Lue vapaa-ajan palveluista selkokielellä

Vantaalla on paljon mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon. Lue tältä sivulta esimerkiksi kirjastoista, liikunnasta, uimahalleista, museoista, tapahtumista ja muista harrastusmahdollisuuksista.

Kaupunki järjestää paljon vapaa-ajan toimintaa. Tarjolla on esimerkiksi

  • konsertteja
  • teatteriesityksiä
  • näyttelyjä
  • kirjastopalveluja
  • liikuntapalveluja.

Osa vapaa-ajan tapahtumista on ilmaisia. Osa on maksullisia.

Vapaa-ajan toiminta on tarkoitettu kaikille asukkaille. Erityisryhmille järjestetään myös omaa toimintaa.

Myös monet järjestöt tarjoavat harrastusmahdollisuuksia.

Varmista tilojen esteettömyys etukäteen

Selvitä esimerkiksi, mistä löytyy pyörätuolille luiska. Kannattaa myös varmistaa, että tilassa on inva-wc ja hissi.

Lue yleiskielellä lisää vapaa-ajan vietosta

Vantaan tapahtumakalenterista näet tulevia tapahtumia. 

Tervetuloa kirjastoon!

Vantaalla on 10 kirjastoa ja kaksi kirjastoautoa. Kirjastoon voi tulla kuka vain, myös ilman kirjastokorttia. Kaikki kirjaston palvelut ja tapahtumat ovat ilmaisia.

Vantaan kirjastot, yhteystiedot ja aukioloajat 

Hakunilan kirjasto
Koivukylän kirjasto
Lumon kirjasto
Länsimäen kirjasto
Martinlaakson kirjasto
Mosaiikin kirjasto
Myyrmäen kirjasto
Pointin kirjaston
Pähkinärinteen kirjasto
Tikkurilan kirjasto
Vantaan kirjastoautot

Seuraa oman kirjastosi ajankohtaisia asioita kirjaston sosiaalisessa mediassa. Kaikilla kirjastoilla on oma Facebook ja Instagram –sivusto. 

Kirjastoissa voit 

  • lukea kirjoja ja lehtiä
  • viettää aikaa ja tavata ihmisiä
  • lainata kirjoja, lehtiä, musiikkia, elokuvia sekä konsoli- ja lautapelejä
  • lainata soittimia ja työkaluja sekä kausikortteja kulttuuri- ja urheilutapahtumiin
  • käyttää kirjaston tietokoneita ja laitteita
  • käyttää kirjaston tiloja harrastamiseen, opiskeluun ja työskentelyyn
  • pyytää henkilökunnalta apua kirjaston laitteiden ja tilojen käytössä, tiedonhaussa ja aineiston valinnassa
  • osallistua kirjaston tapahtumiin

Pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteistyö

Vantaan kaupunginkirjastolla on Helsingin, Espoon ja Kauniaisten kaupunkien kanssa yhteiset kirjastopalvelut, asiakasrekisteri ja kirjastojärjestelmä. Tätä pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen verkostoa kutsutaan nimellä Helmet. Lyhenne tulee sanoista Helsinki Metropolitan Area Libraries. 

Yhteiset palvelut tarkoittavat esimerkiksi sitä, että voit palauttaa lainaamasi kirjat mihin tahansa Helmet-kirjastoon.

Helmet.fi on Helmet-kirjastojen yhteinen verkkokirjasto. Verkkokirjastossa voit esimerkiksi selata kaupunginkirjastojen kokoelmia, uusia lainoja ja tehdä varauksia. 

Voit käyttää kaikkien Helmet-kirjastojen palveluita, kun sinulla on Helmet-kirjastokortti.  Saat Helmet-kirjastokortin, jos sinulla on pysyvä osoite Suomessa. 

