Teija ja Pekka Isorättyän monikäyttöiset taideteokset tekevät Tikkurilan entisestä asema-aukiosta omaleimaisen

Artikkeli

”Kohtalokas myöhästyminen” on Teija ja Pekka Isorättyän luoma taideteosten sarja, joka sijoittuu Carl Albert Edelfeltin aukiolle Tikkurilan aseman välittömään läheisyyteen. Taideteokset toimivat samalla esimerkiksi sääsuojana, aitana ja puistonpenkkinä.

Havainnekuva Carl Albert Edelfeltin aukiosta kunnostuksen jälkeen.

Havainnekuva aukiosta: Ramboll Finland Oy

Carl Albert Edelfeltin aukio sijaitsee keskeisellä paikalla pääradan varrella Tikkurilan aseman ja Vantaan kaupunginmuseon kupeessa. Tikkurilan asema kuuluu Suomen vilkkaimmin liikennöityihin asemiin.

Kuluneen vuoden ajan on kunnostettu aukion länsiosaa. Myöhemmin kunnostetaan myös aukion itäpuoli ja puistoalue. Parhaillaan työmaalla muurataan Korppi-veistoksen jalustan tiiliverhousta.

Ennen kunnostusta vuonna 2018 teetetyn asukaskyselyn mukaan aukio koettiin turvattomaksi ja epäviihtyisäksi. Ratkaisuna ongelmiin taiteilijat Teija ja Pekka Isorättyä ideoivat kokonaisuuden, jossa taide on osa aukion kunnostuksen yhteydessä uusittavia rakenteita.

Sen lisäksi että teokset toimivat itsenäisinä taideteoksina, ne ovat monikäyttöisiä rakenteita, jotka lisäävät aukion viihtyisyyttä ja käytettävyyttä. Esimerkiksi ensimmäisenä valmistuvan 12 metriä korkean Korppi-veistoksen 30 metrin laajuuteen levittäytyvät siivet suojaavat tulevaisuudessa kaupunkilaisia niin vesisateelta, lumipyryltä kuin auringon paahteelta. Veistos on myös valaistu.

– Kun saimme tämän toimeksiannon, meiltä toivottiin aukion sadekatokseen integroitu taideteos. Käänsimme ajattelutavan toisin päin ja nyt Korppi on veistos, joka toimii sadekatoksena. Veistoksen mittakaava mukailee paikalle alun perin suunnitellun katoksen mittoja, Teija ja Pekka Isorättyä kertovat.

Lisäksi lähivuosina asennetaan paikoilleen noin 200 metriä pitkä taideaita nimeltä ”Aseman kellot” sekä ääniteos nimeltä ”Juna, jolla lähdin, ei voi tuoda minua takaisin”. Taideaita rajaa aukion Tikkurilan junaraiteista ja ääniteos toimii puistonpenkkinä.

Tavoitteena on asentaa teokset paikoilleen vaiheittain vuodesta 2025 alkaen. Teokset tulevat osaksi Vantaan taidemuseo Artsin julkisen taiteen kokoelmaa.

Korppi-veistos on alueen voimahahmo, joka tarjoaa suojaa ohikulkijoille

Isorättyät suunnittelivat alueen voimahahmoksi Korppi-veistoksen, joka luo valaistuna aukiolle sen kaipaaman valopisteen. Valmistuttuaan kauas näkyvä suurikokoinen veistos on alueen maamerkki.

Korppi on valmistettu ruostumattomasta kiillotetusta teräksestä, kuparista ja pronssista. Teoksen jalusta on muurattu 1800-luvun kierrätystiilistä ja Korpin rakenteissa on hyödynnetty vanhoja messinkisiä alakattopeltejä, jotka on purettu Kielotie 13:n toimistorakennuksesta. Jalusta sisältää myös maanalaisen pysäköintitilan poistumisportaikon.

