Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli Aviapoliksen uusia suunnitelmia ja oppimiskampuksen kaavaa

Tiedote

Kaupunkiympäristölautakunta kokoontui kevätkauden viimeiseen kokoukseensa 6.6.2023. Käsittelyssä tuolloin oli muun muassa Aviapoliksen alueen kaavamuutoksia sekä Jokiniemen oppimiskampuksen alueen kaavamuutos.

Aviapoliksen keskusta – kaupunkikeskus kävelymatkan päässä lentoasemalta

Aviapoliksen keskustan asemakaavan muutosluonnoksessa panostetaan miellyttävään kävely-ympäristöön, sillä alue on kävelymatkan päässä Helsinki-Vantaan lentoasemasta. Kaupunkirakenne on toiminnoiltaan sekoittunutta eli kaikki on lähellä: niin asuminen, palvelut, työpaikat kuin puistotkin. Viherrakenne perustuu metsäluontoon ja alueesta tavoitellaan vehreää.

Aviapoliksen keskustassa, mukaan lukien keskustan jo asemakaavoitettu kortteli, voisi asua lähes 3800 asukasta. Aviapoliksen keskusta sijaitsee Veromiehen ja Lentokentän kaupunginosissa Aviapoliksen ja lentokentän juna-asemien ja ratikkapysäkkien vaikutuspiirissä. Suunnittelualueen koko on 39 hehtaaria.

Asuinkorttelit ovat pääosin umpikortteleita. Kaupalliset ja julkiset palvelut sijoittuvat pääasiassa Avia-aukion ympärille, kaavaluonnoksen ulkopuolelle, sekä pääkatujen varsille rakennusten kivijalkoihin. Aviapoliksen lukio ja Ilmailumuseon uusi rakennus sijoittuvat Aviabulevardin itälaidalle. Työpaikkoja voidaan koko suunnittelualueelle rakentaa yhteensä 226 600 kerrosalaneliötä.

Kaupunkikuvan kannalta alueella on oleellista säilyttää suuria ja komeita puita, siirtolohkareita ja avokallioita, sekä istuttaa myös suuriksi kasvavia puita.

Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle kaavamuutoksen asettamista nähtäville, ja jätti asiaan lautakunnan yhteisen pöytäkirjalausuman: Lainvoimaisessa asemakaavoitusvaiheessa Kajavanpuisto tulee rajata siten, että se turvaa nykyistä suunnitelmaa enemmän olemassa olevaa metsää, arvopuita ja kallioalueita.

Muuran kaupunkikylät muodostuvat ratikan reitin varrelle

Muuran alue lentokentän kupeessa muuttuu vaiheittain teollisuusalueesta asuinalueeksi Vantaan ratikan reitin varrelle. Alueen suunnittelussa inspiroidutaan vuodenajoista.

Muuran kaupunkikylät 1 on Muuran alueen ensimmäinen asemakaavan muutos, joka toteuttaa Muuran kaavaluonnoksen tavoitetta tunnistettavasta, viihtyisästä ja yhteisöllisistä kaupunkikylistä koostuvasta uudesta asuinalueesta. Tällä asemakaavalla kaavoitetaan asuinkortteleista ja päiväkodista muodostuva kaupunkikylä aukioineen ja katualueineen, Lentoasemantien varren toimitilakortteli, Muuran keskustan itäpuolen korttelit kaupallisine palveluineen, Muuranaukio sekä Vantaan ratikan katualueet Muurassa.

Muurassa arkkitehtuuri on leikkisää, värikästä ja kodikasta. Kaupunkikuvaa hallitsevat erityisesti harjakatot sekä värikkäät julkisivut. Kylät on teemoitettu vuodenaikojen mukaan, mikä näkyy jokaisessa kylässä muun muassa rakennusten julkisivujen väripaletissa ja kasvillisuudessa. Ensimmäisissä asuinkortteleissa teemana on syksy ja talvi, Muuran keskustassa sydäntalvi.

Koilliskulmaltaan Muuraan sisältyy rakentamaton Plootukallion metsäalue. Osa metsästä säilyy kaupunkikylien keskellä virkistysalueena.

Vantaan tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030 ja Muura on yksi resurssiviisauden mallialueista. Ekologisuus näkyy alueen suunnittelussa muun muassa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosimisena ja energiaa ja materiaaleja säästävinä ratkaisuina rakentamissa.

Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle kaavamuutoksen asettamista nähtäville, ja jätti asiaan lautakunnan yhteisen pöytäkirjalausuman, jossa todettiin muun muassa, että alueen rakentamisen tulee painottua jo rakennetuille alueille ja luontoa säästää mahdollisimman lähellä nykytilaa.

Oppimiskampus Jokiniemeen

Tikkurilan Jokiniemeen, aivan pääradan tuntumaan suunnitellaan tiivistä ja eloisaa kampusympäristöä Vantaan oppimiskampukselle ja sitä tukeville toiminnoille kuten asunnoille, työpaikoille ja erilaisille palveluille.

Oppimiskampus on yksi Vantaan valtuustokauden kärkihankkeista. Se on uniikki ammatillisen koulutuksen superkampus, joka palvelisi niin opiskelijoita, työnhakijoita, työnantajia sekä yrityksiä. Oppimiskampukseen sijoittuvat kaupungin palveluista ainakin Tikkurilan lukion ja Varian toimintoja sekä kasvupalvelut.

Kampusalueesta muodostuu kiinteä osa Tikkurilan keskusta-aluetta sen sijoittuessa pääradan itäpuolelle, Tikkurilan asemakeskuksen Dixin naapuriin. Vaikka kampusalue sijaitsee erinomaisten julkisten kulkuyhteyksien, myös tulevan Vantaan ratikan reitin, varrella, varataan suunnitelmassa tilaa ajoneuvojenkin pysäköinnille pysäköintilaitoksin, liityntäpysäköintipaikkoja sekä runsaasti pyöräpysäköintitilaa.

Alueelle suunnitellaan myös viheralueita ja vehreitä kävelyreittejä, kuten monikäyttöinen virkistysreitti Hiekkaharjusta kampusalueen läpi kohti jokirantaa.

Alueella sijaitsee suojeltu vuonna 1936 rakennettu Villa Grönberg. Muilta osin alue on rakentamaton ja toimii pääasiassa väliaikaisena pysäköintialueena ja sorakenttänä. Suunnittelualueen maanomistus on kaupungilla ja rata-alueiden osalta valtiolla.

Asemakaavaehdotukseen on tehty muutokset kaupunkiympäristölautakunnan 9.5.2023 tekemän palautuspäätöksen mukaisesti. Kahteen kortteliin on lisätty rakennusalat 16-kerroksisille rakennuksille. Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle kaavamuutoksen asettamista nähtäville.

Lisäksi etenivät seuraavat kaavamuutokset

  • Tikkurilantie 129, VeromiesAsuinkerrostalorakentamista, uusi päiväkoti, urheilukenttä ja katuyhteys. Näkyvällä paikalla Tikkurilantien varressa sijaitseva kaavamuutosalue on osa uusiutuvaa Aerolaa.

  • Vihertie 44–46 ja 48, MartinlaaksoMahdollistetaan Vihertien pientaloalueen ja Louhelantien katukuvan kokonaisvaltainen kehitys ja monimuotoisten asuinkorttelien rakentaminen. Asuinalueella sekoittuvat samassa korttelissa sekä pientalo- että kerrostalo asuminen vehreässä ja viihtyisässä ympäristössä.

  • Rosenlund osa 2, Havukoski: Asemakaavalla mahdollistetaan kunnallistekniikan rakentaminen, jotta alueen asukkaat voisivat päästä vesihuollon piiriin. Asemakaavalla osoitetaan maatilarakennusten korttelialue, täydennetään Rosenlundintien vartta erillispientaloilla ja osoitetaan Rosenlundintie katualueeksi.
  • Vantaan ratikalle katuverkolla tilaa tekevät kaavamuutokset Osuustie, Länsimäki etelä sekä Aviabulevardi ja Tietotie. Ratikan kaavojen etenemisestä äänestettiin, kaavat etenivät äänin 13–3. Perussuomalaiset jättivät ratikkakaavoihin eriävän mielipiteen.

Alkavina kaavatöinä lautakunnalle esiteltiin Tikkurilan Väritehtaan alueen 1. asemakaavamuutos sekä Tammistossa Harkkokujalle liiketilaa mahdollistava kaavamuutos.

Raappavuorenrinne 2, Martinlaakso -kaavamuutos jätettiin pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaikki muut kokouksen asiat päätettiin esitysten mukaisesti. Esityslista kokonaisuudessaan: http://paatokset.vantaa.fi

Avainsanat

Päätökset