Kirjastokortin hankkiminen ja kirjaston käyttösäännöt

On tärkeää, että tutustut Helmet-kirjastojen käyttösääntöihin. Käyttösäännöt löytyvät myös selkokielellä.  Käyttösäännöissä kerrotaan miten saat Helmet-kirjastokortin ja tunnusluvun

Käyttösäännöissä on lisäksi tietoa aineistojen lainaamisesta ja palauttamisesta. Kirjaston palveluiden käyttö ei yleensä maksa mitään, mutta käyttösäännöissä on kerrottu tilanteet, joissa kirjasto perii maksua.  Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi aineiston palauttaminen myöhässä, aineiston kadottaminen tai rikkoutuminen sekä muutamat erityispalvelut.

Lisää tietoa kirjaston palveluista ja aukioloajoista löydät osoitteessa helmet.fi

Tulostus ja kopiointi

Kun sinulla on kirjastokortti, Vantaan kirjastoissa voit tulostaa, kopioida ja skannata ilmaiseksi. Päivän aikana voit tulostaa 20 mustavalkoista tai 2 värisivua. Lisätietoa löydät Helmet.fi sivuilta: Tulostaminen ja asiakastietokoneet.

Vantaan kirjastojen varattavat tilat

Jos kaipaat rauhallista tilaa työskentelyyn, opiskeluun tai harrastuksiin, varaa tila etukäteen.

Esimerkiksi Mosaiikin kirjaston Värkkäämössä tai Lumon kirjaston pajassa pääset ompelemaan sekä tulostamaan 3D tulostimella. Oletko kiinnostunut musiikin tekemisestä? Tikkurilan kirjaston musiikkiosaston studiossa voit soittaa omia tai kirjaston soittimia sekä äänittää musiikkiasi.

Katso kirjastojen varattavat tilat ja laitteet osoitteesta vantaa.fi/kirjasto.

Vantaan kirjastojen tilavaraukset tehdään Vantaan kaupungin Timmissä.

Muiden pääkaupunkiseudun kirjastojen tilavarauksista löydä tietoa osoitteesta helmet.fi, kohdasta tilat ja laitteet.

Kirjoja ja aineistoa eri kielillä

Kaikista Vantaan kirjastoista löytyy kirjoja ja lehtiä eri kielillä. Vantaan kaupunginkirjasto hankkii monipuolisesti erikielistä aineistoa vauvoille, lapsille, nuorille ja aikuisille suomen, ruotsin ja saamen lisäksi seuraavilla kielillä: englanti, espanja, italia, portugali, ranska, saksa, venäjä, viro, albania, arabia, kiina, kurdi (kurmandži ja sorani), persia (dari ja farsi), somali, thai, turkki, ukraina ja vietnam.

Helmet-verkkokirjaston Monikieliset palvelut sivuilta löydät tietoa eri kielisistä lehdistä, kirjoista ja e-kirjoista. Sivuilta löydät myös kirjallisuusvinkkejä. Helmet-kirjastoista löytyy kirjoja yli sadalla kielellä.

Kirjastoista voi lainata myös esineitä!

Kirjastoihin on hankittu lainattava kokoelma erilaisia esineitä kuten porakoneita ja soittimia sekä muun muassa kausikortteja kuten uimakortti. Katso tarkemmin mitä kaikkea voit lainata ja tutustu esinelainauksen periaatteisiin sivustolla vantaa.fi, kirjaston lainattavat esineet.

Kaikki ovat tervetulleita kirjaston tapahtumiin

Vantaan kirjastoissa järjestetään paljon erilaisia tapahtumia kuten esimerkiksi:

Voit tarkastella kirjastojen tapahtumia Vantaan kaupungin tapahtumakalenterin kautta. Tapahtumakalenterin sivulta Kirjallisuus ja sanataide löydät kaikki kirjastojen kirjallisuusaiheiset tapahtumat. Sivulle Kirjailijavierailuita Vantaan kirjastoissa on koottu kaikki kirjailijavierailut Vantaan eri kirjastoissa.

Kirjastoissa on myös mahdollista itse järjestää tapahtumia. Vantaan kirjastojen ohje tapahtuman järjestäjille kuvailee mitä sinun tulee ottaa huomioon järjestäessäsi tapahtumaa Vantaan kirjastoissa.

Kirjastojen kielikahvilat

Kirjastoissa järjestetään kielikahviloita. Kielikahviloissa voit oppia muun muassa suomea, ruotsia, englantia ja venäjää. Sinun ei tarvitse ilmoittautua. Voit tulla silloin kun sinulle sopii. Etsi sinulle sopiva kielikahvila osoitteesta helmet.fi/kielikahvilat.

Kirjaston kotipalvelu ja joustoasiakkuus

Kirjastojen kotipalvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät korkean iän, sairauden, liikuntaesteen tai vamman takia voi itse asioida kirjastossa. Kotipalvelu tuo asiakkaan toivomat kirjat kotiin. Palvelu on asiakkaalle maksutonta. 

Jos sinulla tai läheiselläsi on jokin este henkilökohtaiselle kirjastokäynnille, voitte hakea joustoasiakkuutta. Joustoasiakkuus tarkoittaa, että asiakas valtuuttaa jonkun muun hoitamaan kirjastoasioinnin puolestaan.

Kotipalvelu- ja joustoasiakkaiden lainoille ei kerry myöhästymismaksuja, eivätkä heidän lainansa mene perintään. Laina-ajat ja uusinnat ovat kuitenkin samat kuin muilla asiakkailla.

Joustoasiakkaaksi voi rekisteröityä missä tahansa Helmet-kirjastossa. Rekisteröitymiseen tarvitaan valtuuttajan ja valtuutetun tiedot. Rekisteröitymislomakkeen saa kirjastosta tai Helmet.finna.fi-sivulta Ilmoittautumislomake joustoasiakkaaksi (PDF, ei saavutettava).

Digiopastus Vantaan kirjastoissa

Vantaan kaupunginkirjasto on osa Vantaan kaupungin digituen verkostoa. Digitukea saat jokaisessa Vantaan kirjaston asiakaspalvelupisteessä ilman ajanvarausta.Kirjaston henkilökunta opastaa sinua kirjaston omien laitteiden, verkkopalvelujen sekä e-aineistojen käytössä, ja yleisesti muissa digiasioissa oman taitotasonsa mukaan.Etsitään sinulle yhdessä paikka, jonka puoleen voit kääntyä, jos kirjasto ei voi opastaa sinua asiassasi.  

Opastus tapahtuu muun asiakaspalvelun lomassa, joten pitkäkestoista digitukea vaativissa asioissa suosittelemme osallistumaan kirjaston digituen tapahtumiin: 

Haluatko auttaa kirjastossa vapaaehtoisena?

Kirjaston vapaaehtoisena voit osallistua monenlaisen toiminnan järjestämiseen. Toimintaa voi järjestää eri kielillä. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi kirjastossa tai osoitteessa helmet.fi/vapaaehtoiseksi.

Kirjasto on kaikille

Haluamme, että jokainen kokee olevansa tervetullut Vantaan kaupunginkirjaston tiloihin ja tapahtumiin omana itsenään. Tästä syystä olemme laatineet Vantaan kirjastojen turvallisemman tilan periaatteet yhdessä kirjaston henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa.

Tervetuloa kirjastoon!

Vantaan aikuisopisto

Yli 65 vuotta sitten perustettu Vantaan aikuisopisto on yksi Suomen suurimmista kansalaisopistoista. Meillä opiskelee vuosittain yli 35 000 ihmistä. Opistotalo sijaitsee Tikkurilassa hyvien kulkuyhteyksien lähellä. Lisäksi järjestämme kursseja ympäri Vantaata eri oppilaitosten tiloissa. Myös verkkokurssitarjontamme on monipuolinen.

Vantaan aikuisopisto on avoin kaikille. Kursseillemme ei ole pääsyvaatimuksia. Voit opiskella hyödyllisiä taitoja tai löytää uusia harrastuksia. Kurssitarjontaa on yli 11 eri ainealueessa: Kielet, kuvataide, kotitalous, liikunta, musiikki, käsityö, koti ja puutarha, luonto ja ympäristö, digitaidot, kirjallisuus ja teatteri, ihminen ja yhteiskunta.

Uusia kursseja alkaa koko ajan. Kursseille voi ilmoittautua verkossa osoitteessa Ilmonet.fi tai puhelimitse soittamalla asiakaspalvelunumeroon 09 8392 4342 (ma–to klo 12–15 pe klo 12–14).

Vantaan aikuisopisto on myös yksi Suomen suurimmista maahanmuuttajien kouluttajista. Erillinen maahanmuuttajakoulutuksen yksikkö järjestää aikuisten perusopetusta, luku- ja kirjoitustaidon koulutusta, kotoutumiskoulutusta, sekä suomen kielen koulutuksia eri tasoilla. 

Tärkeitä linkkejä:

Lisätietoa opiskelusta saa https://aikuisopisto.vantaa.fi/fi

Vantaan aikuisopiston kurssitarjonta: https://ilmonet.fi/search?com=6&status=-10000&page=1&limits=16&list_type=30&sort=2500

Suomen kielen opintoneuvonta: https://aikuisopisto.vantaa.fi/fi/koulutusta-maahanmuuttajille#anchor-opintoneuvonta

Liikunta ja ulkoilu

Vantaalla on hyvät mahdollisuudet harrastaa liikuntaa ja ulkoilua. Luonnossa voi ulkoilla puistoissa, metsissä ja rantakallioilla.

Kävelijöille ja juoksijoille on satoja kilometrejä ulkoiluteitä ja kuntoratoja.

Tarjolla on liikuntaa erityisesti aloittelijoille. Erityisryhmille ja maahanmuuttajille järjestetään myös omia kursseja.

Vantaalla voi myös veneillä ja kalastaa.

Vantaa omistaa monia liikuntapaikkoja, joissa voi harrastaa eri lajeja. Liikuntapaikoissa voi harrastaa sekä ulko- että sisäliikuntaa. Niissä voi esimerkiksi uida, pelata tennistä, luistella tai hiihtää. 

Osa liikuntapaikoista on maksullisia. Joihinkin liikuntapaikkoihin pitää tehdä etukäteen ajanvaraus. Suuri osa tiloista on vapaasti käytettävissä.

Katso liikuntapaikkojen tietoja yleiskielellä tästä:

Uiminen

Vantaalla on useita uimahalleja ja uimarantoja.

Jokainen voi harrastaa uimista ja muuta vesiliikuntaa omaan tahtiinsa tai osallistua ohjattuihin ryhmiin.

Uimahallit

Uimahallissa jokainen voi uida tai harrastaa vesiliikuntaa omaan tahtiinsa. Uimahalleissa järjestetään myös ohjattua liikuntaa, kuten uintiopetusta.

Uimahallista voi lainata uimisessa käytettäviä apuvälineitä, kuten kellukkeita ja vesijuoksuvöitä.

Uimahallissa käyminen on maksullista. Uimahalliin voi ostaa kertalipun, 10 kerran sarjakortin tai kuukausikortin. Lapset ja eläkeläiset pääsevät uimaan alennettuun hintaan.

Uimahallit ovat yleensä suljettuina osan kesästä. Uimahallin aukioloajat kannattaa tarkastaa etukäteen. Kesällä voi uida Kumpulan maauimalassa, Uimastadionilla tai uimarannoilla.

Uimarannat

Kaupungin valvomalla uimarannalla seurataan uimaveden laatua. Jos vedessä ei voi uida, siitä kerrotaan uimarannan ilmoitustaululla. Useina kesinä uimarannoilla ei ole voinut uida, koska vedessä on ollut liikaa levää.

Kaupungin valvomalle uimarannalle palkataan kesäksi uimavalvoja. Valvoja huolehtii, että ihmiset voivat uida turvallisesti. Uimavalvoja työskentelee vain päivisin.

Vanhusten liikuntamahdollisuudet

Vantaa järjestää vanhuksille ohjattua liikuntaa. Liikuntaryhmiin voi osallistua, kun on hankkinut henkilökohtaisen liikuntakortin.

Liikuntakortti vantaalaisille

Vantaalla on erityisryhmille alennuskortteja, joilla voi käydä kaupungin liikuntapaikoissa edullisesti.

70 vuotta täyttäneille on ilmainen Sporttikortti 70+. Kortilla voi käydä päivisin ilmaiseksi Vantaan kaupungin kuntosaleilla ja uimahalleissa.

Kortin saa Vantaa-infosta. Mukana pitää olla henkilöllisyystodistus ja tunnistettava valokuva korttia varten.

Katso lisätietoa yleiskielellä erityisryhmien alennuskortista

Erityisryhmien alennuskortit 

Kulttuuri

Kulttuurilla tarkoitetaan teatteria, musiikkitilaisuuksia, taidenäyttelyitä, elokuvia, tanssia ja muuta taiteeseen liittyvää toimintaa.

Vantaalla on paljon museoita ja näyttelytiloja sekä kulttuuritilaisuuksia, kuten teatteriesityksiä ja konsertteja. Vantaalla toimii orkestereita ja täällä järjestetään lukuisia festivaaleja.

Moneen tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy. Osa tapahtumista on maksullisia.

Myös joihinkin museoihin on ilmainen sisäänpääsy. Ilmainen sisäänpääsy voi koskea tiettyä viikonpäivää, ajankohtaa tai näyttelyä.

Pääsymaksuihin liittyvät asiat voit varmistaa soittamalla museoon. Tiedot löytyvät myös museoiden verkkosivuilta.

Vantaan kuvataidekoulu 

Vantaan kuvataidekoulu on Vantaan kaupungin koulu. Koulussa vantaalaiset lapset ja nuoret voivat harrastaa kuvataidetta. Koulu on tarkoitettu 5–20-vuotiaille.

Kuvataidekoulussa on maksullisia ryhmätunteja. Tunnit ovat suomen kielellä. Tunnit pidetään viidessä eri paikassa Vantaalla. Tunnit ovat iltapäivällä ja illalla.

Opettajat ovat kuvataiteen ammattilaisia.

Tunneilla tehdään monenlaista:

  • maalataan
  • piirretään
  • muovaillaan
  • kuvataan
  • tehdään animaatioita
  • rakennetaan

Oppilaat oppivat taiteen tekniikoita ja välineiden käyttöä.
He tutustuvat myös taiteen historiaan, nykytaiteeseen ja mediataiteeseen.
Joskus käydään taidenäyttelyissä.

Lisätietoa löytyy Vantaan kuvataidekoulun verkkosivuilta.

Vantaan kaupunginmuseo

Vantaan kaupunginmuseo sijaitsee osoitteessa Hertaksentie 1 (Tikkurilan vanha asemarakennus).

Museo esittelee Vantaan historiaa esineiden ja kuvien avulla. Siellä on myös vaihtuvia näyttelyitä.

Lisäksi museossa järjestetään opastettuja museokierroksia, työpajoja ja muita tapahtumia.

Vantaan kaupunginmuseoon on ilmainen sisäänpääsy.

Vantaan taidemuseo Artsi

Taidemuseon osoite on Paalutori 3 (Myyrmäkitalo).

Museossa on näyttelyjä nykytaiteesta. Sen omissa kokoelmissa on maalauksia, piirustuksia, grafiikkaa ja veistoksia.

Taidemuseossa järjestetään myös tapahtumia ja opastettuja kierroksia.

Vantaan taidemuseoon on ilmainen sisäänpääsy.

Lue yleiskielellä lisää museoista

• Vantaan museoita (www.vantaa.fi)

Musiikki

Vantaalla järjestetään paljon konsertteja. Niitä on esimerkiksi konserttisaleissa, kulttuuri- ja nuorisotaloissa sekä musiikki- ja kansanopistossa.

Kulttuuritalo Martinus

Vantaan suuret konsertit pidetään usein kulttuuritalo Martinuksessa. Siellä esitetään klassista musiikkia, pop- ja jazz-konsertteja, lasten konsertteja ja tanssia.

Musiikin opiskelu

Musiikkia voi opiskella esimerkiksi musiikkiopistoissa ja työväenopistoissa. Musiikkiopistoihin on yleensä valintakoe. Vantaan aikuisopisto on avoin kaikille.

Musiikkia voi harrastaa ja oppia myös kuoroissa ja orkestereissa.

Lapset voivat aloittaa musiikin opiskelun jo pienenä esimerkiksi vauvamuskarissa tai musiikkileikkikoulussa.

Musiikin opiskelu Vantaalla

Vantaalla voi opiskella musiikin teoriaa, soittamista ja laulua Vantaan musiikkiopistossa. Musiikkiopistossa on myös kuoroja, lauluyhtyeitä ja orkestereita.

Vantaan musiikkiopistossa voi opiskella musiikin ammattilaiseksi. Ennen opintojen aloittamista on läpäistävä valintakoe. Avoimella linjalla voi opiskella kuka tahansa.

Vanhusten päivätoiminta

Palvelu- ja virkistyskeskukset sekä päivätoimintakeskukset tarjoavat eläkeläisille monipuolista palvelua ja toimintaa. Keskuksissa voi ruokailla, viettää aikaa ja tavata muita ihmisiä. Keskuksissa voi myös harrastaa esimerkiksi liikuntaa ja askartelua.

Monissa palvelukeskuksissa on kahvila. Siellä voi syödä edullisen lounaan.

Vapaaehtoistyö

Vapaaehtoistyöntekijänä voit auttaa toisia ihmisiä. Saat itsellesi hyvän mielen.

Vapaaehtoistyöntekijä voi esimerkiksi olla lapsen tai nuoren tukihenkilö, ohjata erilaisia harrastusryhmiä tai osallistua tapahtumien järjestämiseen.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä silloin tällöin erilaisissa tapahtumissa. Voit myös olla mukana toiminnassa pidemmän aikaa. Vapaaehtoistyöstä ei makseta palkkaa tai muita korvauksia.

Mikä on Harrastusten Vantaa?

Harrastusten Vantaa järjestää ilmaisia harrastuksia koululaisille. Harrastukset ovat koulupäivän yhteydessä. Toiminta on osa Harrastamisen Suomen mallia.

Kenelle harrastukset sopivat?
Harrastukset ovat peruskoululaisille, eli 1.–9. luokan oppilaille. Myös erityistä tukea tarvitseville lapsille on omia ryhmiä.

Missä ja milloin harrastukset ovat?
Alakoululaiset harrastavat yleensä omassa koulussa koulupäivän jälkeen.
Yläkoululaisille on harrastuksia eri puolilla Vantaata – kouluissa ja muissa tiloissa.

Miten pääsee mukaan?
Katso harrastukset ja ilmoittaudu Vantaan Harrastuskalenterissa.

Miksi harrastaa?
Harrastukset ovat mukavaa tekemistä.
Niissä voi saada uusia kavereita.
Harrastaminen tekee hyvää ja vähentää yksinäisyyttä.
Harrastukset jatkuvat koko lukuvuoden.

Haluatko järjestää harrastuksia?
Vantaan kaupunki tekee yhteistyötä seurojen, yhdistysten ja muiden toimijoiden kanssa.
Lapset ja nuoret saavat kertoa toiveitaan joka vuosi.
Jos haluat mukaan järjestämään harrastuksia, ota yhteyttä kaupunkiin.