Yksi veistoksen mielenkiintoisista piirteistä on Korpin silmän liikkeet: silmä räpsähtää ja liikkuu sivuttaissuunnassa. Silmän liikkeet eivät noudata tiettyä rytmiä, vaan ne ovat teoksen tarkastelijan kohtaamia yllätyksiä.

– Teoksen luomisvaiheessa meitä on inspiroinut sveitsiläisen kuvanveistäjän Jean Tinguelyn taiteen kurittomuus. On teknisesti erittäin haastavaa luoda julkinen teos, joka on liikkeessä, Teija Isorättyä sanoo.

Hän kertoo, että he olivat jo päättäneet jättää Korpin silmään liittyvän mekaniikan teoksesta pois, mutta muuttivat mielensä viime keväänä.

– Olimme juuri käyneet Tinguelyn museossa ja päätimme lisätä silmään vielä enemmän liikettä. Tinguelyn tapa nähdä taiteessa pikemminkin mahdollisuuksia, kuin vastoinkäymisiä on ollut erittäin vapauttavaa.

Korppi-veistoksen havainnekuva: Ramboll Finland Oy.

Taideteokset kertovat paikan historiasta

Aukiolla sijaitseva Vantaan kaupunginmuseo on alun perin Suomen vanhin tiilinen juna-asema. Sen on suunnitellut vuonna 1862 kuvataitelija Albert Edelfeltin isä Carl Albert Edelfelt.

Lähialueella sijaitsee myös vanha tiilinen Silkkitehdas. Toisaalta aukiolta on Veteraanipuiston läpi suora kulku kohti tiedekeskus Heurekaa.

Teossarjan lähtökohtana on toiminut aika sekä ajan taivuttaminen ja matkustaminen. Näitä lähtökohtia taiteilijat tulkitsevat steampunkista innoituksensa saaneella tyylillä. Steampunk tarkoittaa suuntausta, jossa 1800-luvun höyrykonetyyli yhdistyy erilaisiin tulevaisuusnäkymiin. Carl Albert Edelfeltin aukiolla tyylin hyödyntäminen liittyy paikan historian huomioimiseen.

– Tikkurilan asema-alueen ja Carl Albert Edelfeltin aukion historia on kiinnostava. Steampunk-henkisillä teoksilla olemme halunneet tuoda näkyväksi tätä paikan olemassa olevaa ajan kaarta: 1800-luvun höyrykoneista ja rautatiearkkitehtuurista kohti tulevaisuutta, taiteilija Pekka Isorättyä kertoo.

Aukio tulee olemaan suomalaisen osaamisen mestarinäyte

Carl Albert Edelfeltin aukion taideteoksissa yhdistyvät korkeatasoinen käsityöosaaminen ja insinööritaidot. Teoksissa on muun muassa hyödynnetty useita eri materiaaleja ja tekniikoita, kuten kierrätysmateriaaleja ja robotiikkaa.  

Taiteesta on suunniteltu erottamaton osa Carl Albert Edelfeltin aukion katu- ja puistorakenteita. Alueesta halutaan rakentaa elämyksellinen kohde, mikä vaatii taiteilijoiden, useiden eri alojen suunnittelijoiden ja käytännön toteuttajien erikoisosaamista ja vuorovaikutusta. Isorättyöiden veistosten jokainen osa on erikseen suunniteltu, käsin tehty ja uniikki.

Lisätietoja

Teija ja Pekka Isorättyä

Teija ja Pekka Isorättyä ovat suomalainen taiteilijapari, joka luo yhdessä veistoksia, installaatioita ja liikkuvia, usein robotiikkaa hyödyntäviä taideteoksia. He yhdistävät työskentelyssään perinteisiä käsityömenetelmiä, uutta teknologiaa ja kierrätysmateriaaleja. Isorättyöiden omaleimainen lähestymistapa taiteeseen on tuonut taiteilijoille kotimaista ja kansainvälistä arvostusta.

www.isorattya.com

Avainsanat

Julkinen taide Taide Kadut