 mennessä. Vuorovaikutusmateriaalin julkaisemisesta on ilmoitettu alueellisissa lehdissä ja sosiaalisen median kanavilla. Kaava-alueeseen kuuluvien kiinteistöjen maanomistajia on tiedotettu erikseen kiinteistöllä tapahtuvista muutoksista.
Kaavan 002576 vuorovaikutusmateriaali on ollut nähtävillä ja kommentoitavana kaavanumerolla 002462. Vuorovaikutusmateriaalin julkaisun jälkeen kaava-alue on päätetty jakaa kahteen osaan, kaavat nro 002462 ja 002576, vuorovaikutusmateriaalista saatuihin mielipiteisiin viitaten.
Vantaan ratikka
Vantaan ratikka on pikaraitiotieyhteys, jota suunnitellaan Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Raideyhteydellä on tarkoitus lisätä kestävää ja esteetöntä liikkumista, mahdollistaa kaupungin kasvaminen kestävästi joukkoliikenteen varrelle sekä edistää alueellista hyvinvointia ja vetovoimaa. Vantaan ratikasta tulisi toteutuessaan merkittävä osa seudullista raitiotieverkostoa.
Vantaan ratikan yleissuunnitelma valmistui vuonna 2019. Yleissuunnitelmaan pohjautuvassa jatkosuunnitteluvaiheessa Vantaan ratikan reitille laaditaan sen rakentamisen mahdollistavat katu- ja puistosuunnitelmat sekä asemakaavat. Nyt laadittavat asemakaavat ja asemakaavamuutokset perustuvat katusuunnitelmiin.
Vantaan kaupunginvaltuusto teki päätöksen ratikan toteuttamisesta kokouksessaan 22.5.2023 (5 §).
Ratikkaan liittyviä selvityksiä ja aineistoja, kuten luontoselvitys, meluselvitys, tärinä- ja runkomeluselvitys, löytyy ratikan verkkosivuilta kohdasta Selvityksiä ja aineistoja. Jo julkaistut katu- ja puistosuunnitelmat löytyvät kohdasta Ratikan katu- ja puistosuunnitelmaluonnokset. Siirry ratikan sivuille.
Päätöskäsittely
Asemakaavan muutosehdotus oli nähtävillä 21.6-31.8.2023.
Kaupunkiympäristölautakunta 6.6.2023.
Asemakaavatyö on tullut vireille Vantaan ratikan osallistumis- ja arviointisuunnitelmalla (tarkastelualue 062800) 23.11.2020 (päivitetty 17.9.2021) ja se sai kaavanumerokseen ja nimekseen 002576 Vantaan ratikka: Aviabulevardi ja Tietotie. Kaavatyö nro 002576 on ollut nähtävillä 21.6-31.8.2023 välisenä aikana. Kaava-alue sekä kaavan nimi on muutettu vuoden 2023 nähtävillä olon jälkeen. Kaava-alueesta irrotettiin Tietotien osuus omaksi kaavatyökseen ”002644 Vantaan ratikka: Tietotie” Tietotietä koskevien toistaiseksi avoinna olevien suunnitelmaratkaisujen vuoksi. Kaavatyön nro 002576 nimi muutettiin Vantaan ratikka: Aviabulevardi ja Turbiinitie.