Otan susta kopin-toimintamalli Simonkylän koulussa
Kohderyhmä
Oppilaat, jotka eivät pysty opiskelemaan koulun luokkarakenteissa, rakennuksessa, sen ympäristössä tai koulun sosiaalisessa verkostossa. Oppilaat, jotka ovat koulupudokasriskissä tai, joille aiemmat tukitoimet eivät ole olleet riittäviä.
Tilanteen taustalla voi olla mm. psyykkinen oireilu, sairaus/hoitojaksot, kiusaaminen/sosiaaliset tarpeet ja sisäilmaoireilu.
Toteutustapa
Oppilaat ohjataan Otan susta kopin-opettajalle, joka toimii yhteyshenkilönä koulun, kodin ja moniammatillisten yhteistyöryhmien kesken.
Opetus toteutetaan oppilaiden tarpeiden mukaan joustavasti esimerkiksi yhdistelemällä etä- ja lähiopetusta sekä luokkakokeiluja. Painoarvo on joustavissa opetusjärjestelyissä, jotta oppilaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys sekä koulunkäynti voidaan turvata mahdollisimman hyvin.
Tärkeää tässä mallissa on jatkuva ja tiivis yhteistyö kodin kanssa. Tiiviin yhteistyön taustalla on ajatus siitä, että oppilas pystyy opiskelemaan, kun hän voi mahdollisimman hyvin. Yhteistyöllä on suuri vaikutus toimintamallin mukaisen toiminnan onnistumisessa ja oppilaan hyvinvoinnin parantamisessa.
Opetus noudattaa Simonkylän koulun opettajien jaksosuunnitelmia, mutta ne muokataan oppilaiden henkilökohtaisia tavoitteita tukeviksi. Tarkoituksena on mahdollistaa kitkaton paluu lähikouluun ja omaan luokkaan. Arviointivastuu on luokan/aineenopettajilla, mutta se toteutetaan yhdessä Otan susta kopin-opettajan kanssa. Näin varmistetaan, että oppilaan oikeusturva arvioinnin suhteen toteutuu monipuolisesti.
Toimintamallin mukainen opetus sisältää paljon kuntouttavaa työotetta, jonka avulla pyritään tukemaan oppilasta katkaisemaan huonot toimintamallit.
Askel kerrallaan
Klikkaamalla kuvaa voit katsoa tarkemmin toimintamallin askeleita
Esimerkki oppilaasta, jolla on sosiaalisten tilanteiden pelko, eikä hän tästä syystä ole pystynyt tulemaan kouluun.
- askel: oppilas vastaa Otan susta kopin- opettajan yhteydenottoon ja he keskustelevat yhdessä tilanteesta
- askel: oppilas harjoittelee koululle (esim. piha) tulemista perheen, koulun ja moniammatillisten antamien tukitoimien tukemana
- askel: oppilas näkee Otan susta kopin- opettajan erillisrakennuksen ovella ja he tutustuvat kahdestaan luokkatilaan, jossa oppilas saa opiskella rauhassa
- askel: oppilas osallistuu opetukseen kahdestaan Otan susta kopin- opettajan kanssa erillisessä luokkatilassa
- askel: oppilas osallistuu opetukseen toisen oppilaan kanssa
- askel: oppilas osallistuu laaja-alaisen erityisopettajan antamaan opetukseen osana pientä ryhmää
- askel: oppilas saa valita mieluisensa opettajan/oppiaineen pääkoululta ja aloittaa asteittaisen integroitumisen oman luokkansa tunteihin
Jatkoaskeleet muokkautuvat oppilaan omien toiveiden ja kyvykkyyden mukaan. Kun askeleet tehdään tuetusti, oppilasta ohjataan parempiin toimintamalleihin ja ylittämään hallitusti omia epävarmuuksiaan. Toimintamallin mukainen tuki on väliaikaista ja sen tavoitteena on tukea oppilasta palaamaan opetukseen omaan lähikouluunsa ilman, että hän on tippunut luokkansa opetuksesta tai kokenut ulkopuolisuutta koulumaailmasta.
Oppilaiden ja huoltajien kommentit
Oppilaat
Minun ei tarvitse etsiä tehtäviä eri paikoista tai kysyä jokaiselta opettajalta erikseen miten aineen voi suorittaa. Saan arviointiin tuntiaktiivisuuden mukaan, koska opettaja kertoo arvioivalle opettajalle siitä.
Minua ei painosteta, vaan toiveitani kuunnellaan. Etenemme portaittain ja keskustelemme uusista tavoitteista. En ole enää yhtä ahdistunut.
Opettaja on hyvä motivoimaan ja antamaan jaksamista oppilaille haastavissa tehtävissä. Kiitos Henna, kun olet auttanut minut yläasteelta pois. Ilman sun tukitoimia ja apuja en olisi pystynyt siihen. Pelottaa jättää sinut vaikka tiedän, että olet silti aina tukenani. Toivon, että sinun opetustyyli ja otan sinusta koppia malli yleistyy. Se auttaa monia nuoria, mukaanlukien minua. Kiitos aivan kaikesta.
Huoltajat
Vanhemmilta on nyt taakka nostettu harteilta, kun olette mahdollistaneet nuorelle osaan oppiaineista joustavan opetuksen ja koordinoinnin, kiitos! Lisäksi opettaja on oppilaiden tukena myös muiden aineiden järjestämisessä omaan oppimissuunnitelmaan. Vanhemmilla ja nuorella on luottavainen ja turvallinen olo, että tästä selvitään. Koppi- ope osaa tosi hyvin tsempata ja juttelette muistakin kuin koulujutuista. Henkinen tuki on ollut todella tärkeää. Myös kotia on kuunneltu paljon.
Todella hyvä toimintamalli, jossa oppilaan tarpeet huomioidaan ja hänelle räätälöidään oma opintosuunnitelma ja lukkari. Yksi vastuuhenkilö koordinoi koko kokonaisuutta.