Nuorten vapaa-ajan toiminta 

Nuorisotilat

Nuorille on tarjolla harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa kaupungin nuorisotiloissa. Nuorisotilat on tarkoitettu 10–17-vuotiaille nuorille. Siellä voi viettää aikaa, harrastaa ja tavata muita nuoria. Toiminta on maksutonta, päihteetöntä ja avointa kaikille. Toimintaa suunnitellaan yhdessä nuorten kanssa. Nuorisotilat ovat avoinna myös koulujen loma-aikoina.

Kaupungin nuorisotiloissa voit

  • tavata kavereita ja tutustua uusiin ihmisiin
  • harrastaa esimerkiksi musiikkia ja liikuntaa
  • osallistua leireille, retkille ja muihin tapahtumiin
  • saada apua ja tukea nuorisotilojen työntekijöiltä.

Lue täältä lisää nuorisotiloista. Katso, missä nuorisotiloja on: Nuorisotilatoiminta | Vantaa

Kulttuurinen nuorisotyö

Kulttuurista nuorisotyötä toteutetaan Vantaalla Kulttuuritehdas Vernissalla Tikkurilassa sekä Vantaan eri alueilla esimerkiksi kouluilla ja nuorisotiloilla. 

Kulttuuritehdas Vernissalla nuoret voivat osallistua taideharrastuksiin ja tapahtumiin. Taidemuotoina ovat esimerkiksi animaatio, kuvataide, musiikki, tanssi, teatteri ja katutaide. Tapahtumia suunnitellaan sekä toteutetaan yhdessä nuorten kanssa.

Lue täältä lisää: Kulttuurinen nuorisotyö | Vantaa
 

Nuorten aikuisten vapaa-ajan toiminta

Nuorille aikuisille järjestetään maksutonta harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa. Toiminta on tarkoitettu 18–29-vuotiaille vantaalaisille ja se on avointa kaikille. Kaikki toiminta on maksutonta ja päihteetöntä.

Avoimet illat

Nuorten aikuisten illoissa voit viettää aikaa, jutella, tavata ystäviä ja pelata esim. biljardia, pingistä, konsolipelejä ja lautapelejä. 

Nuorten aikuisten harrastukset ja ryhmät

Nuorten aikuisten harrastuksissa ja ryhmissä voit vaikka retkeillä, kokeilla erilaisia urheilulajeja tai tehdä taidetta. 

Katso täältä, missä nuorten aikuisten toimintaa on ja koska: Nuorten aikuisten vapaa-aika ja harrastukset | Vantaa

Asukastilat

Asukastilat toimivat kaikille vantaalaisille yhteisinä olohuoneina. Ne tarjoavat mahdollisuuden kohtaamiseen, yhdessä tekemiseen ja osallistumiseen. Toiminta on maksutonta. Asukastilat sijaitsevat hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Asukastiloihin voi aukioloaikoina tulla koska tahansa juttelemaan muiden kanssa tai kysymään neuvoa. Asukastiloissa on mahdollista järjestää monenlaista harrastus-, kerho- ja virkistystoimintaa. Useimmissa asukastiloissa voi käyttää tietokonetta. 

Lue täältä lisää asukastiloista. Katso, missä asukastiloja on: Asukastilat | Vantaa

Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistoiminta on hauskaa ja hyödyllistä tekemistä. Vapaaehtoiset auttavat toisia ihmisiä ja järjestävät yhteistä toimintaa, kuten talkoita. Talkoissa esimerkiksi siivotaan puistoja roskista. 

Vapaaehtoiset voivat myös auttaa ohjaamaan erilaisia harrastuksia, kuten liikuntaryhmiä.

Vapaaehtoistoiminnasta ei makseta palkkaa. Toisaalta voit ajatella, että vapaaehtoistoiminta on sinulle ilmainen harrastus! Vapaaehtoisille järjestetään perehdytys ja yhteisiä tapaamisia.

Lue täältä lisää vapaaehtoistoiminnasta: Vapaaehtoistoiminta | Vantaa

Avainsanat

Selkosuomi