Veromiehessä Muuran alueelle asumista ja työpaikkarakennuksia
Muuran alueelle suunnitellaan koteja noin 5 400 asukkaalle ja työpaikkoja reilulle 2400 henkilölle. Kaava mahdollistaa koulun, puistojen, urheilukentän ja kahden päiväkodin rakentamisen sekä sujuvat jalankulku- ja pyöräily-yhteydet.

Sijainti
Kaavamuutosalue sijaitsee Veromiehen kaupunginosassa. Suunnittelualue koostuu nykyisellään pääosin teollisuus- ja varastorakentamista sekä koilliskulmassa säilyneestä Plootukallion metsäalueesta. Alue rajautuu pohjoisessa Tikkurilantiehen, idässä Lentoasemantiehen ja etelässä Virkatiehen. Lännessä aluetta rajaa Pakkalantien itäpuoliset teollisuus- ja varastorakennusten tontit. Aviapolis-asema sijaitsee suunnittelualueen pohjoispuolella noin 200 m etäisyydellä. Alueen pinta-ala on noin 52 ha.
Muuran kaupunkikylät
Muurasta rakentuu kaavaluonnoksen myötä tunnistettava ja viihtyisä, yhteisöllisistä kaupunkikylistä koostuva uusi asuinalue, johon toimintojen sekoittuneisuutta tuovat alueen reunoille sijoittuva monipuolinen toimitilarakentaminen ja yleisömagneetti, julkiset palvelut (koulu ja päiväkodit) sekä Muuran keskustan kaupalliset palvelut.
Suunnittelun päätavoitteina on ollut muodostaa Muuraan yhteisöllisyyttä tukevaa kaupunkirakennetta, kaupunkikyliä, joiden kaupunkitila on elämyksellistä, arkkitehtuuri tunnistettavaa, liikkuminen älykästä ja toimitilojen suunnittelussa tähdätään tulevaisuuteen.
Muurassa arkkitehtuuri on leikkisää, värikästä ja kodikasta. Kaupunkikuvaa hallitsevat erityisesti harjakatot sekä värikkäät julkisivut. Asuinkorttelit on ryhmitelty korttelikokonaisuuksiksi, kaupunkikyliksi. Jokaiselle kaupunkikylälle luodaan tunnistettavaa ja omaleimaista identiteettiä kylien oman teeman, vuodenajan avulla. Kylän vuodenaika näkyy rakennusten julkisivuväripaletissa, kasvillisuudessa ja kylän omana katupuuna, kadun kalusteissa ja mm. kylän kohtaamispaikkana toimivien aukioiden toiminnallisuudessa.
Toisensavun ja Virkatien risteykseen sijoittuvasta Muuran keskustasta aukioineen suunnitellaan koko alueen aktiivinen solmukohta, jonne keskittyvät joukkoliikenteen pysäkit, alueen kaupalliset palvelut sekä kahvilat ja ravintolat.
Kaupunkitilasta muodostuu umpikorttelien myötä tiivistä ja kaupunkimaista, mutta vehreyttä saadaan runsaasti kortteleiden taskupuistojen sekä reittien ja aukioiden monipuolisten istutusten avulla.
Elävyyttä kaupunkitilaan tuodaan kivijalkaan sijoittuvien liike-, työ- ja asukkaiden yhteistilojen sekä maantasoasumisen keinoin (asuntojen omat sisäänkäynnit ja etupuutarhat keskiosaan muodostuu erilaisten puistoalueiden kokonaisuus, ns. kyläpuisto, jonka merkittävin osa on metsäisenä säilytettävä Plootukallio.
Muura on kävely-ystävällinen ratikkakaupunki. Ratikan lisäksi myös kaikki muut joukkoliikenteen vaihtoehdot ovat käytettävissä ja suunnittelussa on keskitytty erityisesti kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja sujuviin ja houkutteleviin reitteihin.
Autoliikenne on keskitetty pääosin kokoojakaduille ja muutamille tonttikaduille, jolloin on saatu rauhoitettua kaupunkikylien sisäosat kokonaan kävelylle ja pyöräilylle. Tärkein kävelyn ja pyöräilyn reitti alueella on ns. kaupunkiraitti, joka yhdistää kaikki kylät toisiinsa sekä toimii sujuvana yhteytenä Muuran keskustaan.
Alueen kortteleiden pysäköinti keskitetään pääosin LPA-kortteihin rakennettaviin pysäköintilaitoksiin, mikä mahdollistaa rehevien maanvaraisten sisäpihojen toteuttamisen. Pysäköintitaloista suunnitellaan monikäyttöisiä, reittejä ja kaupunkitilaa elävöittäviä rakennuksia.
Resurssiviisaus ja ekologisuus näkyvät alueelle mm. kävelyn, pyöräilyn sekä joukkoliikenteen suosimisena, resurssiviisaina ratkaisuina rakentamisessa, kasvikattoina sekä puistojen ja katualueiden hulevesien hallinnan toteuttamisena luonnonmukaisin menetelmin.
Kaava lyhyesti
- asumisen osuus 250 950 k-m2
- keskustatoimintojen 22 000 k-m2
- yleisten rakennusten 16 250 k-m2
- toimitilarakennusten 89 000 k-m2
- teollisuus- ja varastorakennusten 42 400 k-m2
- Rakentamisen määrä on yhteensä 421 650 k-m2.
- asuinkerrostalojen tehokkuus on keskimäärin e=2,8, mutta tehokkuus vaihtelee välillä e=1,8-3,6.
- yleisten rakennusten tehokkuus on keskimäärin n. e=0,5 ja
- toimitilarakennusten kortteleissa n. e=2,8.
Asemakaava
Asemakaavan muutoksella varaudutaan muuttamaan nykyiset teollisuus- ja varastorakennusten (T), teollisuus- ja varastorakennusten ja laitosten korttelialueet (T-3) sekä puisto- ja suojaviheralueet asuinkerrostalojen (AK), keskustatoimintojen (C), toimitilarakennusten (KTY), yleisten rakennusten (Y) ja autopaikkojen (LPA) korttelialueiksi, virkistys- ja puistoalueiksi (VP, VL, VU) sekä katuja torialueiksi.
Hanke tiivistää kaupunkirakennetta, mikä on taloudellisuuden kannalta tärkeää. Se on myös joukkoliikenteen runkolinjan ja suunnitteilla olevan Vantaan ratikan linjan varrella sekä hyvin saavutettavissa kehäradan Aviapolis-asemalle. Hanke on kaupungin tavoitteiden mukainen.
Lehtötiedot
Tarkastelualueen rakennuskanta muodostuu, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, pääosin 1970-80 luvulla valmistuneista teollisuus- varasto- ja huoltorakennuksista. Suunnittelualueen, kuten koko Veromiehen kaupunginosankin, kaupunkikuva on rikkonainen ja sekava. Alue on vanhaa teollisen toiminnan ympäristöä, suuria liikenneväyliä, kaupunkimaiseksi muotoutuvaa ympäristöä ja myös lähes koskematonta metsää. Tarkastelualueen pohjoispuolella, Aviapolis-aseman ympäristön useat rakennushankkeet ovat viimevuosian aikana kuitenkin jo muokanneet voimakkaasti em. kaupunkikuvaa teollisuusalueesta kaupunkimaisemmaksi työpaikka-alueeksi.
Päätöskäsittely
Asemakaavamuutosluonnos nähtävillä 14.9-13.10.2022. Siirry kuulutukseen.
Kaupunginhallitus 5.9.2022
Kaupunkiympäristölautakunta 23.8.